انواع کیسه ادرار (یورین بگ) و موارد کاربرد آن

کیسه ادرار (یورین بگ) و انواع آن

کیسه های تخلیه ادرار(یورین بگ)، به منظور جمع آوری ادرار در مواردی که دفع ارادی ان ممکن نیست، مورد استفاده قرار می­گیرد. کیسه ادراربه یک سوند (لوله) که داخل مثانه شما است وصل می شود . شما ممکن است به دلیل  بی اختیاری ادرار (نشت) ، احتباس ادرار (عدم امکان ادرار کردن) ، جراحی هایی که یک سوند را ضروری کرده یا  مشکلات دیگر،  یک کیسه ادرار  را همراه با سوند ادرار به همراه داشته باشید. این کیسه ها دارای انواع متفاوتی است که به منظور راحتی در استفاده و حفظ سلامت بیماران طراحی شده است. در زیر به معرفی انواع کیسه ادرارو کاربرد انها می­پردازیم.





کیسه ادرار متصل به پا

ادرار از  مثانه شما وارد  کیسه ادرار متصل به ران شما میشود.این کیسه  تمام روز به شما متصل خواهد شد. می توانید آزادانه با آن حرکت کنید، حتی می توانید کیسه را زیر دامن ، لباس یا شلوار پنهان کنید. کیسه ادرار در  اندازه و سبک های مختلفی ارائه می شوند. در شب ، شما نیاز به استفاده از یک کیسه ادرار قابل اتصال به تخت خواب با ظرفیت بیشتری دارید.

کیسه ادرار متصل به پا را در کجا قرار دهیم؟ سوال خوبی است، کیسه ادرارمتصل به پا  را کجا قراردهیم که در طول روز با جابجایی یا حمل ان مشکلی پیدا نکنیم ! می­توانید کیسه ادرار متصل به پا را با بندهای ولکرو یا الاستیک به ران خود در زیر شلوار و یا دامن بچسبانید. اطمینان حاصل کنید که کیسه  همیشه از مثانه شما پایین تر است. این باعث می شود تا ادراری که در مجاری ادرار شما درجریان است به مثانه شما بازنگردد و از عفونت های احتمالی ناشی از آن جلوگیری شود

کیسه ادرار متصل به پا
کیسه ادرار متصل به پا

کیسه ادرار دولیتری

این نوع کیسه ادرار برای زمانی کاربری دارد که بیمار به دلیل مصرف داروهای ضد التهابی یا کاهنده فشار خون به کرات نیاز به دفع ادرار پیدا می کند و چون در اکثر مواقع مخاطبین این نوع از کیسه ها، بیماران مسن و یا افرادی هستند که ممکن است در اغماء یا بیهوشی به سر ببرند، طراحی کیسه به صورتی است که قابل اتصال به تخت بیماران باشد. همچنین در طراحی این کیسه ها به منظور سهولت در تخلیه و عدم ایجاد الودگی های محیطی ناشی از آن از شیر تخلیه برای این کیسه ها استفاده شده است.

کیسه ادرار

کیسه ادرار پسرانه و کیسه ادرار دخترانه

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که ایا ممکن است تفاوتی در کیسه ادرار مورد استفاده برای اقایان با خانم ها وجود داشته باشد؟ در جواب باید گفت که در خود کیسه ادرار از نظر حجم و ساختار تفاوتی وجود ندارد. اما انچه که باعث ایجاد تفاوت در کیسه های تخلیه ادرار برای زنان و مردان می شود نوع ملزومات الحاق شده به کیسه تخلیه است. برای مثال نوع سوند بکار رفته در اقایان و خانمها یکسان نیست و این مسئله را میتوان با نگاهی اجمالی به آناتومی دستگاه ادراری زنان و مردان از یکدیگر تمیز داد. در زنان به واسطه کوتاهی مجاری میز راهی، طول و قطر لوله سوند به طور کاملا معنی داری از سوند های مورد استفاده در بیماران مرد کوتاه تر است. به علاوه اینکه در مسیر مجاری ادراری مردان وجود غده پروستات به سبب آسیب پذیر بودن به کارگیری سوند های خشک با قطر زیاد را به صورت کلی منتفی می کند.

کیسه ادرار دخترانه
کیسه ادرار دخترانه





کیسه خود را چگونه خالی کنیم؟

همیشه کیسه خود را در یک توالت تمیز خالی کنید. اجازه ندهید که دهانه های کیسه یا لوله هیچ جایی از سطوح توالت (دیوار ، کف و سایر موارد) را لمس کند. حداقل دو یا سه بار در روز یا وقتی که یک سوم تا نصف پر است ، کیسه خود را داخل توالت خالی کنید.برای خالی کردن کیسه این مراحل را دنبال کنید:

  • 1- دستان خود را خوب بشویید.
  • 2- کیسه را زیر خالی ران یا مثانه نگه دارید تا آن را خالی کنید.
  • 3- کیسه را روی دستشویی یا همان ظرف مخصوصی که دکتر به شما داده است نگه دارید.
  • 4- دریچه انتهای کیسه را باز کنید و آنرا داخل توالت یا ظرف خالی کنید.
  • 5- دهانه کیسه را با مالیدن الکل و یک توپ پنبه ای یا گاز تمیز کنید.
  • 6- دهانه را محکم ببندید.
  • 7- کیسه را روی زمین قرار ندهید. دوباره آن را به پای خود بچسبانید.
  • 8- دستان خود را دوباره بشویید.
  • 9- یک یا دو بار در ماه کیسه راعوض کنید. اگر بوی بدی میدهد و یا کثیف به نظر می رسد زودتر آن را تعویض کنید.





تمیز کردن کیسه ادرای متصل به پا

کیسه خود را هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب و هر شب قبل ازرفتن به تخت خواب تمیز کنید.به این صورت که ابتدا از تمیز بودن دستان خود اطمینان حاصل کنید سپس لوله را از کیسه جدا کرده و لوله را به یک کیسه تمیز وصل کنید. کیسه مورد استفاده را با پر کردن آن با محلول 2 قسمت سرکه سفید و 3 قسمت آب تمیز کنید. یا می توانید از 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) کلر سفید کننده مخلوط شده با حدود نصف فنجان (120 میلی لیتر) آب، استفاده کنید.کیسه را با مایع تمیز کننده موجود در آن ببندید. کیسه را کمی تکان دهید.بگذارید کیسه به مدت 20 دقیقه در این محلول خیس شود سپس کیسه را آویزان کنید تا مایعات داخل ان به صورت کامل تخلیه شود.

چه موقع با دکتر تماس بگیریم

عفونت مجاری ادراری شایعترین مشکل برای مبتلایان به سوند ادراری غیرمستقیم است که می¬تواند مشکلات فراوانی را برای بیمار در طول مدت درمان ایجاد کند بنابراین برای کاهش خطرات ناشی از استفاده نادرست از سوند و یا مسائل وابسته، در صورت بروز علائم عفونت که در زیر دسته بندی شده اند ، این علائم را جدی بگیرد و با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

  • 1- درد در اطراف کمر درد.
  • 2- ادرار بوی بد دارد یا کدر است یا رنگ متفاوتی دارد.
  • 3- تب یا لرز.احساس سوزش یا درد در مثانه یا لگن
  • 4- احساس خستگی ، عدم توانایی در متمرکز شدن و احساس منگی و گیجی
  • 5- بثورات پوستی یا زخم دارید
کیسه ادرار

نظر خود را وارد نمایید.