آیا گردنبند طبی برای درمان مشکلات گردن مفید است؟

گردن درد و مراقبت های درمانی

گردن شامل مهره‌هایی از ستون مهره است که بین تنه و سر قرار دارد. پایداری گردن به علت شکل مهره‌ها و لیگامان‌ها و عضلات اطراف آن تامین می‌شود. گردن در جهات مختلف حرکت می‌کند و وزن سر را تحمل می‌کند. ستون فقرات گردنی شامل هفت مهره و دیسک‌های بین مهره‌ای است. این مهره‌ها با تحمل وزن سر، عامل حرکات متنوع آن نیز هستند. ریشه‌های عصبی مربوط به اندام‌های فوقانی از میان مهره‌های گردن عبور کرده و سپس به نواحی بازو، ساعد و انگشتان دستان امتداد می‌یابند. عضلات بسیاری در ناحیه گردن وجود دارند، بعضی از آنها از ناحیه پس سری تا مهره‌های سینه‌ای کشیده شده‌اند.

 

 

 

گردن درد و مراقبت های درمانی

 

آسیب‌های ستون فقرات گردنی معمولا بر اثر زمین خوردن، تصادفات و انجام فعالیت‌های بسیار پرفشار به وجود می آیند. در آسیب‌های اورژانسی که احتمال صدمات جدی به سر و ستون فقرات گردنی وجود دارد، لازم است که پزشکان قبل از حرکت دادن و انتقال دادن بیمار، با کمک گردن بند طبی، گردن بیمار را کاملا بی حرکت کنند. بعد از این لازم است تست‌های تشخیصی مانند رادیولوژی گردن انجام شوند تا آسیب‌های گردن تشخیص داده شوند.  ستون فقرات گردنی بعد از بروز هر آسیبی نیاز به بی حرکت شدن دارد چرا که ممکن است حرکت دادن گردن موجب فلج دائمی فرد یا حتی مرگ شود. آسیب به مهره‌های C1، C2 یا C3 در گردن معمولا موجب می‌شود که نیاز به هوارسان مکانیکی برای بیمار باشد، چرا که این آسیب‌ها بر دیافراگم و سیستم تنفسی اثر می‌گذارند. این تاثیرات موجب تنگی نفس و کاهش سطح اکسیژن در شریان‌های بدن می‌شود. بنابراین آسیب به این مهره‌ها در گردن، بیشترین خطرات را دارد و به درمان بسیار فوری نیاز دارد. در ادامه انواع این آسیب ها را بررسی کرده ایم:

آسیب به سطح C4 در گردن موجب نقص عملکرد بازوها و شانه‌ها می‌شود.

آسیب به سطح C5 موجب نقص عملکرد مچ دست و دست‌ها می‌شود.

آسیب به سطح C6 موجب محدود شدن کنترل دست و مچ دست می‌شود.

آسیب به آخرین سطح یعنی سطح C7، موجب کاهش کارایی در کنترل دست ها می‌شود، اما بیمار تا حدودی می‌تواند بازوهای خود را حرکت دهد.

آشنایی با گردنبند طبی و انواع آن

گردنبند طبی یا کلار گردنی یکی از لوازم طبی درمانی در حوزه ارتوپد است. هدف اصلی گردنبند طبی جلوگیری یا به حداقل رساندن حرکت در ستون فقرات گردن است. گردنبند طبی همچنین سر را در یک موقعیت راحت نگه می دارد، و قوس طبیعی گردن را حفظ می نماید. اگرچه اصطلاح گردنبند طبی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، اما اصطلاح استاندارد شده و جهانی پذیرفته شده برای آن ارتز گردن است.

 

 

 

آشنایی با گردنبند طبی و انواع آن

 

گردنبند طبی که به عنوان آتل گردن نیز شناخته شده است، یک وسیله درمانی موقتی است که درد گردن را کاهش داده و به بهبود آسیب‌های گردنی کمک می‌کند. استفاده از گردنبندهای طبی، روشی غیرتهاجمی و ایمن برای پیشگیری از درد گردن، درمان بدشکلی‌های ستون فقرات گردنی، بهبود ضعف عضلانی و پشتیبانی از گردن در دوره‌ی درمان آسیب‌های گردنی است. 

نکته: ممکن است وقتی گردنبند طبی را می بندید مجبور باشید بدون بالش بخوابید. اگر بدون گردنبند می خوابید مطمئن شوید که بالش شما راحت است و از سر و گردن شما محافظت می کند. همان طور که درد گردن بهتر می شود، این امکان را دارید که گردنبند طبی را هر روز برای مدت کوتاهی باز کنید. این مدت زمان تا زمانی افزایش خواهد یافت که دیگر نیازی به بستن گردن بند نداشته باشید.

در ادامه انواع گردنبندهای طبی، که بر اساس مشکل پیش آمده و با دستور پزشک باید مورد استفاده قرار گیرند را مورد بررسی قرار می دهیم:

1. گردنبند‌ طبی نرم

در صورتی که لازم باشد در حد بسیار کمی از گردن و سر پشتیبانی شود، گردنبند‌های طبی نرم، بهترین گزینه هستند. این گردنبند‌ها سر و گردن را تا حدودی ثابت نگه می‌دارند تا از آسیب دیدن بیشتر گردن جلوگیری کنند. گردنبند طبی نرم به طور کامل سر و گردن را بی‌حرکت نمی‌کند، اما در حین حرکت کردن، از عضلات گردن پشتیبانی می‌کند. این گردنبندها همچنین بعد از یک دوره استفاده از گردنبندهای طبی سخت تجویز می‌شوند. در واقع گردنبند طبی نرم، یک مرحله موقتی بین استفاده از گردنبند طبی سخت و نپوشیدن گردنبند طبی است. این گردنبند‌ها کاملاً راحت هستند و شما می‌توانید با آن حرکات گردنی کمی که برای انجام فعالیت‌های روزانه لازم هستند را انجام دهید. گردنبند طبی نرم عموماً برای برطرف کردن آسیب‌های جزئی گردن و کشیدگی خفیف رباط‌های گردن استفاده می‌شوند و لازم است که تنها چند ساعت در طول روز استفاده شوند.

2. گردنبند‌ طبی سخت

گردنبند طبی سخت طراحی مشابه با گردنبند طبی نرم دارد، اما از پلکسی گلس ساخته شده است. از مزایای گردنبند طبی سخت این است که به راحتی قابل استفاده بوده و تمیز نگه داشتن آنها آسان است. این نوع گردنبند نیز در اندازه های مختلف به تناسب بیمار ارائه می شود. این گردنبندها حرکت را برای انعطاف و کشش محدود می کند. گردنبندهای سخت نه تنها از چانه، بلکه از پشت سر نیز حمایت می کنند. همچنین کشش فعال را، به ویژه در مرحله پایانی کاهش می دهد. یکی از نقص های گردنبندهای سخت این است که به طور بالقوه می تواند باعث انسداد خروج وریدی شود که ممکن است فشار داخل جمجمه را افزایش دهد. اگر شواهدی روشن از افزایش فشار داخل جمجمه وجود داشته باشد، گردنبند باید برداشته شده یا تغییر موقعیت دهد.

 

 

 

2. گردنبند‌ طبی سخت

 

3. گردنبند طبی فیلادلفیا

گردنبند طبی فیلادلفیا از نوع گردنبند طبی سخت است که دارای دو قسمت جلویی و پشتی می باشد، این دو قسمت با کمک چسب‌های پارچه‌ای دوطرفه به هم متصل می‌شوند. قسمت بالایی این گردنبند از فک پایینی پشتیبانی می‌کند و قسمت پایینی آن نیز از ستون فقرات سینه‌ای محافظت می‌کند. گردنبند طبی فیلادلفیا معمولاً باید تا زمانی که پزشک تجویز کرده است، به صورت تمام‌ وقت استفاده شود. از این گردنبند طبی در مواردی استفاده می‌شود که لازم است حرکات گردن به میزان بیشتری محدود و کنترل شوند، مانند آسیب‌های قسمت فوقانی ستون فقرات، جراحی فیوژن مهره‌های گردن و کشیدگی رباط.

4. گردنبند طبی میامی جی

گردنبند‌ میامی جی در واقع نوع پیشرفته‌ تری از گردنبند فیلادلفیا است. این گردنبندها، راحتی بیشتری برای بیماران مبتلا به آسیب‌های گردنی ایجاد می‌کنند. گردنبند میامی جی دارای اندازه‌های مختلفی است و شما باید اندازه‌ای که بیش از همه برای شما راحت‌تر و مناسب‌تر است را انتخاب کنید. این گردنبند‌ها دارای قسمت اضافه‌ای هستند که به قسمت پایینی گردن‌ بندطبی متصل شده و روی قسمت پایینی ستون فقرات قرار می‌گیرد تا از ستون فقرات سینه‌ای محافظت کند. از این گردنبند در مواردی مانند بعد از جراحی فیوژن ستون فقرات گردنی و شکستگی مهره‌های گردن استفاده می‌شود. طراحی گردنبند طبی میامی جی مشابه با گردنبند‌های فیلادلفیا است، با این تفاوت که دارای یک بخش اضافی برای پشتیبانی از ستون فقرات سینه‌ای است. این گردنبند طبی دارای دو بخش جلویی و پشتی است که با چسب پارچه‌ای دوطرفه به هم متصل می‌شوند. بخش داخلی گردنبند دارای پدهای محافظ نرمی است که موجب راحتی بیمار و حفاظت بیشتر از پوست می‌شود و از خارش و حساسیت پوست جلوگیری می‌کند.

5. گردنبند طبی SOMI 

گردنبند طبی SOMI یا دستگاه بی‌حرکت کننده با استخوان‌های پس‌سری، جناغ سینه و فک، گردنبند طبی از نوع سخت است که گردن را در راستای ستون فقرات ثابت نگه می‌دارد. در واقع این گردنبند طبی با فیکس نگه داشتن ستون فقرات گردنی در راستای ستون فقرات کمری از آسیب رسیدن به گردن جلوگیری می‌کند. این گردنبند طبی موجب می‌شود که شخص نتواند سر خود را حرکت دهد. بی‌حرکت ماندن گردن به بهبودی سریع‌تر ساختارهای آسیب‌دیده در گردن کمک می‌کند. بیمارانی که از گردنبند طبی SOMI استفاده می‌کنند اجازه ندارند سر خود را بچرخانند یا خم کنند. گردنبند SOMI از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که از استخوان جناغ سینه، فک و گردن پشتیبانی می‌کنند. این گردنبند در قسمت جلویی دارای یک صفحه مخصوص قرارگیری روی شانه‌ها و روی جناغ سینه است. صفحه مخصوص قرارگیری روی جناغ سینه افقی است و به دو صفحه‌ی عمودی وصل می‌شود که روی شانه‌ها قرار می‌گیرند. صفحه‌ای که روی قفسه سینه قرار می‌گیرد، توسط میله‌ای به صفحه زیر فک متصل می‌شود. این صفحه تا پشت سر ادامه پیدا می‌کند و قسمت پشت سر نیز پشتیبانی می‌کند. هر چند پوشیدن و استفاده کردن از این گردنبند به نظر مشکل و پیچیده به نظر می‌رسد، اما گردنبند‌های SOMI در مقایسه با سایر گردنبندهای هم‌رده‌ی خود کارایی خوبی داشته و به بهترین نحو ممکن از گردن آسیب‌دیده پشتیبانی می‌کنند.

6. گردنبند‌ طبی نیمه سخت

این مدل از گردنبند طبی با ساختار اسفنجی و آتل پلاستیکی خود، قابلیت انعطاف پذیری ولی در عین حال ثبات سازی ناحیه گردن را دارد. ساختار اسفنجی و نرم آن سبب استفاده راحت از آن می شود. آتل پلاستیکی موجود در داخل این گردنبند، محدودیت حرکتی در ناحیه گردن ایجاد می کند که در نتیجه آن مهره های گردن در ثبات بیشتر قرار خواهند گرفت. گردنبند طبی نیمه سخت در مواردی مانند صدمات و بیماری های گردنی مانند آرتروز گردن و درمان صدمات بافت نرم مانند لیگامان ها و یا عضلات گردنی کاربرد دارد.

 

 

 

6. گردنبند‌ طبی نیمه سخت

 

نکاتی که باید هنگام استفاده از گردنبند طبی به آن ها توجه کرد عبارتند از:

1. به جای استراحت یا نشستن بیش از حد حرکت کنید:
حرکت آرام مانند راه رفتن می‌تواند از سفت شدن عضلات گردن جلوگیری کند. عضلات سفت می‌تواند روند بهبودی را طولانی‌تر کند.

2. بدن را در حالت مناسب قرار دهید:
سعی کنید قوز نکنید، پشت خود را صاف نگه دارید و شانه‌ها را عقب نگه‌دارید.

3. از نشستن روی صندلی‌های نرم و پایین خودداری کنید:
این می‌تواند بر وضعیت بدن تأثیر بگذارد و فشار بیشتری به گردن وارد کند.

4. از بلند کردن یا حمل اجسام سنگین خودداری کنید:
از انجام فعالیت‌های سنگین، مانند دویدن یا حرکات سنگین خودداری کنید.

5. پس از خرید گردنبند طبی جهت افزایش طول عمر آن از شستن آن با شوینده‌های قوی و ماشین لباسشویی جدا خودداری کنید.

مقایسه انواع گردنبندهای طبی

هنگامی که انواع مختلف گردنبند با توجه به ثبات مکانیکی مقایسه می شوند، تمام گردنبندها حرکات را تا حدی محدود می کنند. به ترتیب از کمترین محدودیت به بیشترین محدود کننده ها عبارتند از: گردنبندهای نرم، گردنبند فیلادلفیا، سومی. اگر چه تفاوت ها زیاد نیستند. به طور کلی گردنبندها سطح بالایی از محدودیت حرکت مکانی را ارائه نمی دهند و در افراد مختلف متفاوت است.

گردنبند نرم و سخت تفاوت قابل توجهی در حرکت برای فعالیت های روزانه ایجاد نمی کنند. این موضوع به این دلیل است که فعالیت های روزانه تنها به درصد کمی از کل دامنه حرکت نیاز دارند. هر دو گردنبند را می توان برای افرادی که درد کمی داشته ولی نیاز به ثابت نگاه داشتن گردن برای احساس امنیت هستند مفید هستند. در این مورد گردنبندها عمدتا به عنوان راهنمایی برای تنظیم حرکت ستون فقرات گردن و نه به عنوان مانع از حرکت جسمی عمل می کنند.

آیا استفاده از بریس گردن عوارض جانبی دارد؟

اگرچه گردنبند طبی می توانند به صورت کوتاه مدت به حمایت و محافظت از گردن شما کمک کنند، اما تحقیقات جدید نشان داده اند که استفاده طولانی مدت از گردنبند طبی ممکن است منجر به ضعیف شدن و سفت شدن عضلات گردن شود. در موارد آسیب حاد، این امر تا حد زیادی اجتناب ناپذیر است. با این حال، اگر شما با درد گردن متوسط روبرو هستید، ممکن است بخواهید مدت زمان بستن بریس را به حداقل برسانید یا از پزشک خود در مورد روش های درمانی جایگزین بپرسید.

 

 

 

آیا استفاده از بریس گردن عوارض جانبی دارد؟

 

نظر خود را وارد نمایید.