اپلیکاتور واژینال، از معرفی تا خرید

مقدمه

التهاب و عفونت دستگاه تناسلی بانوان یا واژینیت یک مشکل بسیار شایع در میان بانوان است که عوامل مختلفی در به وجود آمدن آن موثر هستند. به منظور درمان واژینیت استفاده از کرم یا قرص واژینال یک روش رایج و متداول می باشد که معمولاً نتایج بسیار مناسبی هم به دنبال دارد. قرص ها یا کرم های واژینال از طریق مقابله با قارچ ها و باکتری های مولد عفونت، موجب رفع و بهبود آن می گردند.

برای استفاده از کرم یا قرص واژینال باید از اپلیکاتور بهره گرفت. هرچه طراحی اپلیکاتور بهتر و دقیق تر باشد، مصرف کرم یا قرص واژینال نیز راحت تر می شود. 

کلمات کلیدی: واژینیت (vaginitisاپلیکاتور واژینال (Vaginal applicator)، عفونت واژن (Vaginal Infectionقرص واژینال (Vaginal tablets)، کرم واژینال (Vaginal cream)

واژینیت چیست؟

واژینیت عبارت‌ است‌ از التهاب واژن (مهبل) که حدوداً یک سوم زنان در طول زندگی خود گاهی به علائم آن دچار می‌شوند. زنان در هر سنی ممکن‌ است به واژینیت مبتلا شوند ولی این عارضه بیشتر از همه در سن باروری شایع می‌باشد.

واژینیت چیست؟

چه چیز باعث واژینیت می‌شود؟

تغییر در تعادل باکتری‌ها و مخمرهایی که به طورطبیعی در محیط واژن زندگی می‌کنند، می‌تواند باعث ایجاد واژینیت گردد. عواملی که موجب برهم‌ زدن این تعادل می‌شوند عبارتند از:

  • استفاده از آنتی‌بیوتیک
  • تغییرات هورمونی (بارداری، شیردهی، یائسگی)، کاهش استروژن در محیط واژن در زمان یائسگی می توانند تعادل بین لاکتوباسیل ها و سایر میکروارگانیسم ها را به هم زده و زمینه ایجاد واژینیت شود.
  • استفاده از قرص های ضدبارداری (احتمالأ)
  • استفاده از دوش واژینال
  • استفاده از مواد اسپرم کش
  • آمیزش جنسی
  • عفونت

کاربرد اپلیکاتور واژینال

عفونت واژن از جمله علل شایع مراجعه زنان به پزشک می باشد. درمان عفونت واژن معمولا به وسیله مصرف آنتی بیوتیک ها صورت می پذیرد، اما به علت عوارضی که این داروها ممکن است داشته باشند معمولا از کرم ها یا قرص های واژینال استفاده می شود. اپلیکاتور نوعی ابزار پزشکی جهت وارد کردن این قرص و یا کرم به داخل رحم می باشد. علت این امر نیز این است که مواد دارویی در داخل بدن با سرعت بیشتری جذب می شوند. به علت مشکلاتی بهداشتی که ممکن است در اثر استفاده مجدد این محصول به وجود آید، اپلیکاتورها به صورت یک بار مصرف و از جنس پلاستیک ساخته می شوند.

واژینیت چیست؟

انواع اپلیکاتور واژینال

1. اپلیکاتور کرم و ژل واژینال

این اپلیکاتورها جهت انتقال دارو به صورت کرم یا ژل به داخل رحم استفاده می گردند. از خواص و ویژگی های این اپلیکاتورها می توان به ابعاد دقییق و متناسب با دهانه تیوب کرم و نیز میزان تخلیه دوز دقیق دارو (پنج گرم) اشاره نمود. در تولید این اپلیکاتورها از مواد اولیه دارای خواص استاندارد تماس با دارو و مواد خوراکی (food grade) استفاده شده است.

1. اپلیکاتور کرم و ژل واژینال

2. اپلیکاتور قرص واژینال

این اپلیکاتورها جهت انتقال قرص واژینال به داخل رحم استفاده می گردد. از خواص و ویژگی های این اپلیکاتورها می توان به صافی سطح بالا و ابعاد دقییق و متناسب با ابعاد قرص اشاره نمود.

ویژگی های اپلیکاتور واژینال

  • از جنس پلاستیک است
  • یک بار مصرف می باشد
  • امکان تنظیم دوز دقیق مصرف دارو وجود دارد
  • متناسب با دهانه تیوب کرم است
  • طراحی مطلوبی دارد
  • قیمت آن مناسب است

ویژگی های اپلیکاتور واژینال

روش استفاده از قرص واژينال با اپليكاتور

  1. دست هاي خود را بشوييد.
  2. قرص را از بسته بندي خارج كنيد.
  3. قرص را در انتهاي باز اپليكاتور قرار دهيد.
  4. به پشت دراز بكشيد، زانوها را كمي بالا بياوريد و از هم باز كنيد.
  5. به آرامي اپليكاتور را از سمتي كه قرص در آن قرار دارد تا جاي ممكن در واژن قرار دهيد، فشار وارد نكنيد.
  6. پلانجر (پيستون اپليكاتور) را فشار دهيد تا قرص آزاد شود.
  7. اپليكاتور را خارج كنيد.
  8. در صورتي كه اپليكاتور يك بار مصرف است آن را دور بياندازيد و در غير اين صورت همه قسمت هاي اپليكاتور را با آب جوشيده گرم و صابون بشوييد و خشك كنيد.
  9. دستان خود را بشوييد.

روش استفاده از كرم، پماد و ژل واژينال با اپليكاتور

  1. دستان خود را بشوييد.
  2. درب تيوپ را باز كنيد.
  3. اپليكاتور را روي تيوپ بچرخانيد.
  4. تيوپ را فشار دهيد، به نحوي كه ميزان مورد نياز دارو درون اپليكاتور جاي گيرد.
  5. اپليكاتور را از تيوپ جدا كنيد.
  6. مقدار كمي از كرم را بيرون اپليكاتور بماليد.
  7. به پشت دراز بكشيد، زانوها را كمي بالا بياوريد و از هم باز كنيد.
  8. به آرامي اپليكاتور را تا جايي كه ممكن است وارد واژن نماييد، فشار ندهيد.
  9. پيستون اپليكاتور را با دست ديگربه داخل فشار دهيد تا محتويات آن درون واژن تخليه شود.
  10. اپليكاتور را از واژن خارج كنيد.
  11. در صورتي كه اپليكاتور يك بار مصرف است آن را دور بياندازيد و در غير اين صورت با آب جوشيده بشوييد.

روش استفاده از كرم، پماد و ژل واژينال با اپليكاتور

عوارض اپلیکاتور کرم واژینال

اپلیکاتورهای واژینال معمولاً ارگونومیک هستند و استفاده از از آن ها آسیبی به دنبال ندارد. با این حال ژل یا کرم واژینال مورد استفاده ممکن است موجب ایجاد خارش گردد که در این صورت چنان چه این وضعیت ادامه یافت، ترجیحا بایستی مصرف قطع شود.

نحوه استفاده اپلیکاتور در بارداری

در بارداری هم می توانید از اپلیکاتور واژینال استفاده کنید، اما نباید اپلیکاتور را تا انتهای واژن وارد کنید، بلکه به اندازه یک سوم و یا یک بند انگشت اپلیکاتور را وارد واژن کنید حتی اگر سرکلاژ هم هستید، می توانید از این وسیله استفاده کنید.

نکات مفید هنگام استفاده از اپلیکاتور واژینال

  • شیاف واژن ممکن است نشت کند، بنابراین بهتر است در حالت خوابیده استفاده شود. می توانید از یک دستمال مرطوب بهداشتی استفاده کنید تا لباس و تخت کثیف نشود.
  • قبل از استفاده از شیاف، آن را در آب غوطه ور کنید. این کار باعث می شود وارد کردن آن آسان تر شود.
  • برای جلوگیری از ذوب شدن شیاف قبل از استفاده، آن را در جای خنک نگهداری کنید. اگر روی برچسب ذکر شده است می توانید دارو را در یخچال قرار دهید.
  • تا زمانی که دکتر توصیه می کند، از دارو استفاده کنید.
  • می توانید از شیاف واژینال در طول دوران عادت ماهیانه نیز استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از شیاف واژینال از تامپون استفاده نکنید، به این دلیل که تامپون می تواند دارو را جذب کند، بنابراین از کارکرد خوب دارو جلوگیری می کند.

نکات مفید هنگام استفاده از اپلیکاتور واژینال

خرید اپلیکاتور واژینال

اپلیکاتور واژینال یک ابزار فوق العاده برای وارد کردن کرم و ژل واژینال به داخل رحم با هدف بهبود عفونت های رحم است. این محصول دارای بسته بندی های چندتایی می باشد که می توانید از آن به عنوان ابزاری جهت درمان واژینیت استفاده نمایید. به منظور خرید اپلیکاتور واژینال می توانید به داروخانه های سراسر کشور مراجعه نمایید. یک راه آسان تر این است که اپلیکاتور را به صورت اینترنتی از فروشگاه اینترنتی آسان مد خریداری نمایید و در زمان کوتاهی تحویل بگیرید.

خرید اپلیکاتور واژینال

نظر خود را وارد نمایید.