نقش حیاتی سیفتی باکس در دفع پسماندهای پزشکی

پسماندهای پزشکی و دفع صحیح آن ها

به کلیه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشگاه های تشخیص طبی، و سایر مراکز مشابه که به دلیل بالابودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمیّت، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن که به‌ مراقبت نیاز دارند، پسماند پزشکی گفته می‌شود.
چـهار دسته اصلی پسماندهای پزشکی عبارتند از: 1 ـ پسماند عفونی 2 ـ پسماند تیز و برنده 3 ـ پسماند شیمیایی و دارویی 4 ـ پسماند عادی.

کلیه مراکز تولیدکننده پسماند پزشکی (اعم از بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز بهداشت، آزمایشگاه ها، مراکز تزریق، رادیولوژی‌ها، دندانپزشکی‌ها، فیزیوتراپی‌ها، مطب‌ها و سایر مراکز تولید پسماند پزشکی) موظفند در مبدأ تولید، پسماندهای عادی و پسماندهای پزشکی ویژه خود را با رعایت موارد زیر جمع‌آوری، تفکیک و بسته‌ بندی نمایند.

سیفتی باکس چیست؟

عفونت‌های منتقل شده توسط پسماندهای پزشکی که به درستی بی خطرسازی نشده اند، مسأله‌ای است که نگرانی‌های زیادی را در سراسر جهان به وجود آورده و اینکه سالانه چند میلیون نفر در جهان، جان خود را به دلیل مدیریت ناصحیح پسماندهای بیمارستانی از دست می‌دهند، خبری است که نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند.

 
سیفتی باکس چیست؟

سیفتی باکس (Safety box) با نام علمی “Sharp Container” یکی از پرکاربردترین وسایل در مراکز درمانی است. نمونه این سیفتی باکس ها را شاید در فیلم‌ها دیده باشید. این وسایل بیشتر به رنگ زرد با درپوش قرمز بوده و علامتی سیاه رنگ که نشانه خطرناک بودن محتویات آن است، در بازار موجود هستند.

این ظرف ها به صورت اشکال متفاوت مستطیل، مربع و استوانه تولید می شوند تا زباله های بیمارستانی نوک تیز را در خود جای دهند. جهت ارتقا ایمنی پرسنل بیمارستان این ظروف از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به دلیل این که امکان تماس دست یا بدن این افراد با لوازم مصرف شده سوزن یا سایر اشیا نوک تیز که ممکن است سبب بروز آلودگی ها و بیماری های خونی خطرناک در افراد شود، وجود دارد، از این لوازم استفاده بسیاری می شود.

سیفتی باکس چگونه به دفع پسماندهای پزشکی کمک می کند؟

این ظروف را با مواد پلیمری می سازند تا دوام و مقاومت بالایی در برابر عوامل متعدد مانند: ضربه، فشار، شکستگی و سوراخ شدگی داشته باشند. ساخت این باکس ها به صورت یکبار مصرف انجام می شود و بعد از پر شدن باید با سایر زباله های بیمارستانی سوزانده شوند. سیفتی باکس ها از مواد و متریالی ساخته می شوند که هیچ خطری را برای محیط زیست به وجود نمی آورند. جهت استفاده راحت پرسنل بیمارستان از این لوازم دهانه ای روی درب این باکس ها طراحی شده است که از این طریق سوزن و سایر زباله های نوک تیز بیمارستانی داخل باکس قرار می گیرند.

این دهانه ها دارای قفل موقت هستند که در صورت عدم استفاده از آنها بسته می شوند تا زباله ها در اثر واژگونی ظرف روی زمین نریزند. همچنین با ابعاد کوچکی که دارند، احتمال خروج زباله ها و آلودگی محیط از این طریق بسیار کم است. این لوازم دارای خط نشانه استانداری در بدنه خود هستند که نشان می دهد تا این محدوده مشخص باید پر شوند و بالاتر از این خط احتمال ورود آلودگی و میکروب ها به محیط بیمارستان وجود دارد.

کلیه پسماندهای تیز و برنده باید در ظروف ایمن یا سیفتی باکس جمع‌آوری و نگهداری شود. این ظروف باید دارای ویژگی های زیر باشند:

الف ـ به آسانی سوراخ یا پاره نشوند.
ب ـ بتوان به آسانی درب آن را بست و مهر و موم نمود.
پ ـ دهانه ظرف باید به اندازه ای باشد که بتوان پسماند را بدون اعمال فشار دست، در ظروف انداخت و خارج کردن آن ها از ظرف ممکن نباشد.
ت ـ دیواره‌های ظرف نفوذ ناپذیر باشد و سیالات نتوانند از آن خارج شوند.
ث ـ پس از بستن درب، از عدم خروج مواد از آن اطمینان حاصل شود.
ج ـ حمل و نقل ظرف آسان و راحت باشد.

 
سیفتی باکس چگونه به دفع پسماندهای پزشکی کمک می کند؟

مزایای استفاده از سیفتی باکس

کاهش آلودگی محیطی

امکان تفکیکی و جداسازی زباله های خطرناک بیمارستانی

حمل آسان و راحت

مقاومت بالا در برابر عوامل متعدد

سازگار با محیط زیست

انواع سیفتی باکس

سیفتی باکس ها بر اساس محل مصرف و کارایی مناسب تر دارای اشکال وانواع متفاوتی می باشند که در سایزهای گوناگون تولید می گردند. بعضی از انواع آن دارای دستگیره بوده و بعضی با پایه های نگهدارنده هولدر مورد استفاده قرار می گیرند.

هر سیفتی باکس دارای برچسب خاصی است که در آن مدل، حجم به لیتر، برند، شناسه محصول، ابعاد، ایران کد محصول، آدرس شرکت و دیگر مشخصات مورد لزوم بر روی آن درج گردیده است.

سیفتی باکس بیوسیف در دو مدل C و R تولید می گردند.

مدل R: دارای حجم های نیم ، 1، 1/5، 2 ، 3، 4 ، 5، 7 و 12 لیتری

مدل C: دارای حجم های 4، 8 و 15 لیتری

سیفتی باکس‌ ها در دو نوع پلاستیکی و کاغذی (مقوایی) موجود بوده که بیشتر نوع پلاستیکی آن در بازار موجود است. حجم این ظرف‌ها با توجه به کاربردشان در اندازه‌های ۵/۰ ، ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۵ ، ۷  و ۱۲ لیتری است. از سیفتی باکس‌ های کاغذی که به آن “cardboard sharps container” گفته می‌شود اغلب برای دفع زباله‌های خشک و مصارف خانگی استفاده می‌شود.

دسته بندی سیفتی باکس براساس رنگ درب آن

معمولاً برای سازمان‌دهی انواع پسماندهای تیز و برنده، از یک سیستم کد گذاری رنگی در مراکز پزشکی و درمانی استفاده می‌شود. این مسئله به دفع اصولی‌ تر پسماندهای تیز کمک بسیاری خواهد کرد. به همین دلیل لازم است هنگام خرید سیفتی باکس، حتما به رنگ‌ بندی درب این تجهیزات دقت شود. در ادامه استاندارد کدهای رنگی درب سیفتی باکس متناسب با نوع نمونه ذکر شده است که می‌تواند شما را در انتخاب بهتر یاری کند.

 
دسته بندی سیفتی باکس براساس رنگ درب آن

زرد (Medical): مناسب دفع پسماندهای عفونی و اشیاء نوک تیز کاملا تخلیه نشده

نارنجی (Fully Discharged): مناسب دفع پسماندهای عفونی و اشیاء نوک تیز کاملا تخلیه شده

بنفش (Cytostatic/Cytotoxic): مناسب دفع اشياء تيز آلوده به مواد Cytostatic/Cytotoxic

آبی (Pharmaceutical): مناسب دفع پسماندهای دارويي با بسته بندي و يا بدون بسته بندي اصلي

نکات مهم حین استفاده از سیفتی باکس

تمامی سفتی باکس ها یک بار مصرف هستند و پس از پر شدن باید دور انداخته شوند و از خالی کردن سطل و استفاده مجدد از آن ها می بایست اجتناب کنید. پس از پر شدن سفتی باکس تا خط نشانه، درب آن را به طور کامل قفل کنید.

درصورتی که حین کار نمی خواهید از سفتی باکس استفاده کنید به طور موقت آن را ببندید. برای این کار باید درب قرمز رنگ را به صورت وارونه قرار دهید و آن را ببندید (انجام این کار به جهت احتمال افتادن سفتی باکس و ریختن اجسام روی زمین و یا خطرات دیگر، بسیار ضروری است)

حداکثر مدت نگهداری سیفتی باکس به دلیل آلوده و خطرناک بودن مواد داخل آن، ۳ روز است و حتما باید تا قبل از زمان گفته شده دفع گردند.

روش استفاده از سیفتی باکس

هرگونه پسماند‌ تیز و برنده که در تشخیص و مراقبت از بیمار استفاده می‌شود در سیفتی باکس قرار می‌گیرد.

تا زمانی که حجم ظرف تا 3/4 آن پر شود درب آن را بسته و حالت درب را روی یک قرار می‌دهیم.

هر زمان که حجم ظرف تا 3/4 آن پر شود درب آن را قفل کرده به این منظورحالت درب را روی دو قرار می‌دهیم.

سپس سیفتی باکس را در پسماند‌های زرد قرار می‌دهیم و به عنوان پسماند عفونی دفع می‌کنیم.

خرید سیفتی باکس مناسب

احتمالا متوجه شده‌اید که خرید سیفتی باکس مسئله‌ای است که نیاز به دقت بالایی دارد. بنابراین لازم است تا پیش از اقدام به خرید این وسیله، حتما نیازهای خود را در نظر بگیرید و یک سیفتی باکس مناسب، استاندارد و با کیفیت را انتخاب نمایید. 

خرید سیفتی باکس با کیفیت و استاندارد برای حفظ سلامت پرسنل بخش بهداشت و درمان و دفع ایمن پسماندهای تیز و برنده‌ای که ممکن است به مواد خطرناکی آلوده باشند، بسیار حائز اهمیت است.

 
خرید سیفتی باکس مناسب

برای جلوگیری از انتشار بیماری های عفونی نظیر ایدز و هپاتیت، استفاده از سیفتی باکس یا محفظه پسماند بیمارستانی الزامی است. این محصولات به گونه ای طراحی شده اند که به هیچ عنوان نشتی نداشته باشند و در مقابل ضربه های معمولی و سقوط مقاوم باشند. برخورداری از سایزهای مختلف سیفتی باکس در بخش های مختلف بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی الزامی است. شما می توانید بهترین قیمت سیفتی باکس را در سایت آسان مد بیابید و خرید سیفتی باکس را در نوع مناسب آن و با راهنمایی کارشناسان آسان مد انجام دهید.

نظر خود را وارد نمایید.