انواع البسه یکبار مصرف و کاربرد آن

زیرانداز یکبار مصرف چیست و چه کاربردی دارد ؟

با پیشرفت تکنولوژی و تولید پارچه های سبک و  بدون بافت اسپاند باند، به جهت رعایت هرچه بیشتر بهداشت و نیز کنترل هزینه و زمان، زیراندازهای بهداشتی و پزشکی به صورت یکبار مصرف ساخته شدند و کم کم جای خود را در بیمارستان ها و مراکز درمانی و حتی در منازل برای مراقبت از بیماران، کودکان و ... باز کردند. زیر انداز یکبار مصرف که نام دیگر آن دروشیت است، در واقع برای مواردی استفاده می شود که فردی دچار بیماری، زخم و یا ناتوانی در حرکت است و یا به هر علت دیگری امکان کنترل بهداشت فردی را ندارد. مثلا هنگامی که زخم افراد دچار عفونت و ترشح آلوده باشد و یا برای کودکان و نوزادان بخصوص در زمان سفر و ... این زیراندازها با قابلیت تعویض آسان و بدون نیاز به شستشو، بهترین انتخاب هستند.

جنس زیرانداز یکبار مصرف

همانطور که گفته شد جنس پارچه زیراندازهای یکبار مصرف از اسپاند باند است. اما مواد پتروشیمی نیز برای ساخت آن به کار می رود. در واقع لایه ای نازک از پلاستیک برای جلوگیری از نشت آب، مایعات، ترشحات و... در نظر گرفته شده است که در کنار پارچه ارزان قیمت آن، موجب کنترل و صرفه جویی در هزینه های شست و شو و ... می شود.

ابعاد و ویژگیهای زیر انداز یکبار مصرف

زیر انداز های یکبار مصرف برای مصارف گوناگون در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته می شود. همچنین میزان پودر جاذبی که در آن به کار میرود بیشتر از 3 گرم بوده و با افزایش این مقدار، قدرت جذب مایعات آن نیز بیشتر می شود.

انواع زیرانداز یکبار مصرف


با توجه به کاربرد و سهولت استفاده، زیر انداز یکبار مصرف برای گروه های مختلفی همچون سالمندان، بیماران، نوزادان و ... تولید می شود، که هرکدام با توجه به نیازهای گروه استفاده کننده، ابعاد و ویژگیهای منحصر به فردی دارد. برای مراقبت و نگهداری از سالمندان و بیمارانی که قادر به رعایت بهداشت فردی نیستند و یا نیاز به عوض شدن پاسمان و مراقبت از زخم های عفونی و ... دارند، زیر انداز یکبار مصرف به دلیل اینکه به سهولت بعد از استفاده تعویض شده و دور انداخته می شود، بهترین انتخاب است. به این ترتیب دیگر نیازی به شستشوی ملحفه مرسوم که در هنگام مراقبت از بیماران کثیف و آلوده می شود نیست.

پیشبند یکبار مصرف

پیشبندهای یکبار مصرف از الیافی سبک و بدون بافت تشکیل شده و در انواع مختلف پیشبند دندانپزشکی، کودکان، پیشبند آرایشگاهی و ... تولید می شوند. در این نوع پیشبند لایه ضد آبی به کار رفته که از نفوذ آب و هرگونه مایعات به سمت دیگر آن جلوگیری کند. در پیشبندهای دندانپزشکی ضد آب، در بسته های 50 عددی و ... به فروش می رسد و برای استفاده در مطب دندانپزشکی، درمانگاه ها، بیمارستان ها و ... بسیار به صرفه و بهداشتی است.

حوله یکبار مصرف چیست و چه کاربردی دارد ؟

حوله یکبار مصرف از الیاف پلی استر، ویسکوز و پنبه تولید می شود و نوعی حوله پارچه ای ظریف و سبک است. تکنولوژی تولید این حوله ها به گونه ای است که شبیه به نمد بافی ایرانی الیاف در هم فشرده می شود و هیچ نوع دوختی در تولید آن استفاده نمی شود.

انواع حوله یکبار مصرف

حوله یکبار مصرف رولی

برای بیمارانی که احتیاج به بستری بلند مدت دارند و یا بیمارانی که نیاز به شست و شوی مدام زخم ها و ... دارند، استفاده از حوله یکبار مصرف رولی و یا بسته های حوله بیمار، با پرفراژ سفارشی، هم به تسریع روند مراقبت از بیمار کمک می کند و هم نیازی به شست و شوی مجدد نداشته و از انتقال آلودگی و عفونت و ... جلوگیری می شود.

علاوه بر این در سفرهای خانوادگی معمولا زیاد بودن وسایل کل خانواده و سنگینی آن از معضلات سفر است. حوله ها نیز اغلب وسایلی جاگیر هستند و از آنجا که حوله یک وسیله شخصی است، تعداد حوله هایی که یک خانواده در سفر به همراه دارد بسیار زیاد و سنگین می شود. استفاده از حوله یکبار مصرف رولی می تواند جایگزین مناسبی برای حوله های مرسوم در سفر باشد. همچنین در سفرهای شخصی که نمی خواهید وسایل زیادی را با خود حمل کنید، در هر شرایطی و در هر شهری می توانید این حوله ها را تهیه کنید.

حوله یکبار مصرف استخری

بسیار پیش می آید که افراد در هنگام مراجعه به استخر حوله خود را فراموش می کنند. و یا در مواردی از محل کار و ... قصد رفتن به استخر دارند اما همراه نداشتن حوله مانع می شود. خرید حوله از فروشگاه های داخل استخر نیز اغلب قیمتهایی بالا دارد و در مواردی نیز اصلا تضمینی نیست که در محیط استخر حوله استخری به فروش برسد. اما حوله یکبار مصرف استخری در سایزهای بزرگ، انتخاب مناسبی برای مدیران و صاحبان استخر است که به وسیله آن هم خیال مشتریان را از بابت جاگذاشتن و همراه نداشتن حوله راحت کنند و هم خود از رعایت بهداشت و تمیزی استخر مطمئن باشند.

حوله یکبار مصرف آرایشگاهی

از کاربردهای مهم حوله یکبار مصرف به طور فراگیر می توان به آرایشگاه ها و سالن های زیبایی اشاره کرد. در گذشته اغلب در آرایشگاه ها حوله های مشترک برای مشتریان استفاده می شد. با توجه به جذب و نگهداری رطوبت توسط حوله و رشد بی رویه میکروب و باکتری و قارچ در رطوبت، این حوله ها اغلب موجب انتقال بیماریهای پوستی و ... از فردی به فرد دیگر می شد. اما امروزه آرایشگاه ها و سلمانی ها با رو آوردن به استفاده از حوله های یکبار مصرف، هم در هزینه های شستشو و خرید حوله صرفه جویی می کنند و هم در رعایت بهداشت مشتریان و جذب آنها گام مهمی برداشته اند.

نظر خود را وارد نمایید.