پلیت کوتر مفهوم و کاربردهای آن

مفهوم پلیت کوتر

پلیت کوتر یک ابزار جانبی است که در اتاق عمل به همراه دستگاه الکتروکوتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. انتخاب گزینه مناسب از بین انواع پلیت و همچنین نصب درست آن در حین جراحی روی بدن بیمار اهمیت بسیاری دارد. در ادامه مطلب اطلاعات بیشتری در رابطه با این ابزار ضروری اتاق عمل و موضوعات مرتبط با آن ارائه خواهد شد.

پلیت کوتر چیست؟

پلیت کوتر چیست؟

پلیت کوتر یکی نوع ابزار پزشکی مهم است که در اتاق عمل مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله از جنس سیلیکون  بوده و شامل یک صفحه انعطاف پذیر و نرم است که به واسطه یک کابل ۳ متری به دستگاه الکتروکوتر متصل می شود.

 این پد در عمل های جراحی و زمانی که بیمار به واسطه دستگاه الکتروکوتر تحت جراحی و درمان قرار می گیرد، جریان برق در بدن او کنترل  و دفع کرده و آن به صفر می رساند. به عبارت دیگر این ابزار یکی از بخش های کوچک اما مهم دستگاه الکتروکوتر به شمار می رود که نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت بیمار و ارتقای عملکرد این دستگاه دارد.

دستگاه الکتروکوتر یک ابزار جراحی است که برای برش ظریف و بسیار دقیق و همچنین حذف بافت های اضافی بدن به کار می رود. عملکرد دستگاه فوق به نحوی است که از  طریق سوزاندن و بدون خونریزی بافت ها را از هم جدا می کند. همانطور که از عنوان الکتروکوتر مشخص است، یک وسیله الکتریکی بوده و با برق کار می کند. بنابراین استفاده از آن با وارد کردن جریان برق به بدن همراه است.

از این رو برای کنترل عوارض احتمالی و خارج کردن انرژی و بار اضافی که به واسطه الکتروکوتر وارد بدن بیمار می شود، باید حتما آن را به همراه پلیت کوتر مورد استفاده قرار داد.

در واقع عملکرد پلیت کوتر به نحوی است که جریان برق موجود در بدن را کنترل و جذب کرده و بار اضافی را از طریق کابلی که به آن متصل است به ژنراتور الکتروکوتر باز می گرداند.

پلیت کوتر

 فواید استفاده از پلیت کوتر

با توجه به توضیحات ارائه شده در مطالب قبلی می توان نتیجه گرفت که پلیت کوتر حزء جدا نشدنی دستگاه الکتروکوتر به شمار می رود. مهمترین فایده و یا کاربرد این دستگاه محافظت بیمار، از اثرات مخرب جریان برق  به واسطه خروج بار الکتریکی اضافی است.

همانطور که پیش تر نیز به این نکته اشاره شد، مهمترین وظیفه این ابزار خارج کردن جریان برق و بار اضافی وارد شده به بدن بیمار از طریق دستگاه الکتروکوتر است. عدم خروج برق از بدن بیمار با پیامدهای مختلفی به همراه می باشد. حتی در برخی از موارد ممکن است منجر به مرگ او در حین جراحی شود. علاوه براین پلیت کوتر فواید دیگری نیز به همراه دارد که مهمترین آنها شامل موارد زیر است.

جلوگیری از سوختگی

یکی از عوارض استفاده دستگاه الکتروکوتر در جراحی صدمه و سوختگی پوست و قسمت هایی تحت درمان است که این عارضه به واسطه پد کوتر کنترل می شود. بنابراین دیگر فایده مهم پلیت کوتر به صفر رساندن احتمال صدمه و سوختگی پوست و بافت بدن ناشی از جریان برق است.

واقعیت این است که ابزار الکترود فعال جریان برق را فقط روی قسمت های تحت درمان پراکنده می کند و این عامل به دلیل بالا بودن دمای الکترود فعال منجر به سوختگی و آسیب منطقه تحت درمان می شود. اما از آنجایی که هدایت کننده پلیت کوتر در مقایسه با ابزار الکترود فعال بسیار بزرگتر است، اتصال آن به بدن در حین استفاده از دستگاه الکتروکوتر منجر به پراکنده شدن جریان برق روی یک سطح بزرگتر می شود. در نتیجه احتمال سوختگی در قسمت تحت درمان و همچنین تمامی قسمت های که زیر پد قرار می گیرد، به صفر می رسد.

بستن عروق و جلوگیری از خونریزی

علاوه بر موارد نام برده دیگر  کاربرد این ابزار بستن عروق و جلوگیری از خونریزی، از بین بردن بافت و برش بافت است. به عبارت پلیت کوتر  یک چسب رسانای آب به شمار می رود و می تواند در شکاف پوست جریان پیدا کند.  به همین دلیل قابل اتصال به دستگاه آندوسکوپی نیز بوده و در حین آندوسکوپی هم به کار می رود.

جلوگیری از برق گرفتگی

جلوگیری از خطر برق گرفتگی و ایجاد مشکل برای بیمارانی که دچار مشکلات آریتمی قلبی هستند نیز از دیگر فواید مهم این ابزار پزشکی به شمار می روند.

عوارض احتمالی استفاده از پلیت کوتر

تاکنون برای استفاده از پلیت کوتر عارضه خاصی گزارش نشده است. منتهی برای آنکه تمامی اهداف استفاده از این ابزار پزشکی به درستی و مطابق با انتظار برآورده شود، باید آن را به درستی مورد استفاده قرار داد. به عبارت دیگر اگر پزشک و تیم همراه او در حین عمل جراحی با دستگاه الکتروکوتر، از این وسیله به درستی و متناسب با استانداردهای تعریف شده برای آن، استفاده کنند اتصال آن به بدن بیمار برای او با هیچ عارضه ای به همراه نخواهد بود.

زمانی که پلیت کوتر  به درستی روی بدن نصب شود، بین دو صفحه نصب شده روی بدن یک مقاومت به وجود می آید و همین مقاومت جریان و برق اضافی بدن را کنترل می کند. حال اگر اتصال به درستی انجام نشود، مقاومت بین دو صفحه نیز به درستی برقرار نخواهد شد. البته در بیشتر موارد در صورت عدم برقراری اتصال صحیح دستگاه اعلام خطا خواهد کرد.

 نحوه نصب پلیت کوتر

پلیت کوتر باید قبل از جراحی روی قسمت هایی از بدن بیمار نصب شود و نصب آن نیز بسیار ساده و بدون درد است. بهترین قسمت برای نصب این ابزار روی بدن بیمار جلوی  ران های چپ و راست است. البته به غیر از ران ها، باسن و بازوی چپ و راست نیز برای نصب پد گزینه های مناسبی به شمار می روند.

به الکتروکوتر دو الکترود متصل است که  از طریق آنها می تواند برای بستن جهت مویرگ ها، از بین بردن بافت اضافی، برش بافت بسامد رادیویی ایجاد می کند. در این نوع جراحی آن چیزی که باعث از بین رفتن بافت می شود، جریان الکتریکی است.

بنابراین احتمال دارد جریان برق ایجاد شده در حین جراحی فراتر از حد نیاز باشد که این امر علاوه بر افزایش احتمال سوختگی ممکن است از طریق نفوذ جریان الکتریکی به اندام های حیاتی نظیر قلب، جان بیمار را نیز به خطر اندازد. پلیت کوتر که یک رسانا است با قرار گرفتن در زیر ران ها، باسن و بازوها می تواند جریان الکتریکی را دفع می کند.

در حالت کلی هر چقدر جراحی طولانی تر باشد به همان اندازه عوارض ناشی از آن نیز بیشتر خواهد شد. از این رو در چنین موقعیتی برای کنترل شرایط و کاهش عوارض احتمالی لازم است که همزمان دو پلیت کوتر را روی بدن بیمار نصب کرد. همچنین برخی از الکترودها در مقایسه با دیگر موارد قدرت بالاتری دارند و عوارض بیشتری را روی بدن می گذارند.

بنابراین یک پد کوتر نمی تواند عوارض ناشی از آن بر بدن را خنثی کند. در این گونه مواقع نیز لازم است برحسب شرایط بیمار و میزان قدرت الکترود، تعداد پد بیشتری به بدن بیمار متصل کرد.

پس از انتخاب محل مناسب برای نصب باید روی آن محل ژل مخصوص زده و پد را روی آن قرار داد. البته بر حسب سن بیمار باید پد مناسب را برای آن در نظر گرفت.

 نحوه نصب پلیت کوتر

مراقبت از پلیت کوتر

همانطور که بیشتر اشاره شد، استفاده از پلیت کوتر زمانی مفید و اثرگذار خواهد بود که به درستی و با در نظر گرفتن نکات مهم به کار رود. به طور کلی برای مراقبت از پلیت کوتر و استفاده بهینه از آن باید همواره یک سری نکات را مد نظر قرار داد که برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند.

آشنایی کامل با دستورالعمل استفاده ازاین محصول

اگر پزشک و کارکنان اتاق عمل نتوانند از این ابزار به درستی استفاده کنند، مسلما جان و سلامتی بیمار به خطر خواهد افتاد. بنابراین مهمترین نکته در استفاده از پد کوتر آشنایی تیم پزشکی اتاق عمل با دستورالعمل استفاده از آن است.

محل قرار گیری پد باید تمیز باشد

محل نصب و قرار گیری پد باید تمیز و عاری از هرگونه چربی، مو و آلودگی باشد. زیرا در غیر این صورت امکان دارد در عملکرد آن اخلال ایجاد شود.

عدم نصب پلیت روی عروق خونی بزرگ

محل قرار گیری عروق خونی بزرگ و استخوان ها به هیچ عنوان محل مناسبی برای نصب پد کوتر نیست.

انتخاب پلیت کوتر استاندارد

پلیت کوتر استاندارد برای هر دستگاه به واسطه برند تولید کننده آن ارائه می شود. از این رو بهتر است هر دستگاه الکتروکوتر به همراه پلیت استاندارد خود مورد استفاده قرار بگیرد.

خارج کردن اشیا فلزی از بدن بیمار

قبل اتصال این ابزار روی بدن بیمار باید جهت جلوگیری از بروز اخلال در عملکرد آن، تمامی زیورات فلزی نظیر طلا و نقره را از بدن بیمار خارج کرد.

جلوگیری از ریختن آب داغ روی پلیت کوتر

اگر در حین جراحی و کار با الکترود روی پد متصل شده به بیمار آب داغ بریزد، احتمال سوختگی و همچنین دیگر عوارض ناشی از این نوع جراحی بالاتر خواهد رفت. بنابراین  لازم است که پزشک و تیم همراه او همواره در حین جراحی برای حفظ سلامت بیمار به این نکته توجه داشته باشند.

خودداری از استفاده پلیت های دارای چروک و فرورفتگی

استفاده از پلیت های دارای چروک و فرورفتگی همچنین استفاده پلیت هایی که دچار خمیدگی شده اند، منجر به سوختگی خواهند شد. از این رو به کارگیری چنین مواردی نه تنها فایده خاصی را به همراه ندارد بلکه شرایط را برای ایجاد سوختگی های بیشتر روی بدن مساعدتر خواهد کرد.

انتخاب پد مناسب بر حسب سن بیمار

دیگر نکته مهم جهت استفاده بهینه از این ابزار انتخاب گزینه مناسب بر حسب  سن و شرایط بیمار می باشد.

نصب آن روی نزدیکترین محل به قسمت مورد نظر برای جراحی

برای آنکه در حین عمل با دستگاه الکتروکوتر جریان الکتریکی از شش ها و قلب عبور نکند، باید نزدیکترین محل به قسمت جراحی برای نصب این ابزار روی بدن بیمار انتخاب شود.

مراقبت از پلیت کوتر

انواع پلیت کوتر

پلیت کوتر در انواع مختلفی وجود دارد که شامل پلیت کوتر تک لبه، پلیت کوتر مخصوص بزرگسالان و کودکان و... است. همچنین پد کوتر از نظر جنس و ابعاد نیز در انواع مختلفی وجود دارد. نا گفته نماند که مهمترین فاکتور برای انتخاب گزینه متناسب در این رابطه توجه به توان خروجی دستگاه است.

معمولا بسته به شرایط بیمار مدت زمان جراحی در افرادی که به واسطه دستگاه الکتروکوتر جراحی می‌شوند، متغیر است. از اینرو پزشک باید از بین موارد نام برده بهترین گزینه را برحسب شرایط بیمار انتخاب کند.

نظر خود را وارد نمایید.