کاربرد قلم و پلیت کوتر در در عمل های جراحی

دستگاه الکتروکوتر چیست؟

الکتروکوتر دستگاهی است که از آن برای بریدن بافت ها و بند آوردن خون ریزی ناشی از جراحی با کمک جریان الکتریسیته استفاده می گردد. این دستگاه برای برش از قلمی استفاده می کند که به قلم الکتروکوتر معروف است. این دستگاه به دو روش استفاده می شود:

1. روش مونو پلار و استفاده از قلم و پلیت الکتروکوتر

روش اول که در عموم جراحی ها قابل استفاده می باشد تحت عنوان مونو پلار (تک قطبی) شناخته می شود. در این روش اپراتور که معمولا کارشناس اتاق عمل می باشد یک سر سیم را به محل مخصوص خروجی جریان برق دستگاه متصل می کند و سر دیگر آن را در محل جراحی قرار می دهد؛ سپس جریان الکتریسیته ی تنظیم شده ی دستگاه از طریق سیم به قلم الکتروکوتر منتقل می شود و از قلم الکتروکوتر جهت برش یا کنترل خون ریزی استفاده می شود.

 
دستگاه الکتروکوتر چیست؟

 

2. روش بای پلار و استفاده از پنست های بای پلار

روش دیگر استفاده از دستگاه الکتروکوتر، متد بای پلار است که در موارد خاص استفاده می شود. از این روش در خون ریزی رگ های خیلی ظریف و یا نامشخص که مقدار آن محدود است و یا نزدیک به اعضای حساسی هم چون عصب است، استفاده می شود.

موارد احتیاطی در استفاده از دستگاه الکتروکوتر

برای جلوگیری از احتراق، این دستگاه هنگام استفاده به هیچ وجه نباید نزدیک دستگاه بیهوشی قرار گیرد.

پنبه های آغشته به اتر و الکل از قلم الکتروکوتر دور نگه داشته شوند.

در مورد استفاده از دستگاه الکتروکوتر و لوازم جانبی آن می بایست دقت بسیار زیادی به عمل آید تا به شکل مناسب و کاملا ایمن از آن استفاده شود. بنابراین قبل از شروع عمل جراحی باید تمام اتصالات از جمله قلم الکتروکوتری ، پلیت الکتروکوتر، پدال و سایر قسمت ها چک شوند.

خطرات ناشی از کاربرد نادرست دستگاه الکتروکوتر

آتش سوزی یا انفجار در اتاق عمل با استفاده نادرست از دستگاه

سوختگی الکتریکی بیماران ناشی از تماس اتفاقی نوک قلم با بخشی از پوست سالم محل جراحی

 
خطرات ناشی از کاربرد نادرست دستگاه الکتروکوتر

 

تماس ناکافی پوست و پلیت و ایجاد سوختگی در ناحیه پلیت کوتر

تماس قسمتی از بدن با قسمت های فلزی تخت جراحی یا وجود اشیاء فلزی همراه بیمار و ایجاد سوختگی در آن نواحی

رطوبت و تعریق بدن بیمار و یا استفاده مقدار زیادی محلول پرپ و ایجاد سوختگی در آن ناحیه از بدن بیمار

کاربرد قلم و پلیت کوتر در جراحی

در پزشکی یکی از ساده ترین روش ها برای برداشتن و برش دادن بافت ها و یا حتی بستن عروق و رگ ها استفاده از روش سوزاندن است. کار سوزاندن بافت ها توسط یک ابزار قلم مانندِ متصل به دستگاه الکتروکوتر انجام می شود. از گذشته پزشکان دریافته بودند که به روش سوزاندن می توان جلوی خونریزی را گرفت. دستگاه امروزی قادر است به روش سوزاندن، برش های دقیق و ظریف تری را در حین عمل جراحی به وجود آورد به طوری که جای اسکار و زخم کمتری از رد جراحی به جای گذارد.

قلم الکتروکوتر (قلم کوتر) علاوه بر برش بافت مورد نظر جراح، قسمت در حال خونریزی بافت را می سوزاند و به این ترتیب مانع خونریزی در موضع عمل نیز می گردد. پس از برش و یا انعقاد خون جریان برق وارد شده به موضع جراحی از طریق یک الکترود (پلیت کوتر) و سیم دنباله آن به دستگاه بر می گردد تا جریان از بدن خارج شود و به اصطلاح مدار آن کامل شده و از سوختگی بیمار جلوگیری به عمل آید.

پلیت کوتر یک صفحه نرم و انعطاف پذیر از جنس سیلیکون با قابلیت رسانایی است. کار اصلی پلیت کوتر خروج باراضافی الکتریکی از بدن بیمار به هنگام جراحی به وسیله دستگاه الکتروکوتر است. در واقع پلیت کوتر بخش کوچکی از یک الکتروکوتر است. از الکتروکوترها در عمل های جراحی برای برش دادن بافت ها و یا برداشتن بخشی از آن ها استفاده می شود که با استفاده از جریان برق کار می کند و پلیت کوتر از طریق کابلی به طول 3 متر روی بدن بیمار متصل می شود.

نکات مهم هنگام استفاده از قلم و پلیت کوتر

قبل از اعمال جراحی پلیت کوتر را در قسمتی از بدن که خونرسانی خوبی دارد و بدون مو می باشد به دور از الکترودهای الکتروکاردیوگرافی نصب کنید. 

کابل اتصال را متصل کرده، دستگاه را چک نمایید. 

ژل رسانا بیش از لبه فویل فلزی را می پوشاند، می تواند از آسیب دیدگی ناشی از اتصال ورق فلز و پوست جلوگیری کند.

پد کوتر برابری جریان برق را به طور یکنواخت پخش می کند تا عمل جراحی، ایمنی بیشتری داشته باشد.

 
نکات مهم هنگام استفاده از قلم و پلیت کوتر

 

رابط پلیت الکتروکوتر (Plates Clamp Cables Connectors)

کابل یا سیم پلیت کوتر، رابط بین دستگاه و پلیت کوتر است. این کابل دارای استحکام بالایی است و شامل کلیپس تاشو با قابلیت محکم شدن است. طول کابل آن به طول ۳ متر و قابلیت استریل شدن را دارند.

خرید قلم و پلیت کوتر

خرید این محصول پرکاربرد جراحی باید با دقت بالایی انجام شود. هنگام خرید قلم و پلیت کوتر به موارد زیر توجه فرمایید:

1. در انتخاب پلیت کوتر با سایز و کیفیت مناسب دقت بسیار بالایی داشته باشیم و باید برند با کیفیت از شرکت ها و فروشگاه های معتبر تجهیزات پزشکی تهیه شود، زیرا پلیت کوتر در حین انجام عمل به دلیل این که در زیر شان های جراحی قرار می گیرد، قابل رویت نیستند. اگر چنان چه مشکلی پیش بیاد، این مشکل تا پایان عمل جراحی قابل مشاهده نخواهد بود و ممکن است موجب سوختگی شود.

2. هنگام استفاده از پلیت کوتر دقت شود که سطح آن صاف باشد و فرورفتگی در آن وجود نداشته باشد.

3. مطمئن شوید که ژل موجود در کنار محصول تازگی داشته باشد و خراب نشده باشد.

4. پلیت کوتر در دو نوع یک لبه و دو لبه موجود هستند. کاربرد پلیت های دو لبه از یک لبه بیشتر است، زیرا حتی اگر یکی از لبه های (صفحه ها) دستگاه از کار بیافتد، لبه ی دیگر به کار خود ادامه می دهد و جریان برق را به دستگاه کوتر باز می گرداند و از بروز آسیب های پوستی  و سوختگی جلوگیری می کند.​

مناسب ترین محل برای قرار دادن دو پلیت یکسان

۱) قسمت جلویی ران چپ و راست

۲) قسمت چپ و راست باسن

۳) بازوی چپ و راست

کاربردهای پلیت کوتر

پلیت کوتر جزئی جدا نشدنی از دستگاه الکتروکوتر در جراحی است. برای خروج بار الکتریکی اضافی به هنگام عمل جراحی توسط الکتروکوتر از پلیت کوتر روی بدن بیمار استفاده می شود. کاربردهای این وسیله شامل موارد زیر است:

پد پلیت کوتر که معمولا روی ران یا ساق پای بیمار قرار می گیرد با خروج بارهای الکتریکی اضافی به هنگام بریدن بافت توسط جراح، جلوی سوختگی های پوستی و آسیب های شدید بافتی را به راحتی می گیرد.

 
کاربردهای پلیت کوتر

استفاده از پلیت کوتر می تواند از عواقب خطرناک برق گرفتگی به هنگام جراحی جلوگیری کند.

برخی بیماران از مشکلات قلبی نظیر آریتمی قلبی برخوردارند؛ بنابراین این بار اضافی الکتریکی باید حتما توسط پلیت کوتر از بدن بیمار خارج شده تا موجب ایست قلبی به هنگام جراحی نشود.

نصب پلیت کوتر بسیار ساده و بدون هیچ دردی است.

با توجه به توان خروجی دستگاه الکتروکوتر، باید ابعاد و جنس پلیت کوتر را انتخاب کرد.

بهتر است برای هر دستگاه از پلیت کوتر استاندارد سازنده همان دستگاه استفاده شود تا احتمال خطا به صفر رسد.

توجه کنید نصب و محل قرار گیری پلیت کوتر باید در نزدیک ترین مکان برای انجام جراحی باشد تا جریان الکتریکی از کوتاه ترین مسیر ممکن عبور کند.

هدف اصلی استفاده از پلیت کوتر، علاوه بر جلوگیری از سوختگی های احتمالی، ممانعت از عبور جریان الکتریکی از ارگان هایی نظیر قلب و شش ها است؛ چراکه هر گونه بار الکتریکی اضافی روی این ارگان ها به خصوص قلب، احتمال ایست قلبی را به همراه خواهد داشت.

خصوصیات قلم کوتر

از این قلم برش جراحی می توان در اکثر دستگاه های الکتروکوتر استفاده نمود.

از این تیغه می توان جهت برش آسان موضع جراحی، انعقاد سریع خون در اعمال جراحی و حتی حذف بافت ها و یا ضایعات پوستی استفاده نمود.

قلم کوتر از یک تیغه که به کمک سرامیک پوشانده شده، طراحی و تولید شده است.

قلم کوتر با طراحی ضد آب و کابل بلند، استفاده مناسبی خواهد داشت.

قلم کوتر سوزاندن پزشکی قابل اشتعال نبوده و می تواند گازهای مضر را مهار کند.

از قلم کوتر جراحی می توان در انواع اعمال جراحی نظیر جراحی های چشم، پوست، جراحی پلاستیک و انواع جراحی های عمومی و همچنین جراحی های گوش و حلق و بینی و اورولوژی استفاده نمود.

 
خصوصیات قلم کوتر
نظر خود را وارد نمایید.