همه چیز درباره رینگ ختنه

ضرروت انجام ختنه (Circumcision)

ختنه یک نوع عمل جراحی مردان است که روی پوست سر آلت تناسلی انجام می شود. در واقع ختنه به بریدن پوست اطراف سوراخ مجرای آلت تناسلی و دور کلاهک آن گفته می شود. این عمل بسیار قدیمی است و در منابع کهن به تکرر از آن یاد شده است. پانزده هزار سال از قدمت ختنه می‌گذرد. بررسی بر روی اجساد مومیایی شده متعلق به مصریان باستان انجام این عمل جراحی را در گذشته‌های دور اثبات می‌کند.

ختنه در کودکان پسر معمولا به علل مذهبی و یا فرهنگی انجام می شود. همچنین ختنه ی اطفال مزایای پزشکی بسیاری نیز به همراه دارد. پژوهش ها نشان می دهند که پسران ختنه نشده زیر 5 سال، 20 برابر بیشتر از پسران ختنه شده از عفونت مجاری ادراری رنج می برند. همچنین مردان ختنه شده، کمتر از دیگران از فیموزیس (کشیدگی پوست ختنه گاه که ممکن است منجر به بسته شدن منفذ آلت تناسلی شود) رنج می برند. پژوهش ها نشان داده است که مردان ختنه شده کمتر مبتلا به سرطان یا التهاب آلت تناسلی و بیماری های جنسی مسری می شوند.

 

 

ختنه به روش های مختلفی انجام می شود، یکی از روش های مرسوم جهت ختنه، ختنه به روش حلقه می باشد. در این مقاله تلاش می شود تا مطالب مرتبط با این روش از ختنه پوشش داده شود، پس با ما همراه باشید.

واژه‌های کلیدی: ختنه، رینگ ختنه، عوارض جانبی، نوزادان پسر

روش های انجام ختنه در نوزادان پسر

نقش ختنه در پیشگیری از عفونت ادراری در نوزادان پسر و همچنین سرطان آلت ازنظر پزشکی ثابت شده است. تکنیک‌های متعددی برای ختنه در منابع پزشکی توصیف شد‌ه‌‌ است. بعضی از آن ها عبارتند از روش برش طولی پشتی، تکنیک برش آستین، تکنیک گیوتین و تکنیک‌های فشردن با استفاده از کلامپ (گامکو یا موژن) یا حلقه پلاستیبل. در این بخش با بررسی دو روش متداول ختنه می پردازیم.

 

روش های انجام ختنه در نوزادان پسر

 

  1. گذاشتن حلقه پلاستیکی (Ring or Plastibell)

این روش، روش متداول ختنه کردن است. بدین ترتیب که حلقه پلاستیکی را روی نوک آلت قرار می‌دهند و روی حلقه با نخ گره می‌زنند و ۵ تا ۱۰ روز آن را به همین حال نگاه می‌دارند. در نتیجه پوست بالای نخ سیاه می‌شود و با حلقه پلاستیکی می‌افتد. این روش را معمولاً قبل از چهار ماهگی به کار می‌برند.

  1. ختنه کردن با روش جراحی (یا همان سنتی)

درصورتی که عمل ختنه در چند ماه اول صورت نگیرد، جراح بعد از شش ماهگی با روش بریدن و بخیه ختنه را انجام می‌دهد. یعنی روش سنتی یا جراحی شامل بریدن پوست است که بخیه نیز زده می‌شود. این روش در سنین بالاتر مرسوم هست و برای نوزادان روش اول یعنی روش حلقه ارجح می باشد.

بعد از انجام ختنه محل باید به دقت نظارت گردد. اگر از محل ختنه چند قطره خون خارج شود، مهم نیست؛ ولی اگر خون‌ریزی زیاد باشد باید هر چه زودتر به پزشک یا مرکز درمانی اطلاع داده شود تا از خون‌ریزی جلوگیری نماید. در صورت مشاهده ترشحات چرکی در محل بریدن ختنه، والدین باید محل را با آب و صابون بشویند و درمعرض هوا قرار دهند و به پزشک اطلاع دهند.

در تمامی روش های ختنه بهتر است از بی‌حسی موضعی جهت کاهش درد استفاده شود. لازم است ذکر شود که ختنه با لیزر همان روش سنتی یعنی مبتنی بر برش و بخیه می‌باشد با این تفاوت که برش پوست به جای چاقو با کاتر برقی انجام می‌شود و در اصل روش تفاوتی وجود ندارد، ضمن این که احتمال عوارضی نظیر خونریزی در روش ختنه با لیزر بیشتر است. روش های دیگری مانند ختنه با کلامپ‌هایMogen  و Gomco هم وجود دارند که امروزه دیگر چندان متداول نیستند (ختنه با کلامپ در ایران با نام ختنه با کلیپس نقره ای نیز شناخته می‌شود)

 

ختنه کردن با روش جراحی (یا همان سنتی)

 

با توجه به اینکه دو روش 1 و2 متداول تر هستند، در این جا، براساس یک مطالعه تحقیقاتی، به طور اجمالی و در قالب یک جدول به مقایسه دو روش ختنه با حلقه پلاستیبل و جراحی کلاسیک می پردازیم. از سال 1379 تا 1381، تعداد 2185 کودک زیر یک سال در دو مرکز درمانی بقیه‌الله و بیمارستان میلاد ختنه شدند. این کودکان به طور تصادفی در یکی از دو گروه ختنه به روش جراحی کلاسیک و یا با استفاده از حلقه قرار گرفتند. ختنه‌ها توسط جراح عمومی انجام شده و دو گروه ازنظر مرکز درمانی و جراح انجام دهنده یکسان سازی شده بودند.

 کل بیماران
2185 نفر
خونریزیعفونت موضعی که نیاز به عمل مجدد داشته باشدزمان عمل جراحیزیبائی محل عمل
حلقه پلاستیبل10853 کودکصفر4/083 کودک
جراحی110011 کودک3 کودک18/139 کودک

طبق نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود روش ختنه با حلقه پلاستیبل، با توجه به عوارض کمتر آن و زمان کمتر عمل جراحی، به طور وسیع در سطح کشور توسط کادر پزشکی انجام داده شود. همچنین روش ختنه با حلقه پلاستیبل در کودکان زیر یک‌سال پیشنهاد می‌شود.

 

 

آشنایی با روش ختنه توسط حلقه یا رینگ

ختنه با حلقه یکی از روش های ختنه کردن پسران به حساب می آید. فرآیند ختنه کردن یک فرآیند بسیار قدیمی و کهن به حساب می‌آید که در طول تاریخ توسعه بسیار زیادی به انجام آن شده است. ختنه کردن با استفاده از متدهای مختلفی انجام می گردد، یکی از روش های بسیار پرکاربرد و مناسب ختنه با حلقه می باشد. ختنه با حلقه (رینگ پلاستیکی) که در اصطلاح پزشکی به آن Plastibell نیز گفته می شود، برای مدت بسیار زیادی است که توسط اقوام مختلف ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

آشنایی با روش ختنه توسط حلقه یا رینگ

 

مهمترین مزیت های ختنه با حلقه خطر بسیار کمتر آن در مقایسه با روش جراحی و یا سنتی می باشد و معمولا از روش ختنه با حلقه برای فرزندان پسر که بیشتر از سه ماه سن داشته باشند استفاده می نمایند. ختنه با حلقه نسبت به روش جراحی و یا همان روش سنتی دوران نقاهت کمتری داشته و همچنین مراقبت های کمتری را در پی دارد. درعین حال میزان خونریزی و احتمال ابتلا به عفونت برای فرد ختنه شونده نیز تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند. درصورتی که می خواهید از روش ختنه با حلقه اطلاعات مناسبی کسب کرده و در این مورد آمادگی لازم را داشته باشید با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

فواید کلی ختنه با حلقه

درصورتی که عمل ختنه در سنین کودکی و نوزادی برای پسران انجام شود مزایای پزشکی بسیار زیادی را به همراه داشته و درعین حال از بسیاری از خطرات و بیماری ها جلوگیری می نماید. به عنوان مثال تجربه نشان داده فرزندان پسر که با استفاده از روش های مختلف مانند ختنه با حلقه تا قبل از سن ۵ سالگی ختنه نشوند ۲۰ برابر بیشتر از فرزندان پسری که ختنه شدند در معرض عفونت و بیماری‌های قرار می گیرند. 

یک عارضه دیگر نیز به نام فیموزیس وجود دارد که بر اثر آن یک سری کشیدگی در پوست کلاهک آلت تناسلی پسر ایجاد می شود، که در حالت پیشرفته آن، کشیدگی منفذ خروجی ادرار توسط آلت تناسلی پسر به صورت کامل بسته می‌شود و مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می نماید. اما درصورتی که کودکان در سنین کم، با حلقه ختنه شوند این مشکل به وجود نیامده یا تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند. همچنین این موضوع نیز به اثبات رسیده که نوزادانی که ختنه شده باشند بسیار کمتر در معرض التهاب عفونت و یا سرطان آلت تناسلی و بیماری های جنسی که حالتی مصری خواهند داشت قرار می گیرند.

فرایند انجام ختنه با حلقه

روش ختنه با حلقه جزء روش‌های بسیار پرکاربرد و مناسب برای ختنه کردن فرزندان پسر به حساب می آید که به عنوان یک روش بدون خونریزی عملکرد مناسبی دارد.

 

 

برای انجام ختنه با حلقه ابتدا یک حلقه نسبتاً تنگ را در قسمت کلاهک آلت تناسلی فرزند پسر قرار می دهند و با استفاده از نخ آن را به خوبی محکم کرده و گره می زنند. نتیجه این امر باعث این موضوع می‌گردد که به قسمت بالایی کلاهک آلت تناسلی نوزاد پسر خون نرسیده و به مرور رنگ آن به تیرگی مایل می گردد. حدود ۷ روز تا 10 روز طول می کشد تا قسمت بالایی کلاهک آلت تناسلی نوزاد پسر به صورت کامل سیاه شده و بیافتاد. این فرآیند تا حد زیادی به افتادن بند ناف شباهت دارد.

این گروه از نوزادان با حلقه ختنه نشوند!

انجام ختنه با حلقه برای بعضی از کودکان مناسب نمی باشد به عنوان مثال کودکانی که در قسمت آلت تناسلی خود نقص شکلی دارند نباید با استفاده از روش ختنه با حلقه ختنه شود چرا که روش ختنه با حلقه روش دقیقی نبوده و می تواند بدشکلی آلت تناسلی نوزاد پسر را تا حدود زیادی افزایش دهد. پیشنهاد می گردد برای نوزادان پسر که در قسمت آلت تناسلی شان بدشکلی زیادی دارند عمل ختنه با حلقه انجام نشود و برای ختنه کردن با پزشک و متخصص مورد نظر مشورت نمایند و در صورت تشخیص پزشک عمل ختنه کردن را انجام ندهند. همچنین انجام ختنه با حلقه برای افرادی که به یا هیدروسل یا همان تجمع مایعات زیاد در قسمت بیضه فرد هستند به هیچ وجه توصیه نشده چرا که این عمل می‌تواند عوارض جدی و شدید را برای فرد به وجود بیاورد. فرزندان پسر و کودکانی که دچار اختلالات خونی و عفونت های جدی هستند و کودکانی که مادران آنها مجبور به مصرف قرص های ضد انعقاد خون هستند باید با مشورت پزشک ختنه شوند و درصورتی که پزشک تشخیص داد از انجام ختنه کردن برای این افراد صرف نظر گردد.

مراقبت های لازم بعد از ختنه با حلقه

بعد از این که عمل ختنه با حلقه انجام شد زخم در قسمت کلاهک آلت تناسلی باید به صورت ویژه تمیز نگه داشته شود، چون در صورتی که در این قسمت آلودگی وجود داشته باشد خطر به وجود آمدن عفونت های شدید فرد ختنه شده را تهدید می نماید. همچنین برای بهبود زخم این بخش می توان از پماد آنتی بیوتیک و یا مدل های مختلف ژل پترولیوم استفاده نمود که تمامی آن ها به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرند. در فرآیند ختنه با حلقه بعد از این که قسمت پوسته آلت تناسلی افتاد باید پانسمان انجام شود و طبق دستور پزشک در بازه زمانی مشخص پانسمان آن تعویض گردد. درصورتی که فرایند ختنه با حلقه برای پسرانی که زخم بیشتری دارند انجام گردد ممکن است در این افراد در قسمت آلت تناسلی درد احساس کند که این درد با استفاده از مسکن ها برطرف شده و به مرور زمان حالت نزولی پیدا می‌کند، همچنین می توان از اسپری بی حسی برای کاهش درد به وجود آمده در اثر ختنه با حلقه استفاده نمود.

مهمترین مراقبت های قبل از ختنه نوزاد

  1. باید توجه داشت که نوزاد هنگام ختنه سلامت کامل داشته و حداقل یک بار بعد از تولد ادرار کرده باشد تا از سلامت سیستم ادراری مطمئن گردید .
  2. سابقه بیماری های اختلالات خونریزی دهنده مثل هموفیلی و غیره در فامیل نزدیک بخصوص دایی نوزاد وجود نداشته باشد.
  3. ترجیحا یک ساعت قبل از عمل به نوزاد شیر داده شود و تا اتمام عمل شیر نیاز نیست.
  4. پوشک اضافه و آب قند و پستانک به همراه نوزاد باشد بسیار مناسب است.

مهمترین مراقبت های بعد از ختنه نوزاد

  1. نوزاد باید حداقل 30-60 دقیقه بعد از انجام عمل تحت نظر باشد و در منزل نیز هر یک ساعت یک بار، برای سه ساعت اول محل عمل - ازنظر خونریزی و تورم - چک شود. ورم مختصر همیشه وجود دارد، اگر خونريزي بعد از ختنه رخ داد، فشردن محل خونريزي به مدت 10 دقيقه معمولا سبب توقف خونريزي مي گردد. اما اگر بیش از یک چهارم پوشک نوزاد خونی بود، پزشک را مطلع کرده و راهنمایی بگیرید.
  2. پس از اولین ادرار پانسمان اولیه را دور انداخته و شستشوی محل ختنه انجام شده و تميز و خشك گردد. سپس پانسمان گاز استریل و کمی پماد تتراسیکلین روی محل عمل گذاشته شود. تا زمان بهبودی و جدا شدن حلقه، از یک پانسمان استریل استفاده شود، ولی پس از آن باند پانسمان نیاز نیست و فقط نوک مجرای ادرار با پماد چرب شود.
  3. در چند روز اول، محل عمل از آلودگی و مدفوع دور نگه داشته شود و در صورت آلودگی با مدفوع با آب و صابون تمیز گردد.
  4. نیازی به مصرف آنتی بیوتیک به عنوان پیشگیری از عفونت وجود ندارد، مگر این که در طی روزهای پس از عمل عفونت در موضع ایجاد شود.
  5. درصورت بیقراری نوزاد پس از ختنه و به منطور تسکین  درد بعد از ختنه، قطره استامینوفن، دو قطره به ازاء هر کیلوگرم، به مدت 1 تا 2 روز (سه بار در روز) باعث کاهش درد می گردد، درد ختنه معمولا یکی دو روز بیشتر نیست.
  6. دو روز پس از عمل استحمام نوزاد امکان پذیراست.

مراحل افتادن حلقه ختنه

بطور معمول طول درمان 5-12 روز است. اگر تا روز 8  حلقه هنوز باقی است (دیر افتادن حلقه)، نوزاد را هر روز استحمام کنید و هر بار 5-10 دقیقه در وان قرار دهید تا محل چسبندگی حلقه نرم شود و زخم جدا شده و رینگ خارج شود. می توانید کمی رینگ را به آهستگی به سمت خارج بکشید تا از یک طرف شروع به جداشدن کند. روز 10-12 جهت بررسی مجدد ومعاینه به پزشک مراجعه کنید.

در زمان جداشدن حلقه ممکن است مختصری خونریزی اتفاق افتد که طبیعی است گاهی حلقه خود به خود کاملا جدا شده ولی در یک نقطه آویزان است که بهتر است 1-2 روز صبر کنید تا حلقه بیاقتد و نیاز به اقدامی نیست. تا 3-4 ماه بعد از ختنه بهتر است از پوشک گشادتر استفاده کنید و نوک مجرای ادراری را با وازلین چرب کنید و پس از هر بار ادرار پوشک را تعویض نمایید.

 

 

مراقبت های لازم بعد از افتادن حلقه ختنه

  1. بعد از یکی دو هفته اول که رینگ جدا شد و در ادامه بهبودی، لبه های پوست آلت را با ملایمت به عقب بکشید تا حدی که از کلاهک فاصله گیرد.
  2. سپس آن قسمت را پماد آ.د بزنید، و درهنگام حمام کردن پوست غلاف آلت را تا جایی که امکان دارد به طرف شکم بکشید و باز کنید و آن را تمیز نمایید. این کار از چسبندگی پوست به سر کلاهک آلت ممانعت می کند.
  3. تا 3-4 ماه بعد از جدا شدن حلقه بهتر است از پوشک گشادتر استفاده کنید و نوک مجرای ادراری را با وازلین و یا پماد آ.د چرب کنید و پس از هر بار ادرار پوشک را سریعا تعویض و شستشو نمایید.

 در صورت بروز علائم زیر به پزشک مراجعه شود

  1. خونریزی یا تغییر رنگ و تیره شدن نوک آلت تناسلی
  2. تورم  شدید و یا  خون مردگی وسیع آلت تناسلی یا بیضه ها
  3. نوزاد بایستی حداکثر تا 12 ساعت پس از عمل ادرار نماید، درغیر این صورت باید به پزشک اطلاع داده شود.
  4. در صورت افتادن حلقه در کمتر از 3 روز و یا نیفتادن حلقه تا 12 روز بعد از عمل، مجددا حلقه دیگری بسته می شود.
  5. عفونت محل ختنه (قرمزی موضعی و ترشح چرکی)
نظر خود را وارد نمایید.