چسب پانسمان آماده

چسب پانسمان آماده

پانسمان در واقع یک محافظ برای انواع زخم است که پوششی بر روی آن ایجاد می کند تا از ورود هرگونه میکروب و آلودگی و ... به زخم جلوگیری شود. در حال حاضر پانسمان آماده به دلیل راحت بودن استفاده از آن و ویژگی های منحصر به فرد، بسیار پرطرفدار است. پانسمان های متنوعی از نوع بالشتک، پارچه سترون و یا گاز وجود دارد که با ساختاری شبکه ای، نفوذ هوا به زخم و خارج شدن رطوبت اضافی آن را فراهم می کند. پانسمان های آماده، برای انواع زخم از جمله زخم های سطحی و یا زخم عمل های جراحی استفاده می شود. این نوع پانسمان یک پد با قدرت جذب بسیار بالا دارد که معمولا از نوع ضد آب است.

خاصیت ضد آب بودن چسب پانسمان آماده، این امکان را برای بیمار فراهم می کند که بدون برداشتن پانسمان و بدون نگرانی از بابت خیس شدن آن و عفونت کردن زخم، استحمام کند. پد این نوع پانسمان از نوع پلیمری بوده و درون یک هیدروژل قرار دارد. این پد قادر است ترشحات زخم را جذب کند و در عین حال به مرطوب ماندن زخم به میزان مورد نیاز، کمک می کند. لایه پوششی روی پانسمان آماده نیز امکان نفوذ هوا به پوست حساس ناحیه زخم را فراهم می کند. این امر باعث می شود رطوبت اضافی پوست خارج شده و در تماس با هوا، پوست زودتر ترمیم شود.

چسب پانسمان آماده قدرت چسبندگی بسیار خوبی دارد اما به گونه ای روی زخم نمی چسبد که جدا کردن و تعویض آن مشکل باشد. بلکه به راحتی می توانید بدون ایجاد درد یا سوزش، آن را تعویض کنید. نرم بودن و انعطاف پذیری بالای چسب نیز موجب می شود که روی نواحی غیر هموار پوست بدن نیز به راحتی چسبیده و امکان حرکت کردن بیمار را نیز فراهم کند. چسبهای پانسمان آماده کاملا استریل و ضد حساسیت هستند و موجب تحریک پوست نمی شوند. این نوع پانسمان در ابعاد مختلف تولید شده و متناسب با نوع و اندازه ناحیه زخم می توان آن را استفاده کرد.

طریقه استفاده چسب پانسمان آماده

پیش از استفاده از پانسمان آماده، باید زخم را با سرم نمکی تمیز کرده و سپس کاملا آن را خشک کنید. بعد از باز کردن پانسمان آماده، باید قسمت پد آن روی زخم و لبه های آن روی پوست سالم اطراف زخم قرار گیرد. حتما لبه های پانسمان آماده را کمی روی پوست فشار دهید تا فیکس شده و کاملا زخم را بپوشاند.

نکات مهم در استفاده از چسب پانسمان آماده

معمولا برای انواع زخم ها باید به طور روزانه چسب پانسمان آماده را تعویض کرد. اگر پانسمان از نوع ضد آب باشد نیز متناسب با نوع زخم و میزان نیاز آن به تعویض، هر 3 تا 7 روز یک بار باید تعویض شود. نکته مهمی که در مورد پانسمان آماده وجود دارد این است که اگر بسته آن را پیش از استفاده باز کرده باشید، پانسمان از حالت استریل خارج می شود. پیش از باز کردن بسته نیز حتما دستها را شسته و از دستکش استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که پانسمان ها را در محیطی خشک و خنک نگه دارید. همیشه در جعبه ها و کیفهای کمک های اولیه چسب پانسمان آماده داشته باشید تا در مواقع لزوم به راحتی و به سرعت زخم را پانسمان کنید.

مزایای چسب پانسمان آماده

پانسمان آماده رطوبت لازم برای ترمیم به موقع زخم را فراهم کرده و با امکان نفوذ هوا، به بهبود آن کمک میکند. برای زخمهای عفونی که نیاز به مراقبت ویژه دارند، میتوان از چسب پانسمان آماده ی شفاف استفاده کرد تا به موقع از نیاز به تعویض آن مطلع شد.