البسه یکبار مصرف پزشکی

بررسی و معرفی البسه یکبار مصرف پزشکی

البسه یکبار مصرف پزشکی در بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. در حالت کلی البسه بیمارستان شامل دو نوع یک بار مصرف و چند بار مصرف است که البسه چندبار مصرف پس از هر بار استفاده استریل شده و امکان استفاده دوباره را دارند. اما البسه یک بار مصرف همانطور که از عنوان آن مشخص است فقط برای یک بار استفاده می شود.

البسه یک بار مصرف بیمارستانی به صورت ۱۰۰ استریل شده و کاملا ایمن هستند. از این رو امکان انتقال عفونت‌ ها و آلودگی‌ ها از طریق آنها به افراد مختلف در حد صفر قرار دارد.

البسه یکبار مصرف پزشکی

البسه یکبار مصرف چیست و چه ویژگی ‌هایی دارد؟

البسه یکبار مصرف شامل تمامی لباس‌ هایی است که در گرماژ بالاتر از ۳۸ گرم تولید می‌ شوند و علاوه بر کادر درمان باید بیماران نیز در هنگام بستری و یا قرار گرفتن در زیر برخی از دستگاه‌های درمانی از آنها استفاده کنند.

لباس ‌های یکبار مصرف بیمارستانی شامل موارد مختلفی نظیر کولونوسکوپی، آستینچه، پاپوش، گان تک، کلاه بیمارستانی، آکاردئونی شلوار  و غیره است که هر کدام از موارد نام برده در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین ویژگی های البسه یک بار مصرف بیمارستانی شامل موارد زیر است.

ملحفه البسه یکبار مصرف پزشکی

از پارچه های مخصوص تولید میشوند

جنس البسه یکبار مصرف بیمارستانی باید به نحوی باشد که در طول فرایند تولید قابلیت استریل داشته باشد. به عبارت دیگر مهم‌ ترین شاخصه و ویژگی البسه یکبار مصرف بیمارستانی استریل و بهداشتی بودن آنها است. به همین دلیل باید پارچه ‌هایی برای تولید البسه بیمارستانی انتخاب شوند که قابلیت استریل و ضد عفونی شدن را داشته باشند.

ناگفته نماند که پارچه‌ های کج راه، ویکسوز ساده، برزنت، تترون، اسپان باند، پارچه ای ام اس و ترگال ساده از جمله پرکاربردترین مواردی هستند که برای تولید البسه بیمارستانی مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

ضد حساسیت هستند

البسه یکبار مصرف بیمارستانی در اغلب موارد به صورت مستقیم با بدن افراد در ارتباط هستند. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز حساسیت به واسطه الیاف مرغوب، طبیعی و بهداشتی تولید می شود. از این رو البسه بیمارستانی از جمله مواردی هستند که با اکثر پوست ‌ها سازگار بوده و به ندرت موجب بروز حساسیت می ‌شوند.

وزن سبکی دارند

دیگر ویژگی مهم البسه بیمارستانی یکبار مصرف داشتن وزن سبک است. در واقع این دسته از البسه به نحوی تولید می‌شوند که بیمار و همچنین کادر درمان از به تن کردن آن احساس راحتی کنند.

انواع البسه یکبار مصرف

همانطور که در مطالب قبلی نیز به این نکته اشاره شد، البسه یکبار مصرف بیمارستانی شامل موارد مختلفی هستند که هر کدام از آنها ویژگی و کاربرد مختص به خود را دارند. به طور کلی مهم ‌ترین و پرکاربردترین انواع البسه بیمارستانی شامل موارد زیر است.

انواع البسه یکبار مصرف

گان

گان در دو نوع یکبار مصرف و چند بار مصرف وجود دارد که گان‌ های یکبار مصرف در مقایسه با گان‌ های چند بار مصرف بسیار سبک تر و راحت ‌تر هستند. البسه یکبار مصرف گان بدون بافت بوده و معمولاً در اتاق‌ های عمل و برای جراحی مناسب هستند.

ناگفته نماند که لباس‌ های یکبار مصرف گان تاریخ انقضاء دارند و پس از تولید فقط تا دو هفته قابل استفاده هستند. از این رو اگر تاریخ انقضای آنها بگذرد دیگر قابل استفاده نخواهند بود و باید دور انداخته شوند.

گان که از مواد سلولزی، پنبه و موارد طبیعی تولید می‌ شود و معمولا به واسطه پرسنل اتاق عمل و پزشکان به کار می رود همچنین با استفاده از گامایا اتلیت اکساید استریل قابل استریل است.

گان انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند:

گان مخصوص جراحی ساده

گان جراح آستین پیش سینه لمینیت سه لایه

گان آستین و پیش سینه لمنیت کاغذی

گان آستین و پیش سینه لمنیت دو لایه

گان پیش سینه لمنیت کاغذی آستین لمنیت سه لایه

گان پزشکی

شان

شان یکی دیگر از پرکاربردترین انواع البسه یکبار مصرف بیمارستانی به شمار می ‌رود و مخصوص اتاق عمل است. به عبارت دیگر این نوع لباس برای جداسازی قسمت تحت عمل جراحی از دیگر قسمت‌های غیر استریل بدن استفاده می‌ شود. از این رو تمامی بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌ گیرند، باید این نوع لباس بیمارستانی را به تن ‌کنند.

شان از پارچه ‌های سبک و فاقد تارو پود تولید می شود. به همین دلیل این دسته از لباس‌ها بسیار راحت و همچنین سبک هستند. خلاصه آنکه شال بر خلاف گان فقط توسط بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می ‌گیرند استفاده می ‌شود و به نوبه خود دارای انواع مختلفی به شرح زیر است:

شان ساده: از این نوع شان برای پوشش تخت‌ های جراحی، قسمت‌هایی از بدن بیمار و میزهای لوازم جراحی استفاده می شود.

شان مایو: شام مایو حالت روبالشی دارد و معمولاً از آن برای پوشش سینی مایو یا به عبارت دیگر میز مایویی استفاده می‌ شود.

شان مخصوص پا: شان پا یکی دیگر از انواع البسه یکبار مصرف بیمارستانی است که در اتاق عمل برای پوشش دستگاه تناسلی مقعدی و اداری به کار می‌ رود.

شان بزرگ سوراخدار: شان بزرگ سوراخدار شامل البسه‌ هایی است که با به ت

ن کردن آن به تن بیمار تمامی قسمت‌ های بدن او به غیر از محل جراحی پوشانده می ‌شود. در واقع این نوع شان به نحوی طراحی می شود که قسمت مورد نظر برای جراحی باز است.

البسه یکبار مصرف پزشکی

زیر انداز

یکی دیگر از انواع البسه یکبار مصرف شامل زیر انداز است که علاوه بر بیمارستان در منزل نیز برای نگهداری از بیمار به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به عنوان مثال خانم‌ های تازه زایمان کرده، افرادی که دچار زخم‌ های ترشحی هستند، آن دسته از افرادی که قادر به کنترل ادرار خود نبوده و یا ناتوانی جسمی دارند با استفاده از زیر انداز یکبار مصرف می‌تواند شرایط راحت تری می توانند داشته باشند.

زیر انداز یکبار مصرف بهداشتی به نحوی تولید می‌ شود که آب و مایعات نمی تواند به بافت زیرین آن نفوذ کند. به عبارت دیگر در ساختار این نوع البسه بیمارستانی یک لایه پلاستیکی نیز به کار می ‌رود که همین لایه مانع از عبور و نشت مایعات به سطح زیرین آن می ‌شود.

به طور کلی زیر اندازهای یکبار مصرف از نظر ابعاد و اندازه و همچنین پودر جاذب موجود در آن با یکدیگر متفاوت هستند. اما در حالت کلی معمولی ترین پارچه‌ های زیر انداز حاوی حدود ۳ گرم پودر جاذب هستند. باید متذکر شد که میزان کارایی زیر انداز یکبار مصرف با توجه به میزان پودر جاذب موجود در آن متغیر است.

به عبارت دیگر آن دسته از مواردی که پودر جاذب بیشتری دارند کاربردی‌ تر هستند. دیگر نکته قابل ذکر در رابطه با این دسته از محصولات بهداشتی بودن و خاصیت آنتی باکتریال آنهاست. همچنین از بروز عفونت و انتشار بو نیز جلوگیری می‌ کنند.

زیر انداز البسه یکبار مصرف

ملحفه

علاوه بر موارد نام برده یکی دیگر از انواع البسه یکبار مصرف بیمارستان و مراکز درمانی شامل ملحفه است. ملحفه نیز از جمله موارد پرکاربرد در بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی به شمار می‌ رود و از پارچه‌ های آنتی باکتریال و اسپان باند تولید می‌ شود.

به طور کلی ملحفه های یکبار مصرف بیمارستانی بسیار سبک و نرم هستند و به راحتی می ‌توان آنها را برش داد. یکی از مهمترین ویژگی ملحفه های یکبار مصرف بهداشتی بودن آنها است. از این رو بیماران می‌ توانند با خیال راحت ‌تر و آسوده تری از این نوع ملحفه استفاده کنند.

به طور کلی ملحفه‌ های بیمارستانی به صورت رولی و در طول و عرض های مختلف ارائه می‌ شوند و دارای دو حالت رول ‌های ساده و رول‌ های پرفراژدار هستند. البته ناگفته نماند که ملحفه‌ های یکبار مصرف علاوه بر مراکز درمانی و بیمارستانی در دامپزشکی ها نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرند. همچنین از این نوع ملحفه به صورت گسترده در سالن‌ های اپیلاسیون و آرایشی نیز استفاده می ‌شود.

مهمترین ویژگی‌ های قابل ذکر برای ملحفه یکبار مصرف شامل ضد حساسیت بودن، بدون پرز بودن، برخورداری از وزن سبک، سازگاری با انواع پوست، برخورداری از کیفیت و مقاومت مناسب می باشد.

ملحفه البسه یکبار مصرف

مهمترین مزایای استفاده از ملحفه‌های یکبار مصرف در بیمارستان‌ ها و مراکز بهداشتی شامل موارد زیر است:

پیشگیری از انتشار عفونت‌ها و انتشار عوامل بیماریزا

صرفه‌ جویی در زمان، مصرف آب و مواد شوینده زیرا نیازی به شستشو ندارند

به اتو کشی بی‌نیاز هستند و به راحتی جابجا می شوند

کاهش هزینه نگهداری و حذف

 هزینه ‌های مورد نیاز برای دوخت

استریل و بهداشتی بودن

 

 

نظر خود را وارد نمایید.