کیسه ادرار (یورین بگ)

کیسه ادرار (Urine bag) از یک کیسه به همراه تیوب تشکیل شده است و یک سوکت کوچک در انتهای تیوب قرار دارد که به واسطه آن، کیسه ادرار تخلیه می‌شود. سوندی که به کیسه ادرار متصل می‌شود یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر است که از طریق آلت تناسلی به مثانه وصل شده و ادرار را تخلیه می‌کند. مثانه یک اندام بادکنکی شکل است که ادرار را در خود نگه می کند. یک سر کاتتر داخل مثانه و سر دیگر به کیسه ادرار متصل می شود.

انواع کیسه ادرار

در عرصه پزشکی کیسه ادرار انواع مختلفی دارد. کیسه ادرار متصل به پا، کیسه ادرار شب، کیسه ادرار مخصوص نوزاد، کیسه ادرار مسافرتی، کیسه ادرار آقایان و خانم‌ها و … که در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

1. کیسه ادرار متصل به پا: این مدل کیسه ادرار به پا متصل شده و شما به راحتی می توانید کارهای روزانه خود را انجام دهید و آزادانه حرکت کنید. این کیسه ادرار به راحتی در زیر لباس پنهان شده و در اندازه‌های مختلفی به فروش می رسد.

2. کیسه ادرار دولیتری: معمول ترین نوع کیسه ادرار، کیسه ادرارهای دولیتری است که بیشتر برای استفاده بیماران مسن یا کسانی که ناچارند بستری شوند و روی تخت دراز بکشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کیسه‌ها قابلیت اتصال به تخت را داشته و شیر تخلیه این کیسه‌ها، کار تخلیه و استفاده از آن را راحت کرده است.

3. کیسه ادرار مردانه و کیسه ادرار زنانه: شاید چیزی که این دو مدل کیسه ادرار را از هم متمایز می‌کند، نحوه استفاده و جایگذاری کیسه‌ها است. سوند به کار رفته در کیسه ادرار مورد استفاده آقایان و خانم‌ها با توجه به دستگاه تناسلی هر جنسیت ساخته شده است. در زنان به واسطه کوتاهی مجاری میز راهی، طول و قطر لوله سوند به طور کاملا معنی داری از سوندهای مورد استفاده در بیماران مرد کوتاه تر است. به علاوه این که در مسیر مجاری ادراری مردان وجود غده پروستات به سبب آسیب پذیر بودن به کارگیری سوند های خشک با قطر زیاد را به صورت کلی منتفی می کند.

4. کیسه ادرار مسافرتی: این کیسه‌ها که به فرم لوله ادرار مردانه یا زنانه ساخته شده برای معلولین، بیماران بستری و بخش‌های اورولوژی، دیالیز، ایزوله در بیمارستان‌ها، اورژانس ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. در داخل این کیسه‌ها اغلب یک دستمال جاذب ضخیم وجود دارد که برای جذب ادرار داخل کیسه قرار گرفته است.

نحوه استفاده از کیسه ادرار

کیسه ادرار را داخل نگهدارنده آن جای دهید.

محل اتصال کیسه ادرار به سوند وانتهای سوند را با پنبه الکل تمیز کنید.

یک حوله در زیر کیسه و پورت ان بگذارید تا از نشت ادرار روی پا جلوگیری شود.

قبل از اتصال دریچه خروجی پایین کیسه به سوند، از محکم بسته شدن آن اطمینان حاصل کنید. لازم است که کیسه درجای خود به صورتی پایدار محکم شود. مطمئن باشید که روی لوله سوند قرار نگرفته و برای آن مشکلی ایجاد نکرده و مانعی ایجاد نکند.

کیسه ادرار را به انتهای سوند وصل کنید، رابط را به آرامی داخل پورت سوند فروکنید. هنگام جدا کردن سوند از کیسه می توانید با خم کردن لوله، درست در قسمت پایین نوک و نگه داشتن آن، از چکه کردن ادرار جلوگیری کنید. مراقب باشید که هنگام اتصال کیسه ادرار به سوند، نوک سوند تمیز نگه داشته شود. این کار مانع از ورود میکروب ها به سیستم تخلیه ادرار خواهد شد.

وقتی که کیسه پر می شود، آن را تخلیه کنید. برای این کار، کلامپ رو به پایین حرکت دهید. لوله خروجی و انعطاف پذیر را برای کنترل جریان ادرار صاف کنید. هنگام تخلیه کیسه لازم نیست که آن را از سوند جدا کنید. پای خود را تا حد لبه توالت بالا ببرید تا به کیسه برسد. بعد از این کار می توانید ادرار را به طور مستقیم دخل توالت خالی کنید. به این ترتیب، نیاز به خم کردن خودتان که ممکن است نارحت کننده باشد، ندارید.

کیسه ادرار را تمیز نگه دارید. برای کاهش بو و حفظ کیسه ادرار از میکروب ها، آن را هر روز با آب و سرکه شستشو دهید.

به یاد داشته باشید که کیسه ادرار باید همیشه در سطحی پایین تر از سطح مثانه قرار گیرد تا تخلیه ادرار به خوبی انجام شود.

چگونه می توان کیسه تخلیه ادرار را در منزل تعویض کرد؟

در طول روز - درصورت نیاز به تعویض کیسه ادرار - می توان از کیسه های تخلیه متصل به پا و برای زمان خواب از کیسه های تخلیه شب استفاده کرد.

برای تعویض کردن کیسه ادرار به موارد نیز نیاز دارید:

یک کیسه تخلیه تمیز

صابون

آب سرد

برای تعویض کیسه ادرار باید مراحل زیر به خوبی طی شود:

ابتدا دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید.

برای شستن داخل کیسه، از آب سرد و صابون استفاده کرده و دقت کنید تا تمام صابون موجود در آن خارج شود (از آب گرم استفاده نکنید زیرا ممکن است که به کیسه آسیب برساند).

جهت ضدعفونی کردن داخل کیسه، یک فنجان آب سرد و یک فنجان سرکه سفید را مخلوط کنید، کیسه را تا نیمه با این محلول کرده و سپس به خوبی تکان دهید.

کیسه را 15 تا 30 دقیقه در این حالت رها کنید. سپس محلول را خالی کرده و با آب سرد بشویید.

برای خشک شدن کیسه آن را در محلی آویزان کنید.

هنگامی که کیسه را برای خشک شدن قرار دادید، می توانید از کیسه تمیز جهت تخلیه ادرار استفاده کنید.

پس از اتمام کار، دست های خود را بشویید.

نکته مهم: کیسه ادرار باید هنگامی که نصف آن پر شده تخلیه شود. در غیر این صورت باید هر 8 ساعت یک بار برای تخلیه کیسه اقدام کرد.

مزایای کیسه ادرار

مطابق با الزامات استاندارد ISO 8669-2  و ISIRI 4928

عرضه به صورت استریل یا غیر استریل

ظرفیت 2000 میلی لیتر

دارای شیر یک طرفه (ادرار)

تیوب 90 سانتی متری، مقاوم به پیچ خوردگی

شیر صلیبی دارای استاپر، طراحی شده جهت تخلیه آسان ادرار

دارای اتصال عمومی، قابل اتصال به تمام سوندهای ادراری