باندهای پانسمان را بهتر بشناسیم

پانسمان زخم

زخم ها و جراحت ها شاید در نظر اول بی اهمیت جلوه کنند و اکثر افراد تصور کنند با گذشت مدت زمان کمی زخم و جراحات بهبود می یابد اما زخم ها نیاز به مراقبت ویژه دارند که تنها گذر زمان برای درمان آنها کافی نمی باشد و اهمیت ندادن به آن ها موجب می شود تا زخم وخیم تر شده و محلی برای تجمع میکروب ها و آلودگی شود، که این آلودگی عفونت را ایجاد می کند و احتمال این که عفونت ایجاد شده وارد خون و در نتیجه مرگ آرام بیمار گردد بسیار بالا می باشد. بنابراین باید نحوه مراقبت صحیح از زخم ها و جراحات را بدانیم. باید گفت به منظور درمان زخم ها و جراحات نیاز به مواد مخصوصی برای شست و شو و ضد عفونی کردن زخم داریم و پس از آن باید به کمک وسیله خاصی که باند پانسمان نام دارد پوشیده شود تا با حفظ رطوبت و دمای زخم درمان و بهبود آن را تسهیل ببخشد.

پانسمان زخم

به وسایل اصلی موردنیاز برای پانسمان کردن و بستن زخم و جلوگیری از ایجاد عفونت های جدید و بهبود عفونت های ممکن و بهبود زخم، "ست پانسمان" می گویند، که این ست دازای اجزای مختلفی می باشد، این اجزا عبارت اند از: گالی پات، بتادین، دستکش مخصوص، شان، گاز کوچک و یا بزرگ، باند کوچک و یا باند بزرگ و یا هردو، پنست و چسب و... از این ست می توان در شرایط و محیط و زخم های متنوع مانند شرایط اورژانسی و سوانح و حوادث های مختلف دیگر که زخم ها احتیاج به پانسمان شدن و استرلیزه شدن دارند و یا سوختگی ها و زخم های مختلف استفاده کرد. باندهای پانسمانی که به این منظور تولید می شوند دارای شکل های مختلفی هستند که با اندازه های مشخصی تولید می شوند.

باند پانسمان (باند کنار بافت) چیست؟

باند پانسمان یا باند کنار بافت (Conforming Stretch Bandage) کالایی از جنس نخ پلی استر و عاری از هرگونه بو و مواد شیمیایی، آلودگی‌های فیزیکی و پرز می‌باشد و هیچ گونه سر نخ آزاد ندارد. باند کنار بافت بیشتر برای پانسمان‌های ثانویه و زخم‌ها و جراحت‌ها مناسب می باشد. این باند پانسمان اجازه تبادل گازهایی مانند اکسیژن، دی اکسیدکربن و بخار آب را می دهد که به فرایند ترمیم زخم کمک می کند و حرارت مناسب را حفظ می نماید. باند کنار بافت با جلوگیری از تبخیر ترشحات، زخم را از سرد شدن محافظت کرده و دما را در درجه حرارت ۳۷ درجه سانتی گراد که بهترین حرارت برای تقسیم سلولی است ثابت نگه می دارد. این پانسمان به خوبی شکل اعضای بدن را گرفته و بدون این که فشار قابل توجهی به سطح زیر باند وارد نماید، اجازه حرکت آزاد را به اندام‌ها می دهد. این محصول در تمامی جعبه‌های کمک اولیه نیز وجود دارد.

باند کنار بافت که در دو نوع ساده و سوختگی تولید می شود، دارای 65% نخ پنبه و 35% پلی آمید می باشد. اساس تولید این بانداژ کیفیت کنارهای باند می باشد که از روش تولید گره ای استفاده شده است از امتیازات این محصول می توان به امنیت و پایداری و غیرقابل ریزش بودن پانسمان اشاره کرد. کاربرد این نوع باند نگهداری و مراقبت از پانسمان بوده ودر بعضی موارد برای آتل بندی های ارتوپدی نیز قابل استفاده می باشد.

باند پانسمان (</strong><strong>باند کنار بافت</strong><strong>) چیست؟

باند پانسمان در سایز های استاندارد ۵، ۷، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سانتیمتر و به طول ۲ یا ۳ متر جهت پانسمان انواع مختلف زخم ها برای نگهداری ابزار پزشکی مانند پانسمان یا آتل به کار می رود. همچنین در خونریزی های شدید به منظور کند نمودن جریان خون از باند پانسمان محکم استفاده می شود. پارچه باند در راستای تار بریده شده و به صورت رول بسته بندی می شود به صورتی که به راحتی باز شده و نخ های آزاد مانع از باز شدن آن نشود. باند زخم بندی در نایلون و یا در جعبه بسته بندی می شود.

روش استفاده از باند پانسمان

پانسمان انجام شده می بایست مناسب شكل و اندازه زخم باشد. یعنی نه بسیار بزرگ تر از زخم و نه کوچک تر از آن باشد. اندازه باندی که روي زخم گذاشته می شود بستگی به وسعت زخم دارد. مهم این است که باید کاملا زخم و اطراف آن را بپوشاند.

در مرحله اول باید بسته بندی استریل را باز کنید و سپس مقداری بتادین در گالی پات بریزید اما باید دقت لازم را داشته باشید که سطح درونی گالی پات آلوده نشود. سپس دست کش مخصوص که به آن دست کش لاتکسی گفته می شود را به دست می کنید و به کمک پنست ها و گازهای کوچک محل مورد نظر که زخم در آن ایجاد شده را با گاز و چسب پانسمان کنید. اگر زخم عمیق یا وخیم است، درصورت لزوم باند پیچی کنید. حتما دقت داشته باشید که وسایل مصرف شده را به روش بهداشتی دور بیندازید و در محیط رها نکنید، زیرا باعث بیماری های متعدد می شود. نکته قابل توجه دیگر این است که حتما باید به تاریخ انقضا محصولات دقت داشته باشید و این محصولات را پس از آن که تاریخ شان تمام شده است مورد استفاده قرار ندهید زیرا نه تنها زخم را تمیز نمی کنند بلکه کارایی خود را از دست می دهند و ممکن است باعث عفونت نیز شوند. اگر بسته بندی موارد گفته شده از قبیل گاز، پنست، چسب و غیره باز بود از آن ها استفاده نکنید.

روش استفاده از باند پانسمان

لطفا دقت کنید:

  • محل آسیب دیده را خیلی سفت و یا خیلی شل پانسمان نکنید.
  • باند را بیشتر از میزان قابلیت کشیده شدن، نکشید.
  • هر باند پانسمان، یک بار مصرف است.

ویژگی های باند پانسمان

  • مناسب برای استفاده روی زخم به عنوان پوششی در برابر آلودگی ها
  • مناسب برای فیکس کردن محل آسیب
  • بدون پرز
  • مناسب برای استفاده در تمام نقاط بدن
  • طول باند 360 سانتی متر است
  • قابلیت کش آمدن از طول و عرض
  • قابلیت کش آمدن تا 50 درصد حالت اولیه
  • جنس: 60 درصد پنبه، 31 درصد پلی‌استر و 9 درصد کش
  • کشور سازنده: ایران
  • قابلیت تماس مستقیم با زخم
  • دارای تاییدیه ISO ۹۰۰۱, ISO ۱۳۴۸۵, ISO ۱۴۰۰۱, OHSAS ۱۸۰۰۱
  • توسط ماشین آلات با برخورداری از فناوری بالا و با استفاده از نخ پنبه مناسب برای مصارف پزشکی با کناره های بافته شده، تولید شده است

ویژگی های باند پانسمان

خرید باند پانسمان

باند پانسمان کنار بافت سایزهای مختلفی دارد و شما با توجه به نیازتان می توانید سایز مورد نظرتان را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. اگر این محصول را برای مصرف در داروخانه و یا بیمارستان و درمانگاه می خواهید، به تمام سایزها نیاز خواهید داشت، زیرا با زخم های متعدد روبرو خواهید شد و باند پانسمان کنار بافت با سایزهای مختلف بهترین انتخاب برای شما است.

اگر قصد خرید باند پانسمان با قیمت مناسب را دارید حتما باید قبل از خرید تحقیقات لازم را انجام دهید تا بتوانید این محصول را با شرایط استاندارد و قیمتی مناسب تهیه کنید. برای خرید عمده این محصولات در بازارهای مختلف می توانید تحقیق کرده و مورد مناسب را پیدا کنید. اما بهترین راه، خرید اینترنتی است، زیرا شما با مراجعه به سایت های مختلف انواع قیمت ها را می توانید ببینید و به صرفه ترین را انتخاب و خرید خود را انجام دهید.

خرید باند پانسمان

نظر خود را وارد نمایید.