سودالایم (آکرولایم)

پودر سودالایم آکرولایم برای سیستم های بیمارستانی بیهوشی و نیمه بیهوشی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای از بین بردن کربن دی اکسید و همچنین تنظیم ph موجود در آب آکواریوم کاربرد دارد.

معرفی پودر سودالایم آکرولایم

دانه های ریز سودالایم از کلسیم هیدروکساید و میزان کمی سدیم هیدروکساید به عنوان فعال کننده تشکیل شده است. نوع اختصاصی آب دار سودالایم جهت به دست آوردن بهترین شرایط فعالیت الزامی است. سیلیکایی که به این ذرات گرانول اضافه می شود موجب سختی آن ها شده در نتیجه احتمال تشکیل ذرات قلیایی را کاهش می دهد. از تشکیل ذرات قلیایی باید جلوگیری به عمل آورد  چون استنشاق این ذرات موجب تحریک راه های هوایی شده و به صورت برونکواسپاسم تظاهر می کند.

خنثی سازی CO2 با واکنشی بین گاز و آب در حضور ذرات سودالایم در جهت شکل گیری اسید کربنیک صورت می گیرد. پس از آن اسید کربنیک با هیدروکسید  موجود در سودالایم واکنشی در جهت تولید کربنات، آب و حرارت صورت می گیرد. آب تولید شده در اثر خنثی سازی دی اکسید کربن برای مرطوب شدن گازهای استنشاقی و تعدیل حرارت تولید شده به صورت واکنش تولید حرارت خارجی (exothermic)، نقش مهمی ایفا می کند. تجمع این ماده که با میزان بالایی دارای خاصیت قلیایی است و در قعر محفظه  قرار دارد، دارای قدرت سوزاننده ای روی دست می باشد. حرارت تولید شده حین خنثی سازی دی اکسید کربن با گرم شدن محفظه مشخص می شود. در صورت عدم جمع شدن، ذهن آنستزیست باید متوجه خرابی احتمالی محتوای محفظه گردد. 

این محصول در یک نوع پودری می باشد که عموما در سیستم های بسته و نیمه بسته بیهوشی در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد. علت آن این است که این پودر باعث می شود که میزان دی اکسید کربن موجود در هوا از بین برود. در این صورت فرد بیمار به هنگام تنفس تنها اکسیژن دریافت نماید. به خصوص در هنگامی که فرد در اتاق های عمل دچار بیهوشی شده است از پودر سودالایم آکرولایم استفاده می کنند، که در اصل این محصول سبب می شود که هوای تنفس شده توسط فرد مانند صافی عمل کرده و تنها اکسیژن دریافت نماید اما کارایی این محصول به همین موضوع ختم نمی شود.

کاربردهای پودر سودالایم آکرولایم

کاربردهای کلی پودر سودالایم به شرح زیر است:

تجهیزات پزشکی: سیستم های تنفس مجدد بیهوشی، متابولیسم و ​​اکسیژن درمانی

سیستم های تنفس زیر آب: سیستم های تنفس مجدد برای اتاق های غواصی تجاری و تفریحی

زیر دریایی ها: حذف دی اکسید کربن در زیردریایی های، تحقیقاتی، غیرنظامی و توریستی

مصارف صنعتی: جذب گازهای اسیدی، کمک به تصفیه و به عنوان کاتالیزور میعان آلدول

این محصول اصولا در کاربرد اصلی خود در سیستم های بسته و نیمه بسته بیهوشی جهت حذف دی اکسید کربن از هوای تنفس شده توسط بیمار استفاده می شود. اما از این ماده می توان در صنعت آکواریوم نیز برای حذف دی اکسید کربن از هوای تزریقی به آکواریوم ها بخصوص در آکواریوم های آب شور مرجانی در ورودی هوای وارد شده به پروتئین اسکیمر قرار داد. با حذف دی اکسید کربن از هوای ترکیب شده با آب می توانید جلوی تولید اسید کربنیک را گرفته و جلوی کاهش شدید pH بخصوص در آکواریوم هایی که در محیط های بسته قرار دارند را بگیرید. استفاده از این ماده به ثابت نگهداشتن مقدار pH در آب آکواریوم شما کمک خواهد کرد به این ترتیب می توانید بدون تاثیر تغییر پارامترهایی مثل سختی و کلسیم pH آکواریوم خود را افزایش دهید.

کارایی دیگر محصول در آکواریوم ها می باشد. به این منظور که با کاهش میزان دی اکسید کربن موجود در آب و افزایش اکسیژن سبب بهبود عملکرد آکواریوم ها به خصوص آکواریوم های سر بسته می شود. به خصوص آکواریوم های آب شور از این پودر استفاده می نمایند. علت آن است که در آکواریوم های آب شور میزان ph کاهش می یابد. پودر سودالایم آکرولایم باعث تنظیم ph آب شده و شرایط را برای آبزیان فراهم می کند.

کاربرد دیگر این محصول در غواصی نیز می باشد. از وژگی های این ادازه ذرات بین 4-8 مش است. همچنین مطابق با مشخصات usp3074 است.

هنگام استفاده از این محصول به نکات زیر توجه فرمایید:

از استفاده از تری کلرواتیلن به همراه این پودر  مناسب نمی باشد لذا از استفاده آن دو به طور همزمان خودداری نمایید. در صورت تماس پودر سودالایم آکرولایم با پوست بدن، پوست را به صورت کامل با آب بشورید. و در صورت بروز حساسیت پوستی به دکتر مراجعه فرمایید. این محصول را درمکانی خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه داری نمایید. همچنین توجه داشته باشید که از دسترس کودکان به دور باشد.

ویژگی های پودر سودالایم آکرولایم

پودر سودالایم مارلیک در دو نوع تغییر رنگ می دهد، از رنگ صورتی به سفید، از رنگ سفید به بنفش

استفاده از یک کلیوگرم پودر سودالایم مارلیک باعث جذب ۱۱۰ تا ۱۴۰ لیتر گاز CO2 می شود.

هر چقدر دانه های آن ریزتر باشد میزان جذب گاز دی اکسید کربن نیز به مراتب بالاتر خواهد بود اما از عبور هوا نیز جلوگیری خواهد کرد.

باید ظرفیت مناسبی را جهت استفاده محصول انتخاب کرد تا به تناسب مناسبی بین میزان جذب و جلوگیری از عبور هوا رسید.

ویژگی بارز آن افزایش رطوبت خروجی و حداقل تخریب عامل بیهوشی و همچنین بهبود گرما است.

اندازه دانه های سودالایم ایرانی آکرولایم بین ۴ تا ۸ مش می باشد.

ترکیب های شیمیایی پودر سودالایم آکرولایم

(۷۵%) کلسیم هیدروکسید

(۲۰%) آب

(۳%) سدیم هیدروکسید

(۱%) پتاسیم هیدروکسید

(۱%) سایر مواد

تغییر رنگ سودالایم آکرولایم چگونه است؟

اعتماد به تغییر رنگ به تنهایی برای نشان دادن مصرف قابل اطمینان نیست. پودر سودالایم به دلیل واکنش شیمیایی متفاوت با pH تغییر رنگ می دهد (تولیدکنندگان محصول به شما یادآوری می کنند تا به شما کمک کند مشخص کنید چه موقع از بین می رود). پودر سودالایم اغلب رنگ اصلی خود را پس از استفاده از دست می دهد که معمولا تغییر رنگ آکرولایم ایرانی از صورتی به سفید و نوع خارجی ونتی سرب از سفید به بنفش یا صورتی می باشد.

پودر سودالایم کم رنگ تغییر نخواهد کرد، زیرا واکنش شیمیایی بدون رطوبت رخ نمی دهد. این می تواند شما را به یک احساس کاذب امنیتی بیاندازد چون هیچ تغییر رنگی رخ نخواهد داد. مشاهده خواهید کرد که بیمار شما برای حفظ بیهوشی به مقدار زیادی ماده استنشاقی نیاز دارد. پودر سودالایم از طریق یک واکنش پیچیده شیمیایی که همچنین نیاز به رطوبت دارد، دی اکسید کربن (CO۲) را جذب می کند.