بهترین آنژیوکت‌ها از کاربرد تا انتخاب درست

آنژیوکت

بهترین آنژیوکت در بازار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
آنژیوکت وسیله‌ای است که برای تزریقات دارو به داخل رگ استفاده می‌شود. برخی از داروها صرفا باید داخل رگ تزریق شوند، برخی صرفا برای تزریق عضلانی هستند و برخی دیگر وابسته به تشخیص پزشک می‌توانند در عضله یا رگ تزریق شوند. دارویی که قرار است توسط آنژیوکت‌ به رگ تزریق شود، ممکن است نیاز باشد به همراه سرم وارد بدن شود و برخی از آن‌ها باید با بررسی میزان نبض بیمار تزریق شوند. معمولا شرایط استفاده از آنژیوکت و تزریق دارو به رگ روی دارو نوشته می‌شود یا به دستور پزشک صورت می‌گیرد.

کاربردهای آنژیوکت

آنژیوکت وسیله‌ای است که برای تزریق دارو به رگ‌های بیمار استفاده می‌شود؛ از این وسیله همچنین برای نمونه برداری خون نیز استفاده می‌شود. معمولا آنژیوکت‌ها زمانی استفاده می‌شوند که لازم است داروهای مایع به صورت متوالی به رگ‌های بیمار تزریق شوند. به طور کلی آنژیوکت می‌تواند تا ۷۲ ساعت در رگ بیمار باقی بماند و پس از آن در صورت نیاز باید عوض شود تا از عفونت پیشگیری گردد.

آنژیوکت دارای یک سوزن می‌باشد که در ماندرن (قطعه پلاستیکیه که بعد از در آوردن نیدل داخل رگ باقی می ماند) قرار گرفته است. سوزن آنژیوکت‌ها تیز و نازک هستند و زمانی که وارد رگ بیمار می‌شوند، کم‌ترین میزان درد را ایجاد می‌کنند؛ پس از آن سوزن از رگ خارج می‌شود و تنها چیزی که داخل رگ باقی می‌ماند ماندرن است؛ دارو به وسیله این لوله کوچک پلاستیکی وارد رگ بیمار می‌شود. وجود ماندرن در رگ بیمار باعث می‌شود که هر بار که بیمار نیاز به تزریق از طریق رگ داشت، نیازی به تزریق سوزن نباشد و در صورت بروز مشکلات اورژانسی زمان از دست نرود.

آنژیوکت در اتاق عمل، اورژانس، برخی از نمونه برداری‌ها و رادیوگرافی‌ها کاربرد دارند:

  • زمانی که اعمال جراحی انجام می‌شود، داروهای مورد نیاز مانند داروهای بیهوشی و... از طریق آنژیوکت تزریق می‌شوند. همچنین در طول عمل آنژیوکت در رگ بیمار باقی می‌ماند تا در صورت بروز مشکل بتوان سریع به بیمار دارو رساند.
  • در موارد اورژانسی نیز مأموران اورژانس به سرعت رگ بیمار را پیدا کرده و آنژیوکت را وارد آن می‌کنند تا بتوانند داروهای مورد نیاز را هرچه سریع‌تر به بیمار برسانند. هرچه فشار خون بیمار پایین‌تر باشد، پیدا کردن رگ‌های بیمار کار سخت‌تری است و نیاز به استفاده از آنژیوکت‌های ظریف‌تر دارد.
  • در برخی از رادیولوژی‌ها مانند عکس‌های رنگی کلیه، مثانه، مغز و... نیاز است که ماده حاجب وارد رگ‌ها شود، سپس عکس برداری از مسیر عبور این ماده انجام می‌شود تا تشخیص درست به وسیله مسیر عبور ماده حاجب صورت گیرد. ماده حاجب باید از طریق آنژیوکت وارد رگ‌های بیمار شود.

آنژیوکت

انواع آنژیوکت

آنژیوکت‌ها از نظر کاربرد انواع مختلفی ندارند و تنها بر اساس اندازه‌شان تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه انواع اندازه‌ها و رنگ‌های آنژیوکت‌ها را به شما معرفی می‌کنیم؛ دانستن این نکات در انتخاب بهترین آنژیوکت به شما کمک می‌کند.

  • برانول زرد رنگ کوچک‌ترین نوع برانول است. این برانول دارای سوزنی ظریف، بسیار کوتاه و باریک است. برانول زرد رنگ بهترین آنژیوکت برای نوزادان است. البته بهترین آنژیوکت برای کودکانی که رگ باریک دارند و با استفاده از برانول آبی احتمال پارگی رگ‌هایشان وجود دارد نیز آنژیوکت زرد است.
  • آنژیوکت آبی برای کودکان است. سوزن و ماندرن این نوع آنژیوکت کمی از نوع زرد رنگ بزرگ‌تر است. نمی‌توان برانول آبی را به عنوان بهترین آنژیوکت تنها برای کودکان دانست؛ برای افرادی که رگ‌های باریک دارند، مانند سالمندان، بهترین آنژیوکت، آنژیوکت آبی رنگ است.
  • آنژیوکت صورتی بهترین آنژیوکت برای بزرگسالانی است که رگ‌های نسبتا ظریف دارند. سوزن و ماندرن این نوع برانول نیز کمی از رنگ آبی بزرگ‌تر است.
  • آنژیوکت سبز برای افرادی استفاده می‌شود که رگ‌های قدرتمندی دارند. افرادی که رگ درشت دارند می‌توانند به راحتی با استفاده از آنژیوکت سبز دارو و مواد مورد نیاز را دریافت کنند. بهترین آنژیوکت برای رگ‌های قوی رنگ سبز است، چون می‌تواند حجم مناسب از دارو را به بیمار برساند.
  • آنژیوکت‌های خاکستری و نارنجی بزرگ‌ترین نوع آنژیوکت‌ها هستند. این دو رنگ بهترین آنژیوکت‌ها برای زمانی هستند که بیمار رگ‌های قوی دارد و همچنین نیاز است حجم زیادی از دارو و مایعات وارد رگ بیمار شود.

علاوه بر ظرافت رگ‌های بیمار نوع ماده‌ای که قرار است وارد رگ شود نیز در تعیین بهترین آنژیوکت موثر است. برای مثال زمانی که می‌خواهیم خون و فرآورده‌های خونی به بیمار تزریق کنیم، باید از آنژیوکت سبز یا خاکستری و نارنجی استفاده کرد. استفاده از آنژیوکت صورتی و کو‌چک‌تر باعث می‌شود روند تزریق کند پیش رود و مشکل به وجود آید.

آنژیوکت

ویژگی‌های بهترین آنژیوکت

آنژیوکت

با کاربردهای آنژیوکت و سایزبندی‌های آن‌ها آشنا شدیم؛ حال ویژگی‌هایی در مورد جنس و ظاهر بهترین آنژیوکت بیان می‌کنیم.

  • اولین نکته جنس ماندرن است. ماندرن باید مقاوم باشد، در رگ پاره یا تا نشود. اگر ماندرن نامرغوب باشد، ممکن است توسط نیدل پاره شود و مشکل ایجاد کند.
  • پروانه به کار رفته در بهترین آنژیوکت باید مرغوب و خوش دست باشد. گاهی اوقات آنژیوکت به خوبی وارد رگ نمی‌شود و نیاز به جابجایی دارد. پروانه تکیه‌گاه انگشتان پرستاران می‌شود تا آنژیوکت را در رگ جابجا و آن را به طور کامل وارد رگ کنند. پس پروانه‌ی بهترین آنژیوکت باید به گونه‌ای باشد که پرستاران به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.
  • بسته‌بندی بهترین آنژیوکت مقاوم است. هیچگونه پارگی یا آسیبی نباید در بسته بندی آنژیوکت وجود داشته باشد.
  • تمام اجزای آنژوکت باید سالم باشند. از در نیدل و ماندرن گرفته تا پروانه و محل تزریق دارو. در برخی از آنژیوکت‌ها حفره‌های کوچکی وجود دارد که پس از قرار گرفتن در رگ بیمار باعث خونریزی می‌شود و سریعا باید تعویض گردد.

از آن‌جایی که تشخیص این ویژگی‌ها از روی بسته‌بندی سخت است و از طرف دیگر نمی‌توان هر کدام از آنژیوکت‌ها را به صورت جداگانه بررسی کرد؛ برای خرید بهترین آنژیوکت بهتر است از مراکز معتبر استفاده کنید. استفاده از برندهایی که اعتبار دارند و جواب پس داده‌اند نیز می‌تواند در تهیه بهترین آنژیوکت تأثیرگذار باشد. دقت در انتخاب نوع آنژیوکت با توجه به ظرافت رگ، سن بیمار، شرایط جسمانی، کاربرد آنژیوکت و نوع دارویی که قرار است به وسیله آن تزریق شود، باعث می‌شود که بهترین آنژیوکت را استفاده کنید و بیشترین بازدهی را از آن بگیرید. استفاده از بهترین آنژیوکت خاطر پزشک و بیمار را از بابت تزریقات صحیح و بدون مشکل آسوده می‌کند.

نظر خود را وارد نمایید.