نقش تجهیزات ارتوپدی در دنیای پزشکی

آشنایی با تجهیزات ارتوپدی و توانبخشی

این محصولات، در بسیاری از عارضه ها و بیماری ها، بهترین راه حل های پزشکی برای کمک به کاهش درد، افزایش راحتی و تسریع روند بهبود در بیماران می باشند. محصولات ارتوپدی شامل طیف وسیعی از ابزار و تجهیزات کمک درمانی و توان بخشی می باشد مثل: انواع آتل ها و محافظ تقویت عضلات مختلف بدن، قوزبند، کمربند و شکم بندهای طبی، محصولات ارتوپدی فنی مانند گردنبند پزشکی، زانوبند، مچ بند طبی و....

در این دوره از پزشکی، لوازم طبی و تجهیزات ارتوپدی بسیار مورد استقبال مردم و پزشکان متخصص قرار گرفته است، چرا که از لحاظ کاربرد توان بالایی را در اختیار فرد آسیب دیده قرار می دهد. در بسیاری از موارد، با وقوع اختلالات حرکتی، پزشک معالج، به جای استفاده از دارو، انجام حرکات بازیابی توسط تجهیزات ارتوپدی را تجویز می کند. در چنین شرایطی افراد مبتلا می بایست محصول تجویز شده را تهیه کرده و تا رسیدن به بهبودی کامل، حرکات مربوطه را انجام دهد.

 

 

 

آشنایی با تجهیزات ارتوپدی و توانبخشی

 

انواع تجهیزات ارتوپدی و توانبخشی

در علم ارتوپدی تجهیزاتی وجود دارد که افراد مبتلا به اختلالات عصبی و آسیب دیدگی با کمک این تجهیزات بتوانند زندگی مستقل و راحتی داشته باشند. در این قسمت با مرسوم ترین تجهیزات ارتوپدی و حرکتی آشنا می شویم.

1. ارتز پا و قوزک: بیشتر اختلالات عصبی ماهیچه ای به مرور زمان منجر به ضعیف شدن مفاصل و ماهیچه ها می شود، بنابراین پزشک و یا فیزیوتراپیست شما ممکن است استفاده از وسیله ای کمکی به نام ارتز را تجویز کند. افراد برای رسیدن به هدف های زیر از ارتز استفاده می کنند:

کمک به مفاصل در بخش هایی مشخص، برای زمانی که ماهیچه ها ضعیف می شوند، پیشگیری از کوتاه شدن دائمی ماهیچه ها یا مفاصل بر اثر اسپاستیک یا سفت شدن ماهیچه ها، کمک به تحرک مفاصل، اندام ها و ستون فقرات.

 

 

 

انواع تجهیزات ارتوپدی و توانبخشی

 

2. مچ بند دست: این مچ بند بیشتر برای روماتیسم و بی ثباتی انگشت و مچ ضعیف و برای کاهش درد مفصل است که در آن آتل فلزی انگشت شست را ثابت نگه می دارد. مچ بند ها در سایزهای مختلفی ساخته می شود برای تعیین سایز، دور مچ را اندازه بگیرید. یک نوع مچ بندهایی دیگری هم هستند که به دور دست بسته می شود و این امکان را برای فرد فراهم می کند تا وسایل سبک مثل قاشق یا چاقو یا شانه را نگه دارند.

3. ساپورت گردن و شانه: با ضعیف شدن ماهیچه های شانه بال ها بدون تکیه گاه آویزان می شوند. بندهای شانه می تواند میزان فشار به ماهیچه و رباط های بال را کاهش دهد. و همچنین زمانی که ماهیچه های گردن ضعیف شده باشند، از گردنبند برای نگه داشتن سر استفاده می شود.

4. مچ بند پا: مچ بند پا، بندهای افقی دارند که  باعث حفاظت و ثبات برای مچ های آسیب دیده می شود. کفی قوسی شکلی دارد که در هنگام راه رفتن ثبات بیشتری ایجاد می کند و دارای پد اضافی است که باعث راحتی بیمار می شود.

5. ارتزهای ستون فقرات: ارتزهاي ستون فقرات شامل ارتزهاي گردني، سينه اي و كمري هستند.

 

 

 

انواع تجهیزات ارتوپدی و توانبخشی

 

اهداف اصلی تجهیزات ارتوپدی و توانبخشی

افراد با اهداف زیر از ارتزهای مختلف استفاده می‌کنند:

  • کمک به مفاصل در بخش‌هایی مشخص، وقتی که ماهیچه‌ها ضعیف می‌شوند
  • پیشگیری از کنتراکچر (کوتاه شدن دائمی ماهیچه‌ها یا مفاصل بر اثر اسپاستیک یا سفت شدن ماهیچه‌ها)
  • افزایش راحتی
  • کمک به تحرک مفاصل، اندام‌ها و ستون فقرا

 

 

 

اهداف اصلی تجهیزات ارتوپدی و توانبخشی

 

موارد کاربردی تجهیزات ارتوپدی و توانبخشی

برخی از رایجترین بیماری هایی که توسط یک متخصص ارتوپد درمان می شوند عبارتند از: آرتریت، نکروز استخوان، پارگی رباط، کمردرد، سیاتیک، عفونت مفاصل، پارگی تاندون ها، اسکولیوز، فتق دیسک، خار پاشنه، رگ به رگ شدن

اختلالاتی نظیر کجی پا، تومورهای استخوان، انقباض شانه نیز تصاویر بالینی معمولی است که توسط متخصص ارتوپد درمان می شود. بسیاری از اختلالات عصبی ماهیچه‌ای رفته رفته منجر به ضعیف شدن مفاصل و ماهیچه‌ها می‌شود، بنابراین پزشک یا فیزیوتراپیست تان ممکن است استفاده از وسیله‌ای کمکی به نام ارتز را پیشنهاد کند.

 

 

 

موارد کاربردی تجهیزات ارتوپدی و توانبخشی

 

نظر خود را وارد نمایید.