آشنایی با انواع و کاربردهای زیرانداز بیمار

زیرانداز بیمار (دروشیت) چیست؟

مراقبت صحیح از بیماران و سالمندان - با هدف بهبود هرچه سریع تر - اهمیت زیادی دارد. کالاهای پزشکی بسیاری وجود دارد که به همراه بیمار در این راه کمک می کند. زیرانداز بیمار یا دروشیت یکی از محصولات ضروری برای نگهداری از بیماران در منزل یا بیمارستان است. در مکان هایی مانند خانه سالمندان و سایر مراکز بهداشتی نیز از زیرانداز بیمار استفاده می شود. این محصول نیز دارای انواع و سایزهای مختلفی است. یک پد زیرانداز بهداشتی (UnderPad) خوب ویژگی هایی دارد که باید پیش از خرید با آن ها آشنا باشید. یک زیرانداز مناسب و موثر زندگی را هم برای بیمار و هم برای دیگران آسان تر می کند.

 
زیرانداز بیمار (دروشیت) چیست؟

زیرانداز بیمار (زیرانداز یکبار مصرف دروشیت) ضد حساسیت می باشد و شامل ۵ لایه محافظ و پودر جذب بوده و در برابر رطوبت و انتقال مقاومت بالایی دارد. این محصول به همراه زیرانداز بیمار بالدار از مهم ترین محصولات یک بار مصرف بیمارستانی می باشند که جهت پیشگیری و محافظت فردی مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شما از آن دسته افراد هستید که حیوان خانگی مانند سگ و گربه دارید، می توانید از این زیر اندازهای بهداشتی استفاده کنید که باعث جلوگیری از آلودگی محیط می شود.

مشخصات زیرانداز بیمار

سهولت و سرعت در انجام مراقبت از بیمار

بهداشتی بودن محصول

مقاومت بالا و ماندگاری

مانع شدن برای انتقال آب، ادرار بیمار، کودکان دچار شب ادراری و یا خونریزی و ترشحات رحمی و غیر رحمی حاصل از زایمان و زخم پانسمان و... 

دارای بافت بسیار نرم و ابریشمی

دارای پنج لایه (لایه فوقانی آن به خاطر جلوگیری از عوارض پوستی ضد حساسیت است. لایه های تیشو برای جذب مایعات و لایه خمیری مانند که دارای پودر جاذب است، برای نگهداری و سرریز نشدن مایعات به کار می‌رود)

عدم حرکت بالای زیر انداز و جمع شدن به واسطه برجستگی های روی آن

صرفه جویی در آب

دارای سایزبندی مختلف (از خردسال تا کهنسال)

جلوگیری کننده از زخم بسترمخصوص بیماران بی تحرک و فلج، کهنسالان، افراد دچار ضایعه نخاعی و معلول حرکتی

قابل استفاده روی زمین، تخت، ویلچرو صندلی

قابلیت مطلوب جهت نگهداری مایعات در زیراندازهای یک بار مصرف که پودر جاذب به کار رفته در آن‌ها در حدود ۳ تا ۷ گرم است.

قابل استفاده به عنوان زیرانداز برای تعویض پوشک بیمار، سالمند و حتی نوزاد.

کاربردهای زیرانداز بیمار

گاهی ممکن است در شرایطی افراد نتوانند برای رفع نیازهای روزمره خود، از تخت بلند شوند و حرکت داشته باشند، این شرایط ممکن است به علت ناتوانی، بیماری، کهولت سن، بارداری و موارد مشابه باشد، اما کاربرد زیرانداز بهداشتی محدود به استفاده در این موارد نبوده و کاربردهای زیادی دارد که عبارت اند از:

 
مشخصات زیرانداز بیمار

استفاده در مراکز بهداشتی و درمانی

زیرانداز بیمار محصولی کاربردی در کلیه مراکز بهداشتی و درمانی از جمله اتاق عمل، بخش مراقبت های ویژه و آمبولانس است. همچنین دروشیت بیمار در مراکز تزریقات، بخیه و پانسمان، کلینیک دندانپزشکی و مراکز نگهداری از معلولان جسمی و ذهنی نیز استفاده می شود. در این مراکز زیراندازهای بیمارستانی پس از عمل جراحی، زایمان و موارد دیگر به منظور جلوگیری از نشت ادرار، خون و ترشحات به تشک در زیر بیماران قرار می گیرند.

استفاده روی تشک های مواج و ضد زخم بستر

زیرانداز بهداشتی برای اثربخشی بیشتر روی تشک های مواج و ضد زخم بستر قرار می گیرند. این محصولات مانع از خیس شدن این تشک ها در هنگام شستشوی زخم بستر یا بی اختیاری بیمار می شوند.

قابل استفاده برای بیماران ضعیف، کم تحرک و فاقد تحرک

افرادی با مشکلات ضعف حرکتی و افراد کم تحرک و فاقد تحرک مانند معلولین، جانبازان و سالمندان مستعد ابتلا به زخم بستر هستند. از این رو استفاده از زیرانداز بیمار به آن ها کمک می کند که نقاطی از بدن و بافت اطراف آن برای مدت طولانی با سطوح سخت تماس نداشته باشند.

استفاده در منازل شخصی

برخی از افراد از این زیراندازها برای جلوگیری از کثیف شدن مبلمان منزل یا صندلی های ماشین استفاده می کنند. همچنین این محصولات به دلیل عدم لغزش خود به عنوان کف پوش سرویس بهداشتی نیز کاربرد دارند. زیراندازبهداشتی یک راه حل جاذب کوتاه مدت عالی برای جذب نشتی لوله های آشپزخانه، آب یخچال و حتی بالشتک برای تعویض روغن خودرو هستند. این محصولات برای محافظت از کفپوش اتاق در حین نقاشی نیز استفاده می شوند.

بی اختیاری بزرگسالان

این محصول برای سالمندان و بزرگسالانی که دچار بی اختیاری ادراری هستند، بسیار کاربردی است. این محصولات با توجه به الیاف کنفی و لایه های محافظ خود قدرت جذب بالایی دارند. علاوه بر این قیمت این محصولات نیز از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

جذب ترشحات بعد از زایمان

خانم ها پس از زایمان دچار خونریزی می شوند. با استفاده از زیرانداز بیمارستانی دیگر نیازی به استفاده از نوار بهداشتی برای جذب خون و ترشحات نیست.

شستشوی زخم ها

برای شستشوی زخم بیمارانی که قادر به حرکت نیستند، باید ملحفه یا زیراندازی را در زیر بیمار پهن کنید. در این بین دروشیت یکی از بهترین محصولات موجود در بازار است که مانع از نشت آب، محلول های شستشو و خون به تشک بیمار می شود.

شب ادراری کودکان

برخی از کودکان دچار شب ادراری یا بی اختیاری ادراری هستند. زیرانداز بهداشتی با قدرت جذب بالا و ساختار چند لایه خود برای جلوگیری از خیس شدن رختخواب کودک در زیر او پهن می شود. همچنین این محصول برای استفاده در مهدکودک ها نیز مناسب است.

جلوگیری از انتقال و نفوذ رطوبت در تخت بیمار

این محصولات به دلیل دارا بودن پودر جاذب و ساختار چند لایه خود عملکردی عالی در جذب رطوبت و جلوگیری از نفوذ آن به تخت بیمار دارند. در این صورت آسیبی به تخت بیمار وارد نمی شود. همچنین این زیراندازها در جلوگیری از بروز عفونت و آلودگی تاثیر دارند. رطوبت یکی از عوامل ریزش مو در بیماران است که زیرانداز بیمار اقدامی پیشگیرانه برای این مشکل به حساب می آید.

 
مشخصات زیرانداز بیمار

جلوگیری از ایجاد زخم بستر

این زیرانداز بهداشتی برای محافظت از پوست بیمارانی کم تحرک یا فاقد تحرک که دچار بی اختیاری نیز هستند، مورد استفاده قرار می گیرند. این اقدامات پیشگیرانه باعث تماس کمتر بدن بیمار برای مدت طولانی با تخت می شوند.

جلوگیری از انتقال ترشحات زمان شستشو، بخیه یا تعویض پانسمان

این محصولات با سایزهای مختلف مصارف گوناگونی دارند. در هنگام شستشو، بخیه یا تعویض پانسمان ممکن است که محلول های شستشو، خون و ترشحات به تخت یا صندلی نشت کند. زیرانداز بیمارستانی به شما در این خصوص یاری می دهند که مانع از انتقال عفونت و بیماری شوید.

مادران برای تعویض پوشک کودکان و نوزادان

از دیگر موارد استفاده از زیرانداز بهداشتی هنگام تعویض پوشک کودکان است. این محصولات کار مادران را راحت کرده است و باعث صرفه جویی در مصرف آب می شوند. همچنین مادران دیگر نیازی نیست که نگران این مسئله باشند که کودک سطوح کثیف را لمس کند.

بیماران و افراد ناتوان در کنترل ادرار

گاهی افرادی با مشکلات عفونت شدید مانند اختلال عصبی و دیابت دچار بی اختیاری ادراری می شوند. در این صورت استفاده از زیرانداز بیمار روی تخت، ویلچر یا صندلی این افراد به منظور جلوگیری از خیس شدن سطوح بسیار موثر است.

بیماران دچار خونریزی

ساختار زیرانداز بیمار به گونه ای است که از عبور مایعاتی مانند خون و سایر ترشحات به سطوح زیرین جلوگیری می کند. بسیاری از افراد پس از عمل جراحی یا خانم ها پس از زایمان دچار خونریزی می شوند. با استفاده از این محصولات کاربردی دیگر نیازی نیست که نگران خونریزی های شدید باشید.

بانوان دارای مشکلات قاعدگی و خونریزی دائمی

خانم ها قادر هستند که در دوران قاعدگی با استفاده از این زیراندازهای بهداشتی شب را با خیال راحت سپری کنند. از این رو در آن ها نگرانی بابت خونریزی های شدید و دائمی وجود ندارد.

بیماران دچار ام اس، پارکینسون یا آسیب نخاعی

بیمارانی که دچار بیماری های خاصی مانند پارکینسون و ام اس دچار مشکلات حرکتی هستند. این افراد و بیمارانی با مشکلات آسیب نخاعی پس از مدتی نیز قادر به حرکت نیستند. این بیماران در صورت تشدید بیماری کنترل ادرار خود را نیز از دست می دهند. از این رو استفاده از پدهای بهداشتی روی تخت یا صندلی این بیماران بسیار مفید و کاربردی است.

نگهداری از حیوانات خانگی

زیراندازهای قابل شستشو و یکبار مصرف مختلفی برای نگهداری حیوانات خانگی وجود دارد. این پدهای بهداشتی به خصوص در حین آموزش دستشویی رفتن حیوان برای جلوگیری از کثیف شدن صندلی، مبلمان، فرش و سایر وسایل منزل استفاده می شوند. همچنین این محصولات ضد بو از بروز عفونت و قارچ جلوگیری می کنند.

بیماران پس از اعمال جراحی مختلف

پس از عمل جراحی فرد ممکن است که دچار خونریزی یا ترشحات ناشی از سوند ادراری شود. در این صورت قرار دادن زیرانداز بیمارستانی در زیر بیمار از آلوده شدن ملحفه و تخت جلوگیری می کند.

استفاده برای زیر قفس پرندگان

این محصولات به منظور زیرانداز پرندگانی که در قفس نگهداری می شوند، نیز استفاده می شود. به کار بردن زیرانداز از ریختن دانه پرندگان و آب آن ها به بیرون و کثیف کردن محیط اطراف ممانعت به عمل می آورد.

معرفی انواع زیرانداز بهداشتی بیمار بر اساس سایزبندی

به طور کلی زیرانداز یا همان دروشیت ها به سه دسته از نظر سایز تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد های خاصی دارند.

 
معرفی انواع زیرانداز بهداشتی بیمار بر اساس سایزبندی

1. زیرانداز بیمار ۶۰*۶۰

این دسته پدها مخصوص کودکان بوده و به زیرانداز کودکان یا همان زیرانداز تعویض کودک معروف است .این پدها به خاطر سایز کوچک شان قیمت کمتری نسبت به سایر پدها داشته و استفاده آن ها فقط برای کودکان یا نهایتا زیر قفس پرندگان یا حیوانات کوچک می باشد.

2. زیرانداز بیمار ۶۰*۹۰

این دسته زیراندازهای بهداشتی (دروشیت) پرکاربرد ترین دسته بوده و به خاطر سایز مناسب شان هم برای تعویض کودک هم برای تعویض بزرگسالانی که از پوشک ها یا پوشینه ها استفاده می کنند کاربرد داشته و هم برای مصارفی اعم از آشپزخانه یا زیر سینک استفاده می شود.همچنین برای نگهداری از حیوانات بهترین و مناسب ترین گزینه از نظر جذب و ابعاد این دسته زیراندازها می باشد. لازم به ذکر است که سایز استاندارد زیرانداز بیمار یا همان دروشیت یا زیرانداز بهداشتی سایز ۶۰*۹۰ بوده و اکثرا پدهای بهداشتی زیرانداز را فقط با این سایز می شناسند. این سایز دروشیت را می توان رایج ترین و پراستفاده ترین و پرفروش ترین سایز زیرانداز بیمار یا زیرانداز بهداشتی دانست، به همین خاطر تنوع این سایز از نظر برندهای موجود در بازار و جنس و کیفیت بسیار زیاد است.

3. زیرانداز بیمار ۶۰*۱۸۰

این سایز از زیراندازهای بهداشتی صرفا برای بیماران و افرادی می باشد که روی تخت تحرکی نداشته و تعویض و مراقبت از این عزیزان در همین حالت صورت می گیرد و به همین خاطر این سایز زیرانداز در اصل زیرانداز بیمار نام دارد که به اشتباه اکثر مردم تمامی سایزها را با نام زیر انداز بیمار می شناسند. همان طور که از سایز این پدها مشخص است به اندازه یک تخت کامل بوده و سرتاسر سطح تخت را می پوشاند .این پدهای زیرانداز به زیرانداز بالدار هم معروف است چرا که در دو طرف این پد باله ای برای چسبیدن و چفت شدن به تشک زیرین وجود دارد.

 
معرفی انواع زیرانداز بهداشتی بیمار بر اساس سایزبندی

خرید زیرانداز بیمار

با بالا رفتن سطح بهداشت و اهمیت زیاد به ایمنی در مراکز درمانی و بهداشتی در جهان، روند و کارایی مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها به گونه ای شد که به جای استفاده کردن از زیراندازهای پارچه ای یا چند بار مصرف که برای استریل کردن یا پاک کردن استفاده می شد. زیراندازهای چند بار مصرف مقرون به صرفه هزینه بود چه از لحاظ زمانی و چه از لحاظ مادی بود. با گذر زمان و ورود تکنولوژی و تغییرات در پارچه ها در صنعت پزشکی، پارچه های اسپان باند جای پارچه های معمول و قدیمی را گرفتند.

برای خرید زیرانداز متناسب با نیازتان می توانید از طریق سایت آسان مد اقدام نمایید و درصورت نیاز از راهنمایی کارشناسان سایت بهره مند شوید.

نظر خود را وارد نمایید.