همه چیز درباره سوآپ پنبه دار

سوآپ آزمایشگاهی (Laboratory swap) چیست؟

سوآپ از یک اپلیکاتور دسته پلاستیکی جامد تشکیل شده است، که می تواند به اشکال مختلف آناتومیکی ساخته شود و راحتی بیمار را بدون تضعیف کیفیت دستگاه تضمین کند. ابتدا روی نوک اپلیکاتور چسب زده می شود. سپس ده ها هزار رشته کوتاه نایلونی روی نوک پاشیده می شوند. الیاف عمود بر اثر عمل مویرگی ایجاد شده است. در اثر کشش سطحی بین رشته های نایلون، نمونه های مایع را جذب می کنند.

سوآپ آزمایشگاهی (</strong><strong>Laboratory swap</strong><strong>)</strong> چیست؟

انواع سوآپ از نظر سر نمونه برداری

1. سوآپ پنبه دار (Cotton Tipped Swab)

سوآپ با سر پنبه ای برای کشت میکروب در آزمایشگاه و در بررسی صحنه جرم استفاده می شود. سوآپ های با نخ پنبه ای بسیار جاذب، نرم، کم هزینه و ایمن هستند. بدنه این سوآپ ها غالبا از جنس چوب می باشد، اما به طور کلی از بدنه های پلی پروپیلن (PP) و پلی استیرن (PS) هم در ساخت این سوآپ استفاده می شود.

2. سوآپ ریون (Rayon Tipped Swabs)

تقریباً مانند پنبه، ریون به طرز قابل پیش بینی نرم و جاذب و انتخاب اقتصادی مناسبی برای بسیاری از کاربردها در جایی است که سوآپ پنبه ای مناسب نباشد. ریون الیاف مصنوعی است که از خمیر چوب تولید می شود. این محصول برای مجموعه نمونه ها بسیار مورد قبول است. ریون درحالی که از مواد طبیعی تولید می شود، فرآیند تولید آن باعث حذف هر مؤلفه ای می شود که می تواند به نمونه آسیب برساند یا در حمل و نقل نمونه و یا پردازش نمونه اختلال ایجاد کند. جنس بدنه این سوآپ ها معمولا پلاستیک پلی پروپیلن (PP) و یا پلی استیرن (PS) می باشد، اما در مواردی هم از بدنه های چوبی تولید و عرضه می شوند.

3. سوآپ داکرون (Polyester Tipped Swabs (Dacron))

پلی استر یک فیبر مصنوعی است که از پلیمر ساخته شده است. کلسیم - آلژینات سوآپ ها موجب مهار PCR می شود. در آزمایش های PCR مهار توسط سوآپ های داکرون و ریون تشخیص داده نشده و از این نظر گزینه خوبی برای کشت و آزمایش  PCRهستند، به همین جهت این سوآپ ها برای نمونه برداری جهت تست کرونا (COVID19) نیز نسیار مناسب هستند. جنس بنده سوآپ های داکرون نیز معمولا پلاستیک پلی پروپیلن (PP) و یا پلی استیرن (PS) می باشند، اما در مواردی هم از بدنه های چوبی استفاده می شود.

4. سوآپ فلاکد (Flocked Tipped Swabs)

برخلاف سوآپ های پنبه‌ای، این سوآپ همانند یک برس نرم است که هسته‌ی مرکزی جاذب ندارد، بنابراین کل نمونه‌ ی بیولوژیک در نزدیکی سطح سوآپ باقی ‌می‌ماند که موجب تسهیل انجام آزمایش‌های تشخیصی می‌شود. سوآپflocked  نوع کوچک برای نمونه های نازوفارنکس ایده آل است. همچنین این سوآپ با اندازه استاندارد برای نمونه گیری اوروفارنکس مناسب است. استفاده از سوآپ فلاکد بسیار راحت است و در مقایسه با آسپیراسیون بینی و نازوفارنکس تهاجم کمتری دارد و بیمار هنگام نمونه گیری احساس ناراحتی کمتری می کند. طراحی بدنه این سوآپ به گونه ای است که قسمت بالای آن که معمولا وارد مجاری بینی می شود بسیار نازک و انعطاف پذیر می باشد، ولی قسمت انتهایی آن جهت مقاومت و ایمنی بیشتر از ضخامت بیشتری برخوردار است.

5. سوآپ فوم (Foam Tipped Swabs)

فوم پلی اورتان به عنوان یک سوآپ عالی برای تشخیص شناخته شده است. فوم در انواع تخلخل به صورت ورق تولید می شود و از سیلیکون آمید یا DOP ساخته شده است.

انواع سوآپ از نظر سر نمونه برداری

انواع سوآپ از نظر بدنه

  1. پلاستیکی
  2. چوبی
  3. فلزی

معرفی سوآپ پنبه دار (سوآپ پنبه ای)

سوآپ پنبه ای وسیله ای ظریف است که متشکل از دو جز ساده می باشد: یک سری پنبه ای و یک بدنه چوبی ظریف که به هیچ عنوان استریل نمی باشد. به این دلیل که مناسب برای سطح آلوده و پاک سازی ترشح های زخم است، مناسب برای استریل سازی نمی باشد. با این که استریل نیست اما به صورت یک بار مصرف توزیع می گردد. برای زخم هایی که  سرشار از میکروب می باشند و نیاز به جداسازی دارند سوآپ پنبه ای مناسب است. بدنه ی کار علاوه بر این که در یک نگاه ظریف دیده می شود اما دارنده ی طول و قطر با اعداد مختلف می باشد. حداقل طول ۱۵سانتی متر می باشد  که قطر آن برابر با 2.5میلی متر است. ضخامت بالایی دارد، بسیار سبک است، حجمی که می گیرد خیلی خیلی کم است. مانند چوب پاک کنی می باشد که تنها یک سر آن پوشش دهی شده توسط پنبه است. بیشتر برای نمونه های زیستی قابل استفاده می باشد. زمانی استفاده می شود که میزان موجودیت باکتری در اولویت نباشد.

هنگام استفاده از سوآپ چه نکاتی  را باید رعایت  کنیم؟

  1. ابتدا باید رویه کار برای بیمار شرح داده شود و به بیمار اطلاع داده شود که ممکن است هنگام استفاده  از سوآپ دچار رفلکس شود تا بیمار خود را آماده کند. البته رویه، کم تر از یک دقیقه طول می کشد.
  2. بیمار باید روی صندلی صاف و روبرو بنشیند. پزشک معالج باید دست خود را شسته و دست کش بپوشد سپس بیمار باید سرش را به عقب خم کند. پزشک باید زبان بیمار را با آبسلانگ به پایین فشار دهد و سپس چراغ قوه خود را روشن کرده و حلق بیمار را بررسی کند و اگر بیمار اوغ بزند باید آبسلانگ را بیرون بکشد و از بیمار بخواهد که نفس عمیق بکشد و سپس کار خود را مجددا شروع کند.
  3. پزشک باید از سوآپ سیمی که نوک آن پنبه ای است استفاده کند و ناحیه لوزه بیمار را سوآپ بکشد و به این نکته توجه کند که سوآپ نباید زبان، دندان ها و کام را لمس کند.
  4. سپس باید سوآپ را بیرون کشیده و فورا درون لوله کشت قرار دهد و مرطوب کند سپس دستان خود را بشوید و بعد نمونه را برچسب بزند و مشخصات بیمار را ذکر کند و در فرم مشخص کند که به چه موردی مشکوک است و سپس نمونه را به آزمایشگاه ببرد.

هنگام استفاده از سوآپ چه نکاتی  را باید رعایت  کنیم؟

تفاوت بین سوآپ پنبه ای یکبار مصرف و سوآپ معمولی پنبه

سوآپ‌های پنبه‌ای انواع مختلفی از جمله «سوآپ خانگی»، «سوآپ تمیز»، «سوآپ پاک کننده»، «سوآپ با کاپ فوری» و «سوآپ پزشکی» دارند که هر کدام بسته به قصد و منظوری که از آن استفاده می‌کنید، کارآیی و ویژگی‌های متفاوتی دارند.تفاوت سوآپ‌ پنبه‌ای پزشکی و معمولی در کاربرد آن است. معمولا سوآپ‌های پنبه‌ای پزشکی را باید در رطوبتی زیر ۸۰ درصد، دور از نور خورشید، در محیطی دارای تهویه و دور از هرگونه آلودگی، در بسته‌بندی استریل نگهداری کنید.از سوآپ پنبه‌ای پزشکی می‌توان برای تمیز کردن اطراف زخم، استریل کردن محل عفونت یا نمونه‌برداری از مخاط گوش استفاده کرد اما از سوآپ‌های پنبه‌ای معمولی که بیشتر شبیه «گوش پاک کن‌‌های بلند» هستند و از آن جایی که این سوآپ‌ها قدرت جذب بالایی دارند، می‌توان برای منظورهای مختلف از جمله موارد زیر از آن‌ها استفاده کرد :

  • سر پنبه‌ای سوآپ را کمی به سرکه سیب یا ماده پاک کننده آغشته کرده و از آن برای تمیز کردن قطعات بسیار ظریف یا لکه‌گیری اطراف کارهای هنری ظریف استفاده کنید.
  • سوآپ‌ها قابل اشتعال هستند، می‌توانید سر آن را کمی به پنبه آغشته کرده و برای روشن کردن آتش از آن استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن قطعات الکتریکی از سوآپ‌های پنبه‌ای معمولی استفاده کنید.

کاربرد سوآپ پنبه دار

سوآپ پنبه دار از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت پایینی که به عنوان دستگیره سوآپ پنبه دار استفاده می شود، از جنس چوب است. قسمت بالایی نیز رول پنبه می باشد. چوب مورد استفاده در تولید سوآپ پنبه دار باید از مقاومت خوبی برخوردار باشد. از این وسیله برای جابجایی بافت ها و نمونه های آزمایشگاهی در آزمایشگاه استفاده می شود. برای جابجایی میکروب ها، مواد آلوده و سایر نمونه ها البته بدون نیاز به دقت از این وسیله استفاده می شود. برای جابجایی نمونه ها با دقت بالا باید از وسایل دقیق تری استفاده شود. 

از سوآپ های پنبه دار برای گرفتن نمونه های DNA استفاده می شود، که معمولاً این کار از طریق تراش سلول ها از بافت های داخلی (در مورد انسان) انجام می شوند. سوآپ پنبه دار برای معاینات چشم پزشکی کاربرد فراوانی دارد. همچنین می توان از سوآپ پنبه دار برای استفاده از مواد تمیز کننده مانند بتادین، به عنوان وسیله ای برای پاک کردن انواع مواد آرایشی و پمادها و برای استفاده در هنگام برداشتن دارو یا انتقال آن ها به  بخشی خاص، استفاده کرد. از سوآپ های پنبه دار، بعد از آغشته کردن آن به الکل، اغلب برای تمیز کردن لنز دیود لیزر یک درایو نوری، استفاده می شود. همچنین از آن ها برای تمیز کردن قطعات رایانه مانند کارت های ویدیو و فن ها استفاده می شوند. این سوآپ ها همچنین برای پاک کردن لاک های اضافی اطراف ناخن، می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربرد سوآپ پنبه دار

خرید سوآپ پنبه دار

خرید سوآپ پنبه دار در فروشگاه تجهیزات پزشکی آسان مد با ارائه تمام مشخصات مربوط به هر محصول به راحتی امکان پذیر می باشد. کاربران در این بخش می توانند با مطالعه مشخصات محصولات ارائه شده هر یک از برندها نسبت به انتخاب بهتر محصول موردنظر خود اقدام نمایند. خرید سوآپ پنبه دار از فروشگاه تجهیزات پزشکی آسان مد به صورت اینترنتی بوده و بعد از ثبت سفارش این محصول، کاربران می توانند آن را در محل خود تحویل بگیرند. کسانی که مسئول مستقیم خرید محصولات و تجهیزات بیمارستانی و پزشکی برای مراکز درمانی هستند نیز در این خرید علاوه بر قیمت بایستی به جنس چوب و کیفیت ساخت سوآپ پنبه دار دقت نمایند. خرید تجهیزات پزشکی بایستی با رعایت همه پروتکل های بهداشتی صورت گیرد. هرچند سوآپ پنبه دار اغلب به صورت غیراستریل تولید می شود و برای کارهای غیراستریل کاربرد دارد، اما با این وجود نداشتن کیفیت مناسب این محصول می تواند عواقبی همراه خود داشته باشد.

قیمت سوآپ پنبه دار در بسته بندی های عمده معمولاً خیلی زیاد نیست. پرسنل آزمایشگاهی می توانند برای راحت تر کردن خیال خود، استفاده یک سال از این محصول را در یک خرید از فروشگاه تجهیزات پزشکی آسان مد انجام دهند. عدم حجم فضای اشغال شده این محصول باعث می شود تا همه این مواد در یک کشوی ساده جاسازی شده و درصورت نیاز از آن ها استفاده شود. در سایت آسان مد دو نوع از این محصول پرکاربرد ارائه شده است: سوآپ پنبه دار خارجی و سوآپ پنبه دار ایرانی.

نظر خود را وارد نمایید.