آشنایی با انواع زانوبندهای طبی برای درمان مشکلات زانو

مفصل زانو و مشکلات آن

زانو بزرگترین مفصل بدن انسان است. زانوها هنگام راه رفتن و ایستادن وزن بدن ما را تحمل می کنند و هنگام دویدن و همچنین هنگام بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها فشار زیادی را متحمل می شوند. در مفصل زانو سه استخوان مرتبط ران، درشت نی و کشکک وجود دارد که ران را به ساق پا متصل می‌کند. به عبارت دیگر، زانو یکی از مهمترین مفاصل بدن محسوب می شود، به خصوص برای ورزشکاران، چرا که این مفصل در فعالیت‌های ورزشی به دلیل ارتباط ضعیف استخوان‌های آن با یکدیگر بسیار آسیب پذیر است. مفصل زانو در مقابل نیروهای که از طرفین به آن وارد می‌شود و نیرویی که حرکت چرخش در آن تولید می کند بدون دفاع است.

هر فرد در طول زندگی خود ممکن است با مشکلات زانو مانند زانو درد مزمن، درد، تورم یا حساسیت طولانی مدت یکی از زانوها یا هر دوی آن‌ها مواجه شود. علت زانو درد بر اساس علائمی که شما تجربه می‌کنید، تعیین می‌شود. بیماری‌های بسیاری از قبیل آرتروز زانو، ورم زانو، دررفتگی و پارگی مینیسک می‌توانند موجب درد زانو شوند که البته درمان‌های بسیاری برای این مشکل وجود دارد.

 

 
مفصل زانو و مشکلات آن

 

علل دردهای زانو چیست؟

درد ناحیه زانو می تواند علت های مختلفی داشته باشد. دلایل اصلی زانو درد به شرح زیر هستند:

آرتروز زانو: آرتروز یکی از رایج ترین دلایل درد زانو است و برای درمان این مشکل می توان از بسیاری روش های مختلف استفاده کرد.

آسیب دیدگی رباط: آسیب دیدگی رباط می تواند در زمان انجام فعالیت های ورزشی ایجاد شود و باعث ناراحتی و ناپایداری عضلات زانو گردد.

روش های درمان زانو درد

روش درمانی مورد استفاده برای رفع زانو درد بستگی به دلیل ایجاد مشکل دارد. بنابراین، در این حالت مهمترین موضوع تشخیص علت قبل از شروع یک برنامه درمانی می باشد. اگر شما نسبت به تشخیص مشکل مطمئن نیستید یا درباره شدت آن تردید دارید، لازم است قبل از شروع از برنامه درمانی با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از انواع درمان های مورد استفاده برای زانو درد در ادامه ذکر شده است. توجه داشته باشید که همه این روش های درمانی برای تمام شرایط قابل استفاده نیستند، اما می توانند برای درمان مشکلات خاص شما مفید و موثر باشند.

1. یخ: کمپرس یخ می‌تواند همراه خوبی در زمان درد و تورم زانو باشد. فارغ از این که زانوی شما آسیب دیده است یا از حمله آرتریت رنج می‌برید، گذاشتن کمپرس یخ در اطراف مفصل زانو هر یک ساعت، به مدت 20 دقیقه، می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

2. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs): این داروخا از استامینوفن بهتر هستند. این داروها التهاب زانو را کاهش می‌دهد که منجر به تسکین درد می‌شود.

3. کاهش وزن: ورزش و رژیم غذایی سالم می‌توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند. کاهش وزن با استفاده از این دو روش، نکته طلایی برای تسکین درد زانو و ترمیم عملکرد آن است.

4. گلوکز آمین کندروئیتین: برخی زانوها به این روش پاسخ می‌دهند و برخی دیگر جواب نمی‌دهند. به همین دلیل در مطالعات انجام شده، این روش از لحاظ آماری موثر به نظر نمی‌رسد. این روش را می‌توان به مدت 2 تا 3 ماه امتحان کرد و نتیجه موثر بودن یا نبودن آن پس از این مدت مشخص می‌شود.

5. تزریقات: با تزریق مستقیم کورتیکواستروئیدها به مفصل آن‌ها می‌توانند زانو درد را با کاهش التهاب تسکین دهند. این روش به خوبی عمل می‌کند اما موقتی است. در واقع تزریقات مکرر ممکن است غضروف را تخریب کند بنابراین پزشکان معمولاً تزریق را به 3 یا 4 بار در سال محدود می‌کنند.

6. پی آر پی: از بیمار خون گرفته می‌شود، تیمار می‌شود و سپس در حالی که از پروتئین‌هایی به نام فاکتورهای رشد غنی شده است، به مفصل تزریق می‌شود. پلاسمای غنی از پلاکت‌ (PRP) توسط وزرشکاران برای درمان رگ به رگ شدن عضلات استفاده می‌شود؛ اکنون شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این روش می‌تواند به زانو درد نیز کمک کند.

 

 
روش های درمان زانو درد

 

7. اوزون تراپی: اوزون تراپی یک درمان تخصصی برای وارد کردن گاز اوزون به بدن است. اوزون از به این دلیل استفاده می‌شود که دارای مقادیر زیادی از اکسیژن است. اوزون تراپی نوعی از درمان اکسیداتیو است و اغلب همراه با دیگر انواع اکسیژن درمانی مانند پرتو افکنی خون به وسیله پرتو ماوراءبنفش، انجام می‌شود.

8. ماساژ: ماساژ می‌تواند به عنوان بخشی از برنامه درمان زانو درد در نظر گرفته شود، به ویژه اگر درد و آسیب، مزمن باشد. ماساژ هم می‌تواند بر روی عضلات چهارسر اعمال شود و هم بر روی تاندون آسیب دیده.

9. درمان دستی: این روش درمان زانو درد با استفاده از دست، متخصص طب فیزیکی را از سایر متخصص‌ها جدا می‌کند. هرچند درمان دستی ممکن است به موارد مختلفی اشاره داشته باشد، اما معمولاً متخصص‌ روش‌های رایجی از قبیل کشش، ماساژ و تمرین‌های قدرتی با استفاده از دست را به کار می‌گیرد تا بدن حرکات و مکانیک صحیح خود را بازیابد. درمان دستی یک روش اولیه برای از بین بردن محدودیت‌های حرکتی است و به بیمار کمک می‌کند بهتر حرکت کند.

10. اولتراسوند: با استفاده از امواج صوتی (که برای گوش انسان قابل تشخیص نمی‌باشند) برای تولید گرما در مناطق عمیق بدن، اولتراسوندتراپی می‌تواند به سبک شدن بافت‌ها و آماده شدن آن‌ها برای درمان دستی یا ورزش کمک کند. متخصص از ابزاری برای اعمال مستقیم امواج صوتی به صورت ایمن بر روی پوست استفاده می‌کند. اولتراسوند سرعت بهبودی رباط زانو را نیز افزایش می‌دهد.

11. لیزر کم قدرت: لیزر درمانی از امواج نوری با طول موج خاصی برای تحریک روند بهبودی استفاده می‌کند. (اثر لیزر زیر پوست شما اعمال می‌شود و شما چیزی احساس نخواهید کرد). این درمان درد زانو می‌تواند به کاهش التهاب، خستگی و فرسودگی ماهیچه و درد آن کمک کند. همچنین به متخصص اجازه می‌دهد مفصل زانوی تحت درمان را آسان‌تر حرکت دهد.

12. تحریک الکتریکی: تحریک الکتریکی زانو قدرت ماهیچه ساق پا را افزایش می‌دهد و می‌تواند به کاهش درد زانو کمک کند. برای افزایش قدرت، ایمپالس‌های الکتریکی به وسیله دستگاه تولید شده و از طریق الکترودها منتقل شده و اولین ماهیچه‌‌ای که زانو را حمایت می‌کند، یعنی ماهیچه چهارسر، تحریک می‌کند. برای کاهش درد زانو الکترودها بر روی پوست شما قرار داده می‌شود تا اعصاب اطراف زانو به آرامی تحریک شوند.

13. شاک ویوتراپی: این روش از طریق ارسال امواج صوتی با شدت بالا که با بافت‌های بدن ارتباط برقرار می‌کنند، به بهبود التهاب و درد مزمن در مفاصل مانند زانو منجر می‌شود. مکانیزم عملکرد شاک ویوتراپی بر اساس ترمیم و رشد بافت ها و سلول های آسیب دیده در زانو می‌باشد.

14. ورزش: بالا و پایین رفتن روی استپ (پله)، بلند شدن و نشستن و کشش پاها می تواند به کاهش و درمان دردهای زانو کمک کند.

15. زانوبند طبی: زانو بندهای طبی باعث ایجاد ثبات در مفصل زانو و متعاقبا کاهش درد یا جلوگیری از آسیب بیشتر می‌شوند. زانوبندها به اشکال مختلف تولید شده و در بازار وجود دارند. این که کدام یک از مواردی مانند پارگی رباط، پارگی مینیسک، مشکلات کشکک یا حتی آرتریت به وجود آمده باشند، انتخاب زانوبند را سخت و متفاوت می‌کند. برای هر مشکل یک زانوبند وجود دارد که می‌تواند به فرد در بهبود کمک شایانی کند. در ادامه این مقاله به بررسی انواع زانوبندهای طبی و کمک آن ها به کاهش و درمان دردهای زانو می پردازیم.

 

 
روش های درمان زانو درد

 

درمان درد زانو با استفاده از زانوبند طبی

زانوبند طبی که به آن‌ بریس زانو و یا ارتز زانو نیز گفته می‌شود، نوعی پوشش حفاظتی است که جهت پشتیبانی و کمک به مفصل زانوی بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ابزار ارتوپدی در مواقعی مانند درد در ناحیه زانو، آسیب دیدگی در این ناحیه و همچنین آرتروز زانو و… استفاده می‌شود. بعضی از افراد به ویژه ورزشکاران نیز برای این که جلوی آسیب دیدگی و یا حوادث احتمالی در هنگام بازی و ورزش کردن را بگیرند از این ابزار استفاده می‌کنند. به طور کلی استفاده از انواع زانوبند و یا بریس زانو دارای مزایای بسیاری است، برای مثال زانوبندهای طبی موجب می‌شوند تا زانو ثابت نگهداشته شود و موجب پایداری و ثبات بیشتر آن نیز می‌گردند. از طرف دیگر این نوع ساپورت طبی پا، به کاهش یافتن درد زانو در بیمار کمک می‌کنند و از وارد شدن آسیب جدید به زانوی بیمار نیز جلوگیری به عمل می‌آورند.

با انواع زانوبند طبی بیشتر آشنا شویم

توصیه می‌شود که برای خرید زانوبند طبی و انتخاب انواع ارتز زانو، حتما با دکتر ارتوپد خود مشورت کنید. مدل هر زانوبند بر اساس نوع مشکل و نیاز کاربر متفاوت است که به چند دسته می‌توان آن را تقسیم کرد:

1. زانوبند کشی

این مدل ساده‌ ترین مدل زانوبند در بازار است که برای جلوگیری از رگ به رگ شدن زانو و گرم نگه‌ داشتن آن استفاده می‌شود و درد زانو را تا حد زیادی تسکین می‌دهد. این مدل به راحتی در زیر لباس قابل استفاده است و محدودیت چندانی برای کاربر ایجاد نمی‌کند.

2. زانوبند دارای پد کشکک زانو

این مدل محصولی کوچک است که منحصرا جهت حمایت از کشکک زانو و جلوگیری از پرش ناخودآگاه زانو استفاده می‌شود. بسیاری از پزشکان این محصول را در جهت کنترل سندرم ازگود شلاتر و حمایت از مفصل در هنگام ورزش تجویز می‌کنند.

3. زانوبند آتل‌دارکشکک باز

این محصول زانو را با استفاده از چند آتل منعطف حمایت می‌کند و پد دایره‌ ای کشکک آن نیز می‌تواند جابه‌جایی بیش از حد کشکک را کنترل کند. التیام التهاب رباط و مینیسک اطراف زانو از دیگر مزایای استفاده از این زانوبند طبی است.

 

 
با انواع زانوبند طبی بیشتر آشنا شویم

 

4. زانوبند آتل‌ دار سخت

این زانوبند از کمترین انعطاف برخوردار است و در مواردی تجویز می‌شود که زانو و رباط‌ های آن به هیچ‌ عنوان نباید تکان بخورند. ارتفاع این مدل از مدل‌های دیگر بیشتر است و به صورت کامل زانو و نواحی اطراف آن را حمایت می‌کند.

5. زانوبند فنردار

این نوع زانوبند جهت پایداری و ثبات زانو دارای دو فنر جانبی در قسمت داخلی و بیرونی می باشد که می تواند به زانو در حفظ سلامت  کمک کند. از زانوبند فنردار جهت کاهش فشار و نیروهای برشی و کششی ناخواسته روی زانو در ورزشکاران و یا یعد از کشیدگی و جراحات زانو استفاده می شود.

6. زانوبند مدرج

این نوع از زانوبند طبی به طور معمول در دوران ریکاوری و پس از آسیب دیدگی و یا جراحی زانو استفاده می‌شوند. هدف از طراحی و تولید زانوبند مدرج، محدود کردن دامنه حرکتی زانوی فرد بیمار است تا بدین وسیله از حرکت زانو پیشگیری به عمل آورد. از طریق به کارگیری زانوبند مدرج، محدوده آسیب رسان تحت مراقبت قرار می‌گیرد.

7. زانوبند نئوپرن

نئوپرن نام یک ماده عایق است که می‌تواند مفصل زانو و عضلات آن را گرم نگه دارد. بنابراین می‌توانید از این نوع از زانوبند طبی در هنگام دویدن و یا کارکردن‌های روزانه استفاده کنید. در حقیقت هدف اولیه از طراحی این زانوبندها تامین کردن گرما و فشار در ناحیه زانو است که هر دو این عوامل در به حداقل رساندن درد و تورم زانوی فرد بیمار بسیار موثراست.

 

 
با انواع زانوبند طبی بیشتر آشنا شویم

 

8. زانوبند کشکک بسته

زانوبند کشکک بسته در قسمت جلوی زانو نیز بسته می باشد تا فشار و گرما در کل قسمت های زانو حفظ گردد. این نوع زانوبند برای کشیدگی و گزفتگی خفیف زانو، التهاب خفیف تاندون و بورس زانو، آرتروز خفیف یا متوسط زانو و ایجاد حمایت برای بیماران ضعیف یا سالمند کاربرد دارد.

9. زانوبند قابل تنظیم

در ساخت این زانوبند از پارچه های دارای تکنولوژی با قابلیت تنفس بالا و حساسیت زایی فوق العاده کم استفاده شده است. این محصول بدون لاتکس بوده و تسمه های قابل تنظیم در ناحیه ی ران و ساق دارد.

10. زانوبند لولادار

هدف از استفاده از زانوبند لولادار آن است که از مفصل زانو در برابر نیروهای شدید رو به بیرون یا رو به داخل که بر سمت چپ یا راست زانو وارد می‌شود و می‌تواند منجر به آسیب دیدن رباط‌های اطراف زانو شود، محافظت کند. زانوبند لولادار چند میله محکم در ساختار خود دارد که در سمت داخل یا خارج زانو قرار می‌گیرد و به عنوان یک پایدار کننده مفصل عمل می‌کند. بعضی از انواع این زانوبندها هم مجهز به یک ضامن قفل کننده است که از خم شدن یا صاف شدن بیش از حد زانو جلوگیری می‌کند.

 

 
با انواع زانوبند طبی بیشتر آشنا شویم

 

قیمت زانوبند طبی

صدمات و بیماری های مختلفی ممکن است موجب ایجاد درد در مفصل زانو شوند، بریس و زانوبندهای مختلفی برای مشکلات زانو وجود دارند که می توانند به افزایش ثبات در زانو و کاهش درد بیمار کمک کنند. این بریس ها موجب حمایت مفصل زانو، پیشگیری از صدمه بیشتر به زانو و همچنین کاهش درد و التهاب می شوند. بریس های زانو در دو نوع از پیش ساخته شده که به راحتی از داروخانه ها قابل تهیه می باشند یا سفارشی برای هر بیمار با توجه به مشکل زانو ساخته می شوند، وجود دارند. همچنین برای هر کدام از اختلالات زانو انواعی از بریس ها وجود دارند. قیمت زانوبند بسته به نوع آن متفاوت می باشد. در صورتی که بریسی که انتخاب می کنید مناسب بیماری شما نباشد ممکن است حتی موجب افزایش آسیب شود. بنابراین برای تهیه بریس مناسب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

خرید زانوبند طبی مناسب

بریس‌ها و زانوبندهای طبی، برای اثربخشی حداکثری درمان زانودرد و همچنین جلوگیری از وارد آوردن آسیب بیشتر، باید کاملا منطبق بر سایز، وضعیت اندامی بیمار و مشکل به وجودآورنده زانودرد طراحی شده باشند. این تجهیزات پزشکی، در صورتی که متناسب با شرایط بیمار نباشند یا در عملکرد طبیعی زانو اختلال ایجاد کنند، می‌توانند باعث آسیب دیدن بخش‌های دیگر بدن، به ویژه پایین تنه و ناحیه کمر شوند. بنابراین بهترین بریس یا زانوبند پزشکی، محصولی است که متناسب و برای مورد خاص بیمار ساخته شود.

انتخاب بهترین نوع زانوبند طبی به شرایط زانو و اهداف و نیازهای شما بستگی دارد. بهترین کار این است که شما به یک متخصص مراجعه کنید تا پس از انجام ارزیابی‌های لازم شما را در خصوص خرید زانوبند طبی مناسب راهنمایی کند. به طور کلی بریسی که وزن کمی دارد بهترین گزینه برای افرادی است که می‌خواهند از زانوی خود بیشتر محافظت کنند و بریس سنگین تر برای افرادی که دچار آسیب دیدگی زانو هستند بسیار سودمند است.

می توانید برای خرید زانوبند طبی مناسب خود به بخش ساپورت طبی پا در آسان مد مراجعه کنید و در صورت نیاز از راهنمایی کارشناسان خبره آسان مد بهره مند گردید.

 

 
خرید زانوبند طبی مناسب

 

نظر خود را وارد نمایید.