لوله های خرطومی

مجموعه ابزارهایی که در گروه لوله های خرطومی قرار گرفته اند در ادامه شرح داده شده اند:

1. لوله خرطومی تنفسی و ونتیلاتور

بسیاری از بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه نیازمند دریافت کمک تهویه تنفسی هستند. در واقع این بیماران یا در حالت کما هستند و یا توانایی تنفس بهینه برای تامین اکسیژن کافی برای بدن خود را ندارند. از این رو توسط دستگاه ونتیلاتور اکسیژن دریافت می کنند. انتقال اکسیژن مورد نیاز بیمار از طریق یک لوله خرطومی صورت می گیرد که به آن ست تنفسی می گویند. انتقال اکسیژن کافی به بدن بیمار از طریق لوله ورودی ست تنفسی انجام می شود و خروج دی اکسید کربن توسط لوله خروجی به ونتیلاتور برمی گردد.

تفاوت اصلی ست تنفسی شفاف با مات در این است که در نوع شفاف می توان وجود ترشحات را در داخل لوله دید. همچنین می توان با دیدن بخارات دمی و بازدمی از عملکرد صحیح سیستم تنفسی اطمینان پیدا کرد. معمولا ست تنفسی مات از لحاظ اقتصادی برای مراکز درمانی به صرفه تر می باشد.

دستگاه ونتیلاتور چیست؟

ونتیلاتورها دستگاه هایی هستند که در صورت بروز نارسایی تنفسی در بیماران، از تنفس فرد پشتیبانی می کنند. ونتیلاتور انواع مختلفی دارد، از جمله غیر تهاجمی و تهاجمی، که درجات مختلفی از پشتیبانی را ارائه می دهند. تقاضا برای این دستگاه ها در جهان به دلیل بیماری COVID-19 افزایش یافته است.

بهبودی از قرار گرفتن در ونتیلاتور ممکن است زمان بر باشد. بیماری جدی می تواند بر سلامت روان و سلامت جسمی تاثیر بگذارد. افرادی که علائم مداوم را پس از، از بین بردن پشتیبانی از ونتیلاتور تجربه می کنند، باید با پزشک خود مشورت و صحبت کنند.

2. نحوه کارکرد لوله خرطومی‌ بیهوشی چگونه است؟

لوله‌‌‌های خرطومی‌ مخصوص بیهوشی را در انواع متنوعی تولید می‌کنند و با توجه به نوع کارایی از آن‌ها استفاده می‌کنند. این نوع از لوازم و تجهیزات پزشکی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین تجهیزاتی هستند که وجود آن‌ها در زمان اکسیژن رسانی به بیماران یا بیهوشی آن‌ها ضروری خواهد بود. از این لوله‌ها به وسیله سیستم‌‌‌های متفاوتی استفاده می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

الف. ساز و کار بسته

در این روش ماده بیهوشی یا هیچ گاز دیگری به لوله خرطومی‌ وارد نمی‌شود و بیماران تنفس کاملی را انجام می‌دهند. در سیستم‌‌‌های دایره این روش کاربرد بالایی دارد و یکی از مناسب ترین روش‌‌‌های بیهوشی محسوب می‌شود.

ب. روش نیمه بسته

در این روش از ساز و کار لوله خرطومی‌ بیهوشی، این وسیله با هوای اطراف مرز مشخصی را دارد. به عبارتی دیگر، هوای ورودی به آن راه پیدا نمی‌کند و تنها گازهای اضافی به محیط اطراف وارد می‌شوند. جریان گاز تازه از یک منبع قابل تنظیم به این لوله‌ها وارد می‌شود و تنفس یا بیهوشی را برای بیماران به همراه خواهد آورد. از این طریق بازدم با تنفس مجدد رخ خواهد داد.

ج. سیستم نیمه باز

در این روش از ماسک‌‌‌های اکسیژن و بیهوشی استفاده می‌شود و اکسیژن مورد نظر در این فضا حبس شده و با ایجاد یک مرز با هوای بیرون سبب می‌شود که ساز و کار مخزن تامین اکسیژن محدود شود. البته باید بدانید که در این روش تنفس مجددی انجام نمی‌شود.

د. روش باز

در این نوع از ساز و کار لوله‌‌‌های خرطومی، از هوای اطراف جهت تامین گازهای مورد نیاز استفاده می‌شود. درواقع این سیستم هیچ مرزی را بین راه هوایی بیمار و هوای اطراف در بر نمی‌گیرد و بیهوشی توسط پانسمان هایی که حاوی ماده بیهوشی هستند؛ انجام می‌شود. به طوری که در این روش مخزن تامین گاز اکسیژن و سایر گازهای ضروری بدن وجود ندارد و یکی از روش‌‌‌های قدیمی‌ در بیهوشی محسوب می‌شود که ریسک بالا و خطرات بسیاری دارد.

3. پمپ درد چیست؟

پمپ درد یک دستگاه کامپیوتری است و هنگامی که درد به شما فشار می آورد، یک دارو را وارد بدن تان می کند. در بیشتر موارد پمپ درد داروهای مسکن اپیوئید مانند مورفین، فنتانیل و هیدرومورفون را به بدن شما می دهد. این پمپ به یک لوله نازک و ارتجاعی چسبیده است که داخل رگ قرار می گیرد و دارو از طریق همین لوله وارد بدن می شود.

روش دیگری هم برای استفاده از پمپ درد وجود دارد در این روش یک کاتتر درد داخل فضای اپیدورال قرار می گیرد و به دستگاه یا پمپ درد وصل می شود. به این ترتیب داروهای ضد درد با تزریق اپیدورال وارد بدن می شوند. البته این روش شرایط و داروهای خاص خود را دارد و دقت متفاوتی را نسبت به روش های عادی بی حسی می طلبد.

4. کاتتر مونت

کاتتر مونت در واقع وسیله ای برای اتصال راحت لوله خرطومی به ماسک بیهوشی می باشد. استفاده از کاتتر مونت باعث کاهش عوارض ناشی از بسته شدن مسیر تنفسی دستگاه بیهوشی و بیمار می شود. 

کاتتر مونت از یک پلیمر انعطاف پذیر ویژه PVC یا EVA گرید پزشکی شفاف و مات ساخته شده است که بین بیمار و سیستم تنفسی متصل می شود. کاتتر مونت زیست سازگار، دارای طراحی مناسب جهت سهولت استفاده، کانکتور چرخشی و کانکتور مناسب با بسته بندی استریل جهت اتصال به ونتیلاتور است.

این وسیله با تمام مدارهای تنفسی و بیهوشی سازگار است. کاتتر مونت یکبار مصرف و مابین لوله خرطومی ونتیلاتور، لوله تراشه یا تراکستومی نیز متصل می شود تا از کشیدگی یا صدمه به راه هوایی بیمار جلوگیری کند. این محصول دارای وزن سبک و یک اتصال دوار گردنده 360 درجه با یک لوله انعطاف پذیر است.

5. فیلتر آنتی باکتریال و فیلتر HME باکتریال

فیلترهای سیستم تنفس یکبار مصرف برای کاهش انتقال میکروب ها و سایر ذرات موجود در بیهوشی در بخش مراقبت های ویژه استفاده م یشوند.

فیلتر ضد باکتریال برای محافظت از بیمار، تجهیزات و جریان تنفسی در برابر انواع آلودگی و ذرات از جمله باکتری ، ویروس و قطرات رطوبت طراحی و استفاده می شود. فیلتر ضد باکتریال بین شیر یا تقاضای انتودوکس بین دهان یا ماسک وارد می شود.

فیلترهای HME با حفظ حرارت و رطوبت بازدم ، عمل گرم کردن و رطوبت بخشیدن به گاز را فراهم می کنند. استفاده از این نوع فیلترها می تواند به طور موثر خطر عفونت هنگام بیهوشی و آلودگی تجهیزات تنفسی را کاهش دهد. همچنین مبدل حرارتی و رطوبت یکبار مصرف نوعی سیستم رطوبت است که در بیماران با تهویه مکانیکی و یا بیماران بیهوشی استفاده می شود تا به رطوبت ، گرم کردن، و فیلتر کردن گاز کمک کند. HME با فیلتر الکترواستاتیک برای محافظت در برابر میکروب ها به منظور کاهش انتقال ویروس ها و باکتری ها طراحی شده است تا خطر پنومونی ناشی از ونتیلاتور کاهش یابد. این فیلتر دارای پورتی برای اتصال به اکسیژن و منفذی برای ساکشن کردن می باشد.

این فیلتر از چندین لایه تشکیل شده که عمل ضد باکتری، ضد ویروسی و همچنین از یک لایه آب گریز (Hydrophobic) تشکیل شده که اجازه عبور آب و بخار آب را نمی دهد. در طی بازدم گرما و بخار آب دفعی از بیمار توسط لایه های آب گریز فیلتر در همان سمت حفظ شده، و در دم انتقالی توسط ونتیلاتور به بیمار باز می گرداند.