راهنمای جامع کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی

با کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی در علم و صنعت آشنا شوید

کسانی که در محیط آزمایشگاهی مشغول به کار هستند، به خوبی با کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی آشنایی دارند. فور یا آون آزمایشگاهی به تجهیزاتی اطلاق میشود که به منظور اعمال حرارت یکنواخت در شرایط خلاء یا غیر ساخته شده اند. کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی میتوانند برای خشک کردن، شکستن اتصالات پیوندی، خشک کردن پلیمرهایی نظیر پلی آمید، استریل کردن و سایر عملکردهای آزمایشگاهی صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد. رایج ترین کاربرد فور یا آون‌ آزمایشگاهی برای ایجاد دمای بین 20 تا 300 درجه سانتیگراد است. این رنج دمایی برای کارهای مرتبط در زمینه‌های شیمی، زیست شناسی، داروسازی و پزشکی قانونی مورد استفاده قرار میگیرد. لازم به ذکر است که آون‌هایی که بیش از 300 درجه سانتیگراد را تولید میکنند، برای کاربردهای تخصصی تر در فیزیک، الکترونیک و فراوری مواد به ویژه در آزمایشگاههای مهندسی عمران که از فور یا آون برای خشک کردن نمونه‌های آسفالت، خاک، سنگ یا بتن استفاده میکنند، مورد استفاده قرار میگیرند.

کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی در علم و صنعت
کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی
در آزمایشگاه‌ها عمدتا به عنوان خشک کن است

انواع آون‌های آزمایشگاهی

آون Heavy Duty

دارای کاربردهای صنعتی هستند. بدنه قوی این تجهیزات با اتصالها و اجزای سخت ساخته شده اند تا در فرایندهای خشک کردن در دمای بالا به خوبی مقاومت کنند.

فورهای دیجیتال استاندارد

فورهای دیجیتالی استاندارد برای اهداف عمومی مانند گرمایش و خشک کردن طراحی شده اند تا بتوانند به طور همزمان دقت، کنترل و ایمنی را به کاربر ارائه دهند.

آون‌های گرم خانه

برای محیط‌هایی که حرارت دهی با دمای خاص لازم نیست از این نمونه فورها استفاده میشوند. کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی از نوع گرم خانه ایی در آزمایشگاه‌های شیمی و زیست شناسی برای خشک کردن ادوات شیشه ایی است.

آون‌های ذوب موم

برای ذوب و نگهداری موم به منظور بافت شناسی استفاده می‌شود (مطالعه آناتومی میکروسکوپی سلول‌ها و بافت‌های گیاهان و حیوانات).

فور با دمای بالا

این نوه از آون‌ها با توجه به مشخصات مورد نیاز آزمایشگاههای مربوطه ساخته شده، و برای کار در درجه حرارت بالا درها و دیوارهای آن را با عایق اضافی میپوشانند، زیرا در این نوع از تجهیزات درجه حرارتهای بالاتری از 500 درجه سانتیگراد را به کار گرفته میشود. عمده استفاده و کاربرد فور یا آون‌ آزمایشگاهی دما بالا در صنایع وابسته به صنعت هوافضا می باشد.

کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی در علم و صنعت
کاربرد فور یا آون ازمایشگاهی
برای بهبود خواص نمونه آزمایشگاهی (فور یا آون Heavy Duty)





کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی در صنایع

کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی تنها به آزمایشگاهها و مراکز تحقیقاتی محدود نمیشود بلکه صنایع نیز در بسیاری از فرایندها نیاز به بکارگیری این تجهیزات دارند. بنابراین در ادامه سعی شده به مواردی که کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی را به نمایش میگذارد، اشاره شود.

حرارت دهی

فرآیند حرارت دهی شامل گرم کردن و سپس خنک‌کننده موادی مانند شیشه یا فولاد است. این کاربه منظور کاهش سختی و افزایش انعطاف پذیری مواد نامبرده صورت میپذیرد. کاربرد فور یا آون‌ آزمایشگاهی درجه حرارت بالا اغلب در متالورژی، ساخت دستگاه‌های پزشکی و صنایع علوم مواد میباشد. مواد حرارت دیده با سرعت بیشتری قابل برش و فرم دادن هستند به همین دلیل در تولید مواردی مانند سرنگ و سوند بهتر است از موادی که از قبل حرارت دیده اند، استفاده شود.

بهبود نوع اتصالات و پیوند

از طریق ترکیبی از خشک کردن و حرارت دهی در آون‌های آزمایشگاهی میتوان مواد را به منظور بهبود ساختار و نوع ترکیب شیمیایی دستخوش تغییر کرد. مهم ترین کاربرد فور یا آون ازمایشگاهی در صنعت به این منظور در زمینه تولید گرافیت از حرارت دهی کک زغال سنگ میباشد. همچنین میتوان از این روش برای تولید اپوکسی، چسب، پلاستیک و لاستیک استفاده کرد که در تحقیقات پلیمر، فناوری نانو و نیمه هادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. افزایش استحکام پیوند همچنین در افزایش قوام مواد به طور فوق‌العاده ای مفید است.

خشک کردن

برای بسیاری از آزمایشگاههای زیست محیطی، بیولوژیکی و بالینی. ضروری است که از آون‌های تحت خلاء برای خشک کردن نمونه‌ها و از بین بردن رطوبت آنها استفاده شود. بنابراین یک کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی تحت خلاء، بکارگیری برای خشک کردن نمونه‌هایی است که به راحتی در دماهای بالا تخریب می‌شوند، زیرا به منظور حذف رطوبت انها، نیازی به حرارت دهی در دمای نقطه جوش آب نیست، و به مواد اجازه داده میشود تا در دمای پایین‌تر از نقطه جوش آب خشک شوند. همچنین، کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی تحت خلاء برای خشک کردن ذرات ریز بسیار چشمگیر است. زیرا این مواد در صورت وجود جریان هوا به طور گسترده پراکنده میشوند بنابراین برای خشک کردن این مواد نیاز به محیط ساکن¬، ضروری است.

حرارت دهی پلی آمیدها

پلی آمید به صورت مایع در آون قرار داده میشود و سپس به صورت حرارتی پخته می‌شود تا یک فیلم نازک یا یک لایه برای مصارف مختلف از جمله پوشش بافر برای لایه‌های بین تراشه و مواد دیگر ایجاد شود.

استریل کردن

شاید اساسی ترین کاربرد فور یا آون‌ آزمایشگاهی را بتوان برای استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی و ظروف شیشه ای مورد استفاده عنوان کرد. این کار در فر با هوای گرم انجام میگیرد و دمای ایده آل باید حداقل 160 درجه سانتیگراد باشد، حدود 45 تا 60 دقیقه زمان لازم است تا فرایند استریل سازی ظروف کامل شود

فور و آون آزمایشگاهی

ویژگی‌های منحصر به فرد فور و آون آزمایشگاهی

علاوه بر فراوانی کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی در صنایع که بر هیچ کس پوشیده نیست، آون‌های ازمایشگاهی دارای مزایای منحصر به فردی نیز هستند که در زیر به برخی از انها اشاره میکنیم

  • سهولت در بکارگیری و استفاده از این تجهیزات از ابتدایی‌ترین مزایای این دستگاهها محسوب میشود
  • قابلیت کنترل تبادل هوا و موقعیت فلاپ هوا به صورت الکترونیکی وجود دارد
  • دما و مبدل هوا قابل برنامه ریزی است که دقت کار دستگاه را بالا می برد
  • هوای تازه و از پیش گرم شده از نوسانات دما در دستگاه جلوگیری می کند
  • استفاده تقریباً اختصاصی از فولاد ضد زنگ با کیفیت بالا، مقاومت در برابر خوردگی را در آون بالا برده و تمیز کردن محفظه کار سرعت می بخشد
  • گرمایش به طور خاص با یک کنترل دمای دقیق و همگن سازی حرارتی در آون‌ها اجرا می شود



در نهایت میتوان گفت که کاربرد فور یا آون آزمایشگاهی تنها به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ختم نمیشود و این تجهیزات جایگاه ویژه ایی را در صنایع کسب کرده است.




نظر خود را وارد نمایید.