آیا باند ارتوپدی فایبرگلاس در رقابت با گچ معمولی موفق بوده است؟

شکستگی و درمان آن

شکستگی استخوان از جمله مهم ترین آسیب های بدن است که معمولا به دنبال ضربه وارده به آن ایجاد می شود. هرگونه تغییر شکل استخوان به دنبال ضربه، شکستگی نامیده می شود. به زبان دیگر اگر نیرویی که به استخوان وارد می شود بیش از حد تحمل آن بوده و بتواند شکل استخوان را تغییر دهد می گوییم شکستگی ایجاد شده است. این تغییر شکل همیشه به شکل سنتی که در ذهن شکل گرفته نیست و ممکن است به اشکال متفاوتی ظاهر شده و با شدت و ضعف همراه باشد.

گاهی شکستگی بسیار واضح است. در این حال ضربه موجب می شود استخوان به دو و یا حتی چند تکه کاملا جدا از هم تبدیل شود.

گاهی شدت ضربه وارده به حدی است که موجب خرد شدن استخوان می شود.

گاهی هم ممکن است شدت ضربه کمتر بوده و فقط یک ترک مویی در استخوان ایجاد کند.

 
شکستگی و درمان آن
 

پس با این که نام شکستگی طیف وسیعی از حالات را در بر می گیرد، با این حال مشخصه مشترک تمامی آن ها در این نکته است که بر اثر نیرویی که به استخوان وارد شده، تداوم توده استخوانی در طول آن به هم خورده و شکل استخوان تغییر کرده است. در زمان شکستگی اندام، قالبی که در اطراف اندام ایجاد می‌شود قالب Cast نام دارد. در اصطلاح، بی حرکت کردن اندام با این قالب را قالب گیری Casting می‌گویند ولی در زبان فارسی، اصطلاح گچ‌ گیری متداول‌ تر است.

آشنایی با باند گچی

باند گچی نوعی باند ارتوپدی است که همان‌ طور که از اسمش پیداست برای گچ گرفتن عضو شکسته استفاده می‌شود.  گچ در واقع سولفات کلسیم نیمه هیدراته است و وقتی با آب ترکیب می شود بطور کامل هیدراته می گردد. ترکیب گچ با آب از لحاظ شیمیایی یک واکنش اگزوترمیک Exothermic است یعنی حرارت آزاد می کند، به همین علت در حین گچ گیری بیمار احساس میکند اندامش گرم می شود.

گچ را بطور مستفیم و ساده استفاده نمی کنند، بلکه نوارهای پارچه ای که بافت شل و بخصوصی داشته و شبیه باندهای پانسمان است از قبل در کارخانه سازنده آن، به گچ و بعضی مواد دیگر آغشته شده و بصورت نوارهایی به طول حدود دو متر و عرض های ۲۰-۱۵-۱۰ سانتی متر درآمده و این نوارها را به دور لوله های پلاستیکی پیچانده و به صورت رول در می آورند.

 
آشنایی با باند گچی
 

باند ارتوپدی فایبرگلاس چه کاربردی دارد؟

باند ارتوپدی فایبرگلاس بر اساس نوعی فرمول ساخت منحصر به فرد و نوعی نوار مخصوص فرموله، تولید شده است. به راحتی بر روی برجستگی های آرج، قوزک، پاشنه و… قرار می گیرد و قابل پیچش به صورت طولی، عرضی و مایل می باشد. این باند در برابر رطوبت مقاوم است، به سرعت خشک می شود و از ایجاد بوی بد جلوگیری می کند. باند ارتوپدی فایبرگلاس به منظور گچ‌ گیری و محافظت و نگهداشتن مفاصل و استخوان‌های شکسته و آسیب دیده استفاده می‌شود، که نسبت به باند گچی معمولی از مزایای بی شماری برخودار است. گچ فایبرگلاس به خوبی اشعه ایکس را از خود عبور داده و تشخیص صحیح برای بررسی بهبود وضعیت بیمار را تسهیل می نماید.

برای مواقعی که نیاز به گچ گیری اعضای فرد بیمار باشد از ماده ای به نام گچ پلاستیکی یا همان گچ فایبرگلاس استفاده می شود. در واقع از این راه به منظور بی حرکت نگه داشتن عضو شکسته استفاده می شود. می بایست در اطراف عضو شکسته لایه هایی از گچ را قرار داد، به طوریکه مانع از حرکت آن شود، تا بتواند در مدت زمان تایین شده از سوی پزشک این عضو ترمیم شده و بعد زا بهبود نهایی ان زمان اقدام به باز نمودن گچ کرد. یکی از بهترین و با کیفیت ترین باندهای گچی که برای موارد مختلف در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیردبی شک باند فایبرگلاس است. متخصصین ارتوپدی بر این باور هستند که استفاده از این نوع باندها به جای به کار بردن باندهای گچی معمولی می تواند بسیار مفید تر و موثرتر باشد.

آشنایی با ساختار باند ارتوپدی فایبرگلاس

مواد تشکیل دهنده باند ارتوپدی فایبرگلاس از نوار فایبرگلاس + چسب + رزین تشکیل شده است. واحد اندازه گیری آن اینچ بوده و درعرض های استاندارد ۲،۳،۴و ۵ اینچ و به طول ۴۵۰ سانت تولید و عرضه می گردد. ویژگی خاص باند ارتوپدی فایبرگلاس این است که از 100 درصد پنبه خالص تهیه شده که مناسب برای استفاده در زیر هر یک از باندهای شکسته بندی استاندارد می باشد.

ویژگی های شاخص باند ارتوپدی فایبرگلاس

ساخته شده از بافت ترکیبی ایده آل و قابلیت پیچش در جهت طولی، عرضی یا مایل

روی برجستگی های استخوانی بدن مانند آرنج، قوزک، پاشنه و… قرار می گیرد

وضوح تصویری بالا و تشخیص صحیح تر توسط عکس های رادیوگرافی

مقاوم در برابر رطوبت

مانع ایجاد بوی بد می شود

بدون ایجاد مشکلات پوستی

سبک و انعطاف پذیر است

دارا بودن منافظ سطحی جهت تنفس پوست

رنگ بندی متنوع

سایزبندی گچ فایبرگلاس

این باندها در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند که باید بنا به اندازه محل مورد نظر برای شکسته‌ بندی خریداری شوند.

1- باند ارتوپدی فایبرگلاس با عرض 2 اینچ
2- باند ارتوپدی فایبرگلاس با عرض 3 اینچ
3- باند ارتوپدی فایبرگلاس با عرض 4 اینچ
4- باند ارتوپدی فایبرگلاس با عرض 5 اینچ

 
سایزبندی گچ فایبرگلاس
 

روش استفاده از باند ارتوپدی فایبرگلاس

دستکش بپوشید. ناحیه مورد نظر را با استاگینت یا بند زیرگچی بپوشانید. وکیوم گچ فایبرگلاس را از ناحیه مشخص شده قیچی کنید و باند فایبرگلاس را خارج کنید. باند فایبرگلاس را به مدت 5 تا 10 در آب با دمای اتاق قرار دهید. باند خیس شده را چندین بار فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. اندام مورد نظر را با باند ارتوپدی فایبرگلاس گچ‌ گیری کنید. سطح آن را به آرامی مالش دهید و حالت دلخواه به آن بدهید. پس از 20 دقیقه قابلیت تحمل وزن را خواهید داشت.

مزایای گچ فایبرگلاس نسبت به گچ معمولی

باند فایبرگلاس به راحتی نهایتا در مدت ۲ تا ۵ دقیقه  سفت شده و دقیقا بعد از گذشت ۱۶ دقیقه به راحتی می تواند نیروهای وارده روی خود را هر چند هم زیاد و طولانی باشند را تحمل نماید.

یکی از مهمترین خصوصیات باند فایبرگلاس نحوه شکل پذیری فوق العاده آن ها می باشد. شما در مواردی همچون قوزک پا و یا مچ دست که نیاز دارید تا ماده ای به کار رفته دارای شکل پذیری خوبی باشد می توانید از این محصول استفاده نمایید.

همچنین یکی دیگر از برتری هایی که در این محصول نسبت به حالت معمولی ان دیده شده است استنفاده از رنگ بندی های مختلف است.

 
مزایای گچ فایبرگلاس نسبت به گچ معمولی
 

در مقابل نفوذ آب و نفوذ رطوبت از خارج به درون خود بسیار مقاوم بوده و از این نظر نسبت به باندهای گچی معمولی دارای اولویت می باشد.

شما در هنگام استفاده از گچ فایبرگلاس، در زمانی که نیاز به  عکس برداری و رادیوگرافی باشد، می توانید تصاویر واضح تر و شفاف تری از محل شکستگی دریافت نمایید و همه این ها به خاطر کیفیت بالای این محصول نسبت به باندهای معمولی می باشد.

بسیاری از کسانی که از باندهای گچی معمولی استفاده کرده اند به دلیل طولانی بودن زمان استفاده بعضا دچار مشکللات پوستی شده و همچنین محل استفاده شده دارای بوی بد شده است. اما شما با استفاده از باند فایبرگلاس دیگر نه شاهد هیچ گونه بوی بد خواهید بود و نه دیگر شاهد مشکلات پوستی.

خرید انواع باند فایبرگلاس

شما می‌توانید برای خرید باند فایبرگلاس به راحتی از طریق سایت آسان مد و با قیمت بسیار مناسب اقدام نمایید. این باندها در اکثر داروخانه‌ ها موجود می‌ باشند و به راحتی می‌ توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید تا در شرایطی که که دچار آسیب‌دیدگی مفصل شدید، بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. باید بدانید که معمولاً باندهای گچی نیاز به نسخه پزشک ندارند و به صورت آزاد نیز می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید، ولی با این حال اگر به مراکز درمانی مراجعه کنید، پزشک با توجه به میزان شکستگی و سطح نیاز بیمار به گچ گرفتگی باند ارتوپدی مخصوصی را تجویز می‌کند که باید طبق همان نسخه آن را تهیه کنید.

 
خرید انواع باند فایبرگلاس
 
نظر خود را وارد نمایید.