ضرورت استفاده از چست لید در زمان گرفتن نوار قلب

چست لید چیست؟

چست لید از وسایل ضروری و پرکاربرد پزشکی به شمار می رود که با نام چسب الکترود هم شناخته می شود، این وسیله برای بررسی شرایط قلبی بیماران کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. از دستگاه مانیتورینگ قلب سیم هایی خارج شده است که به چست ها متصل می شوند و با ایجاد جریان الکتریکی کمک می کنند تا جریان برقرار شود و تست قلب فرد دریافت گردد. جنس این چست لید ها از فوم می باشد که در یک قسمت آنها چسب کوچکی قرار داده شده تا به راحتی بر روی بدن قرار بگیرد و در بخش دیگر آن یک ورودی تعریف شده که سیم ها به راحتی به آن متصل می شود. این محصول دارای سایز بندی مختلفی می باشد تا مراکز درمانی بتوانند برای کودکان و بزرگسالان متناسب با شرایط جسمی آنها نمونه چست لید را انتخاب نماید. باید. بگوییم که چست لید خوب باید در برابر جریان الکتریکی مقاومت کمی داشته باشد تا بتواند نتیجه را بدون هیچ گونه نویز و خطایی و به صورت کاملا واضح به دستگاه منتقل کنند تا در اختیار پزشک قرار بگیرد.

چست لید چیست؟

چسب های الکترودی اصولا در جنس های پلاستیکی، فومی و کاغذی تولید می شوند که هر کدام از آنها دارای مشخصات و ویژگی هایی هستند.  قطعه فلزی که در این چست ها قرار داده شده از جنس نقره می باشد به همین دلیل است که سیگنال ها را به خوبی دریافت کرده و به دستگاه انتقال می دهد.

ضرورت استفاده از چست لید زمان گرفتن نوار قلب

ضرورت استفاده از چست لید در زمان گرفتن نوار قلب باعث شده تا همه مراکز درمانی به انتخاب آن توجه زیادی کنند، این چست لید ها دارای الکترود هایی در ساختار خود هستند که به مانیتور دستگاه نوار قبل متصل هستند و کمک می کنند تا میزان فعالیت قلب هر فرد به خوبی نمایش داده شود. بدون وجود این چست ها نمی توان نوار قلب دریافت کرد البته ناگفته نماند که باید به کیفیت آن هم توجه زیادی کرد تا بتواند با دقت بالا اطلاعات دریافتی را به مانیتور برساند. این وسیله دارای چسبندگی بالایی می باشد که می توان به راحتی آن را بر روی بدن قرار داد و عمل نوار قلب را شروع نمود. 

نحوه استفاده از چست لید

استفاده از چست لید نیاز به مهارت و تجربه خاصی دارد زیرا باید در بخش های مهمی از بدن قرار بگیرد تا بتواند فعالیت قلب را کنترل کند. فعالیت با آن را افراد متخصص و خبره باید انجام بدهند تا نوار قلبی دقیق و بدون خطا در اختیار افراد قرار بگیرد.

چست لید

 در کل نحوه استفاده از این وسیله به گونه ای است که باید ابتدا:

قفسه سینه بیمار را باید آماده نمود تا عاری از هر گونه مویی باشد.

سپس باید ۶ عدد چست لید آماده کرد.

چست اول را باید در بین دنده ۴ و در حاشیه راست جناق قرار داد.

چست دوم باید در بین دنده پنجم و در حاشیه چپ جناق قرار بگیرد.

چست سوم در میان چست یک و دو قرار می گیرد.

روی خط میانی استخوان ترقوه باید چست ۴ را قرار داد.

بر روی خط قدامی زیر بغل باید چست ۵ را چسباند.

در آخر هم باید در خط میانی زیر بغل چست آخر را نصب کرد.

با شناخت کامل دنده ها و بخش های بدن می توان به راحتی این چسب ها را نمود و کمک کرد که یک نوار قلب کامل ازفرد بیمار دریافت شود و پزشک نیز بتواند با توجه به آن اقدام به درمان بیمار کند. تمام مراحل استفاده از این محصول باید طبق اصول پزشکی طی شود تا بیمار جریان الکتریکی زیادی دریافت نکند.

ویژگی های چست لید

ویژگی های چست لید

چست لید مرغوب و درجه یک می تواند ویژگی ها و مزایای زیادی داشته باشد و با کمک آنها مراکز درمانی را به سمت خود جذب کند.

از مهمترین ویژگی های یک چسب الکترود درجه یک می توان موارد زیر را نام برد:

ضد حساسیت است‌.

دارای ژل جامد و مایع می باشند.  

در برابر مایعات و تعریق مقاوم هستند.

مواد لاتکس در ساختار آن وجود ندارد.

متناسب با اندام بیماران طراحی و ساخته شده.

امواج را بدون نویز و با کیفیت بالا انتقال می دهند.

اشکال مختلفی دارند مثلا گرد، مربع و بیضی شکل هستند.

با توجه به این ویژگی ها حتی می‌توان بهترین چست لید مورد نیاز را تهیه نمود و با اطمینان کامل از دقت و کیفیت آن را مورد استفاده قرار داد. نکته قابل توجه دیگری که درباره این چسب ها وجود دارد این است که آنها یکبار مصرف هستند و برای هر فرد تنها یکبار قابلیت استفاده دارند. هر چسب در یک بسته بندی تکی و بهداشتی قرار داده شده که به صورت جداگانه در اختیار بیماران قرار می گیرد.

سایر کاربرد های چست لید

این محصول مصرفی و مهم در زمان گرفتن نوار قلب کاربرد های گسترده دیگری هم دارد که همین امر باعث شده تا در حرفه پزشکی جایگاه ویژه ای را به دست بیاورد.

کاربرد های چست لید

 کاربرد های دیگر این وسیله عبارتند از:

در بخش icu

در بخش ccu

در بخش مراقبت های ویژه نوزادان

در زمان انجام تست ورزش و هولتر

بررسی بیمار پس از عمل جراحی

در اورژانس و در آمبولانس

این وسیله در بسیاری از بخش های درمانی بیمارستان ها به صورت حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد و همواره کمک می کند تا پزشکان بهتر از شرایط و وضعیت بیماران اطلاع پیدا کنند.

 چست لید

اهمیت وجود این وسیله در طب پزشکی به خصوص برای گرفتن نوار قلب باعث شده تا تولید آن با بهترین لوازم و تجهیزات انجام شود تا بدون هیچ گونه خطایی اطلاعات مهم را در اختیار پزشکان قرار بدهند.

نظر خود را وارد نمایید.