آیا درمان قوز کمر با قوزبند طبی امکان پذیر است؟

بیماری به نام قوز!

وقتی دچار بیماری می شویم بهترین و عاقلانه ترین کار این است که به سراغ درمان های موثر برویم تا بتوانیم بر آن بیماری غلبه کنیم. بیماری های ستون فقرات از شایع ترین بیماری های استخوانی هستند که متاسفانه در تمام جهان تعداد مبتلایان به آن زیاد است. و قوز یکی از این نوع بیماری هاست. اما انواع قوز اگر به حالت پیشرفته نرسیده باشد با استفاده از درمان های صحیح و توصیه شده پزشک قابل درمان هستند.

 

 

 

بیماری به نام قوز!

 

شاید بارها از کودکی هنگام نشستن تذکری درباره وضعیت نشستن خود شنیده باشید. در این مقاله بررسی می‌کنیم که نیاز به استفاده از قوزبند برای چه کسانی الزامی است؟ و اصولا قوز چگونه ایجاد و درمان می‌شود؟

قوز کمر و انواع آن را بشناسیم

کیفوز که به عنوان قوز کمر نیز شناخته می‌شود باعث انحنای بیش از حد ستون فقرات می‌شود. این مشکل می‌تواند در هر سنی ایجاد شود اما در دوره نوجوانی شایع است. بعضی اوقات ممکن است بیماران برای بهبود پاسچر و تقویت ستون فقرات به یک قوزبند نیاز داشته باشند. قوزبند طبی می‌تواند یک درمان مؤثر برای کیفوز در کودکان و بزرگسالان باشد.

علت قوز کمر در اکثر مواقع پیامد حالت اندامی نامناسب در دوران کودکی است. به علاوه این بیماری در اثر شکل گیری غیرطبیعی مهره‌ها و نقص رشد ستون فقرات نیز ایجاد می‌شود. در زیر به برخی علل دیگر این عارضه اشاره می شود:

قوزهای مادرزادی: بعضی از نوزادان هنگام تولد، چند مهره از ستون فقراتشان به یکدیگر چسبیده است و به طور مادرزادی حالت قوز در آن ها دیده می شود. دلیل این بیماری مشخص نیست و در ظاهر حالتی ژنتیکی است.

 

 

 

قوز کمر و انواع آن را بشناسیم

 

قوز اندامی: حالت نامناسب اندام های بدن خصوصاً بد نشستن می تواند قوس کمر را به مرور زمان زیاد کرده و باعث بروز قوز شود. به ویژه در کودکان به دلیل بد نشستن در پشت میز و هنگام انجام تکالیف، بلند کردن کیف سنگین که باعث کشیدگی در رباط ها شده و قرار گرفتن ستون مهره ها را دچار اختلال می کند. به این حالت از ایجاد قوز که به علت حالت نادرست اعضای بدن ایجاد می شود قوز اندامی گفته می شود.

حالت غیرنرمال ستون فقرات: این حالت به علت رشد غیر طبیعی مهره ها می باشد. در این حالت مهره ها به جای حالت مربعی، به صورت مثلث و سه گوش رشد می کنند و حالت غیر طبیعی به خود می گیرند. رباط های اطراف این مهره های مثلثی شکل ضخیم تر از حد معمول می باشد و موجب شدت گرفتن قوز می شود. به این حالت از ایجاد قوز، قوز کمر شوئرمن گفته می شود. در این مورد قوز می تواند در اثر ژنتیک اتفاق بیفتد و ارثی باشد.

برخی بیماری ها: بعضی از بیماری ها مانند پوکی استخوان، بیماری پاگت، مهره شکاف دار، دیستروفی عضلانی و … می توانند باعث ایجاد قوز شوند.

ضربه: در مواقعی ممکن است به ستون فقرات ضربه وارد شده و موجب آسیب به آن گردد.

 

 

 

قوز کمر و انواع آن را بشناسیم

 

افرادی که دچار قوز هستند علائم زیر را دارند:

  • برابر نبودن ارتفاع شانه‌ها
  • سفتی عضله‌های همسترینگ (پشت ران)
  • تفاوت ارتفاع و وضعیت یک کتف با کتف دیگر
  • خمش رو به جلوی سر نسبت به دیگر اعضا بدن
  • قسمت فوقانی پشت بدن هنگام به جلو خم شدن بلندتر از حالت طبیعی به نظر می‌آید

چگونه قوز کمر را درمان کنیم؟

به انحنای بيش از حد در قسمت فوقانی پشت قوز گفته می‌شود. درمان‌های متعددی برای قوز کمر وجود دارد؛ از قوزبند طبی برای درمان قوز خفیف تا شدید استفاده می‌شود. قوزبند طبی ستون فقرات را در بخش‌های آسیب‌دیده صاف می‌کند. قوزبند مخصوص (کمربند طبی) بسیار موثر است و در صورت استفاده صحیح از آن می‌توان از آسیب‌دیدگی مهره‌های ستون فقرات جلوگیری کرد.

قوزبند طبی از جمله تجهیزاتی است که در خصوص حفظ و تامین سلامت بدن و فرم اندام ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در خرید این وسیله باید به برخی نکات مهم توجه کرد؛ در غیر این صورت نمی ‌توان انتظار داشت که با استفاده از قوزبند، ساختار و فرم نادرست ستون فقرات اصلاح شود. به عبارت دیگر، قوزبند وسیله ای است که به شما کمک می کند ماهیچه های شانه و ستون فقرات را متعادل کنید تا در حالت ایستاده یا نشسته قوز نکنید و به مرور زمان به عضلات و ستون فقرات آسیب نرساند. هدف اصلی این دستگاه آموزشی ایجاد شرایط بدنی مناسب و استاندارد است تا شانه ها و کمر شما در شرایط ایده آل باشد.

 

 

 

چگونه قوز کمر را درمان کنیم؟

 

انواع قوزبند طبی و کاربرد آن در درمان قوز

1. قوزبند پروانه ای

قوزبند پروانه‌ای یا ضربدری ساده ترین و ارزان ترین مدل قوزبند محسوب می‌شود. قوزبندهای پروانه ای به دلیل طراحی  ظریف  یکی از بهترین انتخاب ها برای استفاده زیر لباس به حساب می آیند. بعضی از نمونه های قوزبندهای پروانه‌ای به شکل فری سایز طراحی شده اند تا مناسب اندام های متفاوت باشند. به دلیل قیمت مناسب قوزبندهای پروانه‌ای یکی از گزینه های بسیار خوب برای افرادی است که مشکل قوز در آن ها چندان پیشرفته نیست و به یک ساپورت متوسط احتیاج دارند.

2. قوزبند پل دار

قوزبند پل دار به دلیل استفاده از آتل های محکم در قسمت پشت کمر تاثیر بیشتری در بهبود مشکلات افتادگی و گرد شدگی شانه دارد. همچنین آتل های قرار گرفته در این مدل قوزبند موجب شده در مشکلاتی مانند ضعف عضلات شانه نیز مورد استفاده قرار گیرند. به دلیل انعطاف پذیری کم، قوزبندهای پل دار کمی احساس ناراحتی ایجاد می کنند و برای استفاده های طولانی مدت توصیه نمی شوند. همچنین با توجه به ابعاد بزرگ انتخاب مناسبی برای استفاده زیر لباس محسوب نمی شوند.

3. قوزبند کمربند

قوزبند کمربند به صورت ترکیبی با کمربند طبی ساخته شده اند که می‌توانند علاوه بر اصلاح حرکتی و ایستادن، مشکلات و دردهای ناحیه کمر را تا حدود قابل توجهی درمان کنند. یکی از مهمترین کاربردهای کمربندهای طبی استفاده برای مشکلات ستون فقرات مانند دیسک کمر و یا ضعف عضلات کمر می باشد که اگر شخصی در کنار مشکل قوز کردن چنین مواردی هم داشته باشد استفاده از انواع قوزبند کمربند برای او پیشنهاد می‌شود.

 

 

 

انواع قوزبند طبی و کاربرد آن در درمان قوز

 

4. قوزبند Freesize

اختلاف در اندازه ها موجب شده استفاده از یک قوزبند برای چند نفر ناممکن باشد اما مدل های فری سایز چنین مشکلی را برطرف کرده اند و با قابلیت تغییر اندازه این امکان را می دهند که اشخاص متفاوت با سایزهای گوناگون بتوانند از این مدل قوزبندها استفاده کنند. تقریباً تمام مدل های قوزبند دارای نمونه Freesize نیز هستند که هر چند کمی قیمت بیشتری به نسبت مدل های معمولی دارد اما قابلیت های آن به مقدار قابل توجهی بیشتر است.

قیمت قوزبند طبی

  • قیمت قوزبند در بازار مصرفی ایران کاملا شناور است.
  • عواملی از جمله: برند تولید کننده، کیفیت محصول، جنس به کار رفته در ساخت و دیگر مواردی از این دست بر روی قیمت این نوع از محصولات سلامتی تاثیر می گذارند.
  • با این حال اما بهتر است شما عزیزان پیش از خرید قوزبند، خود را به یک پزشک متخصص در این زمینه نشان داده و با وی در خصوص خرید این محصول مشورت نمایید.

 

 

 

قیمت قوزبند طبی

 

اکنون شما با مطالعه این مقاله به مهمترین نکات ضروری در خصوص خرید قوزبند طبی دست پیدا کردید و حال وقت آن رسیده است تا شما قوزبند باکیفیت و استاندارد مناسب خود را در سایت آسان مد انتخاب نمایید. لازم به ذکر است تمامی این محصولات امتحان خود را پس داده اند و بنابراین تنها کافی است جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر از محصول انتخابی خود بر روی هر آیتم کلیک نمایید.

نظر خود را وارد نمایید.