چسب حصیری در نگهداری از زخم بیماران چگونه عمل می کند؟

در دنیای پزشکی چسب ها چه کاربردی دارند؟

چسب‌های پزشکی که گاهی به آن ها چسب جراحی نیز گفته می‌شود، به‌ طور کلی به ابزارهایی گفته می‌شود که برای نگه داشتن پانسمان روی زخم استفاده می‌شود. چسب های پزشکی معمولاً برای جراحی و اتصال لوازم، مورد استفاده قرار می گیرند و شامل طیف گسترده ای از مواد هستند که به طور معمول از فرمولاسیون مصنوعی یا بیولوژیکی تشکیل می شوند. فرمولاسیون ها برای رعایت معیارهای ایمنی پزشکی مورد آزمایش های مختلف قرار می گیرند.

آن چه که عموم مردم از چسب پزشکی می دانند محدود به مواردی همچون چسب زخم و یا بانداژها می شود که بیشتر برای مراقبت از زخم مورد استفاده قرار می گیرد. اما چسب های طبی تنوع قابل توجهی دارند و شامل چسب های نواری، جراحی، بخیه، آنژیوکت، پانسمان و ... می شود. در ادامه با انواع چسب های پزشکی آشنا می شویم.

انواع چسب های پزشکی

در این بخش از مقاله با انواع چسب های متداول در دنیای پزشکی آشنا می شویم:

چسب ضد حساسیت

انواع مختلفی از چسب های پزشکی وجود دارند، بنابراین یک مارک ممکن است پوست شما را تحریک کند در حالی که دیگری این کار را نمی کند. علاوه بر آن، انواع مختلفی از چسب ضد حساسیت موجود است که می توان بدون هیچ دغدغه ای از آنها استفاده کرد که هم مصارف خانگی دارند و هم مصارف تخصصی، مانند: نوارهای کاغذی و پارچه ای که نسبت به نوارهای پلاستیکی یا بانداژ، کمتر باعث تحریک پوست می شوند.

 
انواع چسب های پزشکی

چسب لکوپلاست

لکوپلاست یکی دیگر از چسب های پر مصرف پزشکی است که برای ایمن سازی پانسمان مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول از جنس پارچه کتان ساخته شده و قسمتی از آن به چسب رزین اکسید روی آغشته شده است. رنگ آن نیز برنز و در تناسب با رنگ پوست انتخاب شده است.

چسب حصیری

چسب حصیری به دلیل دارا بودن یک لایه ی چسبی آکریلیکی، ضدحساسیت است. انعطاف پذیری قابل توجهی دارد، بنابراین می توان از این چسب ها برای بخش های پرتحرک استفاده کرد. از طرف دیگر، با وجود داشتن منافذ های بسیار زیاد، فاقد هر گونه پرز می باشند در نتیجه، این عوامل موجب می شوند که نسبت به اکسیژن و بخارآب، قابل نفوذ رفتار کنند.

چسب آنژیوکت

چسب آنژیوکت یکی از پرکاربردترین چسب های پزشکی است که به منظور تثبیت آنژیوکت، سوند و کاتتر مورد استفاده قرار می گیرد. قدرت بالای چسبندگی در چسب های آنژیوکت مانع حرکت سوزن در بدن شده و از جابجایی آن جلوگیری می کند. در مواردی که نیاز به تزریق مکرر به بیمار وجود دارد، استفاده از این چسب نیاز به پیدا کردن مکرر رگ و تزریق مجدد را از بین می برد.

چسب خونگیری

چسب خونگیری یا چسب تزریق، همان طور که از نامش پیداست بعد از عمل خونگیری مورد استفاده ی افراد و پرسنل های آزمایشگاهی قرار می گیرد. در زمان استفاده از این چسب، ابتدا اطمینان حاصل کنید که خونریزی بند آمده باشد و سپس آن محل را با چسب خونگیری پانسمان کنید.

آشنایی با کاربرد چسب حصیری و ساختار آن

چسب های حصیری در پانسمان ها و زخم های جراحی به کار گرفته می شوند، همچنین مانعی برای افرادی که قصد عکس برداری دارند محسوب نمی شوند زیرا اشعه ی ایکس را از خود عبور می دهند و هیچ آسیبی به پوست یا زخم وارد نمی کنند. چسب حصیری دارای انعطاف پذیری فوق العاده ای می باشد. هرچند که نام حصیری روی محصولات مذکور گذاشته می‌شود اما مواد سازنده‌ شان بافته‌ شده نیستند و خیلی ساده روی پوست چسبانده می‌شوند و به‌ همان سادگی هم قابلیت جداشدن از پوست و باند را دارند. بعد از به‌ کارگیری باند و رسیدگی به انواع زخم پس از عمل‌ های مختلف، این چسب‌ها بی‌هیچ عارضه جانبی و ایجاد آزردگی پوستی برای بیماران استفاده می‌شوند.

 
آشنایی با کاربرد چسب حصیری و ساختار آن

چسب حصیری در پانسمان کاربرد دارد و می‌تواند به ثابت‌ نگه‌ داشتن باند و پانسمان کمک کند. آن چه باعث می‌شود تا چسب حصیری به‌ سادگی مورد استفاده قرار بگیرد، امکان چسباندن آن به مناطق مختلف بدن است. یعنی حتی در نواحی خاصی که بدن دارای ناهمواری‌هایی است هم می‌توان به‌ راحتی این نوع چسب را استفاده کرد. انعطاف و قدرت چسبندگی بالای چسب‌های حصیری است که چنین چیزی را ممکن می‌سازد. در حقیقت، این نوع از چسب‌ها از موادی نرم و غیربافته تولید می‌شوند.

سایزهای موجود چسب حصیری را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

رول چسب حصیری ۵ سانتی‌متر عرض در ۱۰ متر طول

رول چسب حصیری ۱۰ سانتی‌متر عرض در ۱۰ متر طول

رول چسب حصیری ۱۵ سانتی‌متر عرض در ۱۰ متر طول

رول چسب حصیری ۲۰ سانتی‌متر عرض در ۱۰ متر طول

ویژگی های شاخص چسب حصیری

1- به دلیل انعطاف پذیری بالا برای نواحی پر تحرک یا چین دار بدن مانند زانو و آرنج قابل استفاده است.

2- فاقد پرز و کرک است.

3- نفوذپذری بالایی نسبت به اکسیژن و بخار آب دارد.

4- چسبندگی بالایی دارد اما به پوست یا زخم هیچ آسیبی نمی زند.

5- برای زخم جراحی طراحی شده است.

6- هم به عنوان پانسمان اولیه و هم به عنوان پانسمان ثانویه قابل استفاده است.

7- قابلیت کشسانی بالایی دارد.

8- با یک لایه چسب ضد حساسیت آکریلیکی پوشیده شده است.

9- بدون آسیب به پوست یا زخم و بدون ایجاد درد قابل تعویض است.

10- اشعه ایکس را از خود عبور می دهد و مانع عکس برداری نیست.

11- معمولا به فرم رول تولید می شود و به هر اندازه ای قابل برش است.

چسب حصیری رولی

چسب حصیری رولی در انواع استریل و غیراستریل موجود بوده و و به دلیل رولی بودن در اندازه دلخواه قابل برش است. کاربردهای چسب حصیری رولی شامل محکم کردن پانسمان، پیچیدن دور کاتتر یا لوله های جراحی و پانسمان زخم بستر می باشد. بافت حصیری این چسب امکان تبادل هوا و بخار آب را ایجاد می کند.

 
چسب حصیری رولی

روش استفاده از چسب حصیری

برای ثابت نگهداشتن پانسمان می توان روی پانسمان خود از این چسب حصیری استفاده کنید. این نوع چسب ها استریل نمی باشد و نباید برای زخم های باز و همچنین محل ورود آنژیوکت مورد استفاده قرار گیرد.

چسب حصیری معمولا در قالب رول عرضه می‌شود. همین موضوع باعث می‌گردد تا جداسازی چسب در حین پانسمان بسیار ساده باشد. بهیاران، پرستاران و افراد در منازل به‌راحتی می‌توانند برای پانسمان زخم‌های مختلف به کمک خطوطی که در پشت چسب برای اندازه‌گیری دقیق‌تر و ساده‌تر میزان چسب مصرفی گذاشته شده، طولی از چسب را که برایشان مناسب است، از رول جدا کنند.

چسب‌های حصیری کاربردهای بسیار زیادی دارند اما باید دقت شود که این محصولات استریل نیستند و نباید از آن ها برای زخم‌های باز استفاده کنید. این چسب‌ها در مواردی که فرد دچار جراحات سوختگی شده و در محل آنژیوکت هم نباید به کار بروند. استفاده از چسب حصیری در این مواردی که نام برده شد، می‌تواند موجب عفونت و مشکلات نامطلوبی شود.

قیمت چسب حصیری

فروشگاه آنلاین تجهیزات پزشکی آسان مد، توزیع کننده عمده و تک انواع پانسمان زخم از جمله پانسمان ها و چسب های حصیری با نازل ترین قیمت در سراسر کشور بوده، اصالت کالا و کیفیت ارسال سفارشات را تضمین می نماید. بخش فروش آسان مد آماده پاسخگویی به سوالات مراجعین و ارائه اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت چسب حصیری می باشند.

خرید چسب حصیری

فروشگاه آنلاین تجهیزات پزشکی آسان مد نماینده معتبر برترین برندهای محصولات درمان و مراقبت از زخم بوده و انواع چسب حصیری رولی و برش خورده را در سایزهای متنوع با مناسب ترین قیمت به فروش می رساند. لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص خرید چسب حصیری مناسب، با ما تماس بگیرید.

 
خرید چسب حصیری
نظر خود را وارد نمایید.